    From: Marek <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Samyang - co sądzicie o obiektywach?
    Date: Wed, 18 Jun 2014 14:47:39 +0200
    <ln7mh4$59b$1@node2.news.atman.pl>
    <b...@g...com>
    <ln9ekl$k66$1@node1.news.atman.pl>
    <4...@g...com>
    <3...@g...com>
    <lnacbv$m6o$1@node1.news.atman.pl>
    <f...@g...com>
    <lnajae$1kp$1@node2.news.atman.pl>
    <7...@g...com>
    <lnhgeq$1be$1@node1.news.atman.pl>
    <2...@g...com>

    W dniu 2014-06-18 14:14, XX YY pisze:

    Ale to zdjęcie:
    http://spherapan.vot.pl/280uv.jpg

    jest lekko nieostre z filtrem jak i bez niego. W górnej ciemniejszej
    cegle po prawej, duże nierówności zaprawy są zlewające się. Trudno więc
    oszacować. Na kiepskim UV doświadczałem nawet trochę większych
    nieostrości jak Ty bez filtra przy 280mm.

    > Jesli po zalozeniu taniego miales spadek ostrosci na dlugim koncu ,
    > to powod byl inny - nie filter UV - jestem absolutnie pewien. dla CPL
    > moga byc leciutko zauwazalne roznice , ale nie dramatycznie. Na razie
    > nie ma czasu dla CPL - wynik i tak znam.

    OK, to co mogło być przyczyną takiego stanu rzeczy? Sam widziałeś, że
    różnica była wręcz gigantyczna z filtrem i bez (lub z lepszym filtrem).
    W przypadku UV była mniejsza ale też zauważalna. Zauważalna dla każdego
    laika. No i dlaczego efekt nasilał się wraz z ogniskową i to w dwóch
    różnych obiektywach dwóch różnych producentów (Tamron i Sony)?

    Nie wspomnę, że nie tylko ja to obserwowałem. Dawałem linki do
    wypowiedzi osób, które doświadczyły identycznych efektów. Oto jeden z
    nich wraz ze zdjęciami efektu:

    http://www.dpreview.com/forums/post/39433360

    Ktoś odpowiedział:
    "I never use UV filters ever, and I make money with my photos. You will
    be pleasantly surprised how much better your photos will be when you
    don't have that extra piece of glass screwed onto the front of lens. If
    you live in a sandstorm wind-blasted area or swap your glass alot, then
    frontal lens element protection might be useful. Otherwise, the coatings
    on most lenses are tough enough for you to go lens naked. Believe me."

    Czyli i ta osoba doświadczyła problemów z filtrami.

    A ktoś jeszcze inny potwierdza moje obserwacje, że należy kupować dobre
    filtry aby uniknąć takich niespodzianek:

    "If you use a good high quality filter, you won't see any difference in
    the IQ of your photos."

    Marek