  • Data: 2014-06-23 22:27:27
    Temat: Re: Samyang - co sądzicie o obiektywach?
    Od: Marek <p...@s...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2014-06-23 20:45, XX YY pisze:

    > i na koniec dygresja : po co w ogole stosowac filtr CPL skoro lepsze wyniki
    dostaje sie bez filtra z oryginalu:

    Nauka korzystania z CPL dla opornych:

    https://drive.google.com/file/d/0B5EZBCDOXXP7X3c4bmt
    vWk9VRE0/edit?usp=sharing

    Po lewej z CPL.

    Niestety nie bawię się w robienie zdjęć porównawczych - po prostu
    fotografuję i nie bawię się w naukowca. Gdy widzę scenę wymagającą CPL -
    zakładam CPL więc zwykle nie mam zdjęcia porównawczego. Znalazłem kilka
    niedobitków wykonanych w sytuacjach wyraźnych ale jeszcze nie skrajnych,
    gdzie CPL byłby niezbędny. Oto 3 przykłady kolejno jak na zdjęciach:

    1. Zdjęcia efektowe.

    2. Eliminacja odblasków. Mam lepsze zdjęcie, którego nie mogę pokazać
    (modelka nie wyraża zgody na publikację). Za pomocą CPL wyeliminowałem z
    okularów przeciwsłonecznych odbicie otoczenia, które nie miało się tam
    znaleźć. CPL zaoszczędził mi mozolnej korekty (dorysowywania) w
    Photoshopie i pewnie i tak z syntetycznym skutkiem. Tymczasem ograniczam
    się do prezentacji dachówki oraz tego w jaki sposób można odzyskać kolor
    w miejscach, gdzie go nie ma wskutek odblasków. Zwykły trawnik pod
    słońce z CPL wygląda soczyście.

    3. Zmniejszanie kontrastów. Bez CPL ta scena jest praktycznie wypalona w
    słońcu i czarna na grzbiecie i głowie kota. Gdybym ustawił się inaczej -
    w płaszczyźnie padania słońca - parkiet byłby zupełnie wypalony, bez
    jakichkolwiek detali. Zdjęcie byłoby kompletnie nie do uratowania bez CPL.

    To są podstawy... Ąż dziwne, ze jako początkujący amator dostrzegam
    użyteczność CPL a Ty nie.

    Marek