  • Data: 2011-07-13 11:24:38
    Temat: Re: Software warranties
    Od: Paweł Kierski <n...@p...net> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2011-07-13 09:03, Mariusz Kruk pisze:
    > epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done< "Sebastian Biały"
    >
    > Zajefajnie. Z punktu widzenia producenta.

    Konsumenta też. Gdyby nie chciał wydawać pieniędzy na coś, o czym wie,
    że producent nie ruszy tyłka, żeby poprawić usterkę, to by nie kupił.
    Chyba, że mamy miliony idiotów, którzy wyrzucają pieniące na coś, czego
    naprawdę nie chcą. Nie muszą kupować Windows bez gwarancji, mogą
    zainstalować Linuksa bez gwarancji, albo kupić Maca.

    Gorzej, gdyby okazało się, że obowiązkowa gwarancja obowiązuje każdego
    producenta. Wtedy mogłoby się okazać, że dystrybuowanie Linuksa jest
    nielegalne. A Windows podrożeje.

    > No popatrz. Są też takie kraje, w których nie ma praktycznie żadnej
    > sprawnie działającej regulacji. Może chcesz się przenieść np. do
    > Somalii?

    Mylisz działanie regulacji (np. działanie sądów, w których można
    dochodzić umownych zapisów gwarancyjnych) z obowiązkowością regulacji
    (nie da się sprzedać i kupić tak, jak strony chcą).

    > Serio, serio? To dlaczego nie wolno mi np. zrobić kopii koledze?

    Bo kupiłeś prawo użytkowania egzemplarza w określony sposób. Prawa
    do takiego robienia kopii nie kupiłeś.

    Co do wymiany - mógłbyś dostać w ramach gwarancji prawo do użytkowania
    kolejnej wersji. Ale problem jest ten sam - trzeba tę kolejną wersję
    wyprodukować i dostarczyć w określonym terminie.

    > Wiesz, wolny rynek działa też w parę innych, niekoniecznie ciekawych,
    > sposobów.
    > Nota bene, rynek oprogramowania wcale nie jest wolny. Jest jak
    > najbardziej regulowany. M.in. prawem autorskim.

    Tak - np. nie można udzielić niektórych typów licencji, nie można
    pozostawić otwartej listy pól eksploatacji i nie można zbyć praw
    osobistych.

    Pytanie, po co to dalej ograniczać i regulować? Czy będzie z tego
    zysk per saldo?

    > Raczysz żartować? Na dużej części rynku software nie walczy się prawie
    > wcale. Niestety, w przypadku oprogramowania bardzo ciężko o dobro
    > substytucyjne. Między innymi właśnie ze względu na regulacje prawne.

    Mamy Cię! 8-) Ze względu na regulacje jest problem z konkurencją.
    No to wyregulujmy jeszcze bardziej, konkurencja się zmniejszy.

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net