    From: heby <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Radiowy wyłącznik 5 V
    Date: Tue, 1 Aug 2023 22:53:57 +0200
    <u9peke$39bpc$1@portraits.wsisiz.edu.pl> <u9phi7$17v42$1@dont-email.me>
    <u9pijv$39h2s$1@portraits.wsisiz.edu.pl> <u9piun$17v42$5@dont-email.me>
    <u9pjjs$39i2v$1@portraits.wsisiz.edu.pl>
    <u9pk2t$39ijh$1@portraits.wsisiz.edu.pl>
    <u9pkv0$39jmr$1@portraits.wsisiz.edu.pl> <u9qmsu$1er6j$2@dont-email.me>
    <u9qugr$1fldd$1@dont-email.me> <u9s2o7$3bm05$1@portraits.wsisiz.edu.pl>
    <u9s4j5$1jr2o$1@dont-email.me> <u9s8ll$3brrh$1@portraits.wsisiz.edu.pl>
    <u9t6sa$1qtjg$1@dont-email.me> <ua097b$3glel$1@portraits.wsisiz.edu.pl>
    <ua0g60$28no2$1@dont-email.me> <uabksp$3phb4$1@portraits.wsisiz.edu.pl>

    On 01/08/2023 21:01, LordBluzg(R)?? wrote:
    > Czyli ograniczone a w zasadzie brak wyjścia do sterowania.

    Nie. PZT nie nadają się do monitoringu strefowego +AI, tak czy inaczej.
    Nic nie tracę, bo nie planuję kręcić kamerami, które mają określone strefy.

    > Tutaj nie istnieje "ale ja" . To rozmowa o możliwościach sprzętowych
    > jednego pudełka.

    Tylko że to możliwości zupełnie bez sensu dla power usera. Po to ludzie
    kupią kamery IP aby nie być związani kretyńskimi interfejsami.

    > I masz tam wbudowane IVS i AI + POS, IOT,Detekcja twarzy, P2P itd?

    Mam:
    1) nagrywarkę
    2) detekcję z użyciem AI ogromnego zestawu obiektów
    3) możliwośc dostarczenia własnych modeli detekcji, w tym do dokarmiania
    listonoszy
    4) działanie AI na 5 kamerach z fullhd przy @50fps za akcelerator $25
    5) podgląd zdarzeń z miniaturkami, filmikami i co tam jeszcze chcesz
    6) integrację z HA z masą eventów co pozwala sterować domem z kamer
    7) podgląd na kamery przez weba albo lokalnie na monitorze
    8) birdseye
    9) Wszystko zintegrowane w HA, dostępne w 1 aplikacji

    To wszystko z darmowym oprogramowaniem Frigate.

    To spełnia Twoje:
    1) AI
    2) POS nie wiem co to, gogole twierdzi że to "real time", więc jest
    3) IOT? Internet of Things?
    4) Detekcja twarzy: i masy innych rzeczy, w tym własnych modeli
    5) P2P? Masz na myśli podgląd poza domem? To jest w HA, gdzie jest
    integracja z Frigate.

    Wychodzi na to, że w swoijej ignorancji nawet nie zerknąłeś na stronę
    projektu Frigate, bo miałbyś wszystkie odpowiedzi pod ręką.

    https://frigate.video/

    > Bredzisz i nie podaję rozwiązania profesjonalnego, lecz standard dla
    > każdego.

    Czyli bylejakie to rozwiązanie?

    Musisz mieć ciekawych klientów, skoro mają w domu 6 rodzajów kamer na
    różnych drutach i taką potrzebę obsługi przez hardware.

    Ja nie mam - wybieram świadomie.

    > Albo nie rozumiesz, albo specjalnie unikasz. Generalnie chodzi o przesył
    > danych/transmisję do smartfona.

    A, czyli to Ty nie rozumiesz.

    Pozwój że wyjaśnię: wysyłanie czegokolwiek w relatime do smartfona
    wymaga kodeka o jak największej kompresji. To taki "preview". Od tego
    mam w każdej kamerze dwa profile. Jeden full-wypas, który enkoduje
    najlepiej jak się da i drugi gówniany, do celów podglądu czy dom jeszcze
    stoi.

    Oba te strumienie danych mogę dowolnie używać, na przykład mogę preview
    wrzucić na podgląd do Home Assistanta, a po kliknięciu mam fullhd z max
    detalami.

    I mam nad tym kontrolę. To ja decyduje który stream jak wykorzystuję.

    > Chcesz napisać że podwójna ilość danych
    > wyświetli się szybciej niż mniejsza ilość danych...w Karkonoszach?

    Nie, po prostu nie pojmujesz jak działaja kamery IP.

    Sam sobie reguluję co chcę widzieć. Do nagrywania mam najdokładniejszy
    kodek jaki się da = H264 z wysokim bitrate. Do podglądu w Karkonoaszach
    mam najwęższy jaki się da, H265 z małym bitrate.

    Oba na raz wychodzą z kamery i lądują w róznych miejscach (na róznych
    urządzeniach), detekcja AI i nagrywanie łapie super jakosć, HA do
    podglądu ma słabą. Ba, można zrobić też tak, że jest jestem w domu, to
    HA ma super, a jak w Karkonoszach, to słabą. Automatycznie. Magia, nie?

    Nie doceniasz faktu, że kamera IP może dostarczać obraz na dowolne
    urządzenia i w dodowlnym zastosowaniu, co powoduje że mam swobodę wyboru
    gdzie i co jest strumieniowane.

    > Skąd następna brednia? Wskaż w prawie, że muszę mieć zgodę na
    > rejestrację obszaru publicznego.

    Gapienie się w prywatny ogródek sąsiada jest słabo publiczne. A taki
    widok ma 90% prywatnych kamer w PL.

    Staram się ustalić po ch... komu 8k w amatorskim monitorowaniu domu
    potrzebne.

    > Znów nie rozumiesz? Bo 8k pozwala zobaczyć szczegół z 50m a nie kostkę
    > pod kamerą. Nie każdy ma z okna widok na kostkę :]

    Czyli masz kamery obserwujące coś odległe o 50m w 8k, jest to miejsce
    publiczne i jednocześnie uważasz że to normalny monitoring domowy?

    Zastanawiające.

    Ciągle Ci się mieszają zastosowania, nic dziwnego że sieczka wychodzi.
    Normalny człowiek nie jest zainteresowany czytaniem kodów paskowych
    puszek po piwie, w ogródku sąsiada, ani też społecznie nie ogąda
    parkingów publicznych w celu obserwacji ich w Karkonoszach.

    Wymysliłeś idityczny przykład i efekty wyszły jak widać. Kupiłeś zabawkę
    8k do celów odległych od typowej potrzeby przeciętnego domu i starasz
    się na tej podsatwie określać wymagania porządnego monitoringu.

    > Niestety, nie można ustawić prywatnej kamery na publicznym słupie.

    Wiec po co Ci oglądanie publicznego parkingu? Zawsze miałeś potrzebę
    bycia Strażnikiem Miejskim, ale nie udało sie dostać?

    > Ale można mieć dobrą kamerę do obserwacji miejsca publicznego.

    A po co?

    Czy my dalej rozmawiamy o monitoringu domowym, czy może już o
    schizofrenikach szukajacych reptalian w tłumie przechodiów w parku?

    > Bredzisz nie mając pojęcia jak to wygląda w rzeczywistości.

    Bo ta rzeczywistośc, z postu na post, zaczyna przypominać dom wariata z
    kamerami gapiącymi się w ogródki i parkingi, zamiast na kostkę, trawę i
    furtkę.

    > Rozumiem, spotykają się po za Twoim obszarem i wybierają tego, który
    > jeszcze tam nie był a później go wysyłają na jedną misję w życiu. Mądre :)

    Nie, życiowe. Mam dużo obcych złodziei. Być może u mnie jest coś nie
    tak, ale jeśli na Twoim osiedlu chodzi złodziej, który jest dobrze znany
    organom ścigania i sąsiadom, to możliwe, że te organy kiepsko działają.

    > Masz IR ja piszę o LED to zupełnie inna bajka ale jeśli dotąd nie
    > zrozumiałeś, to odpuszczam :)

    Są jakieś oświatlacze IR, inne niż LED, na rynku?

    > Nie musi. Mogę Ci posłać obrazek z kamery doświetlonej LED/zimny/ciepły.

    Ależ ja też mam takie obrazki. Tylko nic z tego nie wynika, zawsze można
    dobrać ładny obrazek. Wystarczy że kamerę oświetli reflektor samochodu i
    już z oświetlacza IR nic nie będzie. Na to pomaga HDR, ale jak mówie,
    prawdziwy HDR praktycznie nie wystepuje w niższej półce kamer.

    > Full color o 2 AM i widoczność 50m, lepiej jak w pochmurny dzień.

    Full color w IR? Bo przed chwilą mówiłeś o IR. Teraz znowu o oświetleniu
    ledowym.

    Zecyduj się i podaj namiar na lampkę led sięgającą 50m. Taki oświetlacz,
    jeśli tablica jest ustawiona pod prawidłowym kątem, miałby szansę na
    zadziałanie.

    Muszę powiedzieć dobrze znanym złodziejom w okolicy, aby zawsze
    ustawiali samochód pod właściwym kątem.

    > Nadal bezczelnie kłamiesz. Zapis jest Full 5Mpix a nie 5MpixM.

    Nawet nie wiesz ile pixeli z tego 5Mpx jest fałszywymi artefaktami
    enkodowania :)

    > Na dodatek, już Ci pisałem. W kamerach CVI nie ma kodowania do podglądu
    > live/monitor. To leci bez kompresji

    To "bez kompresji" przy 5Mpx wymagało by 5*50=250Mpx na sekundę, a to
    okolice *Giga*Hz pasma, aby było nieskompresowane. Musisz mieć bardzo
    pojemne kable.

    > więc jakość jest megalepsza niż z
    > kodekiem o opóźnieniach tutaj nie piszę. Chodzi o jakość obrazu.

    Jakość obrazu w podglądzie nie ma znaczenia, absolutnie śladowego.

    > Noi?

    Ano to, że Mpx to akuratnie mało istotny parametr. Masz 5Mpx? Czyli co,
    masz FullHD a te 5Mpx to pic na wodę? 1920*1080 to jakieś 2Mpx.

    Oszukali Cie!

    > Wymieniłem ale uznałeś, że nerdusiowi to niepotrzebne i próbowałeś
    > napisać, że to wada. Ja nie pisałem o nerdusiu.

    Wymieniłeś praktycznie wszystko to, co amator może poskładać z używango
    złomu.

    Nie wymieniłeś ani jednego killer ficzera tego rozwiązania fabrycznego,
    poza dziwacznym interfejsem do kamery, który nikomu nie jest potrzebny.

    Innymi słowy nie wymieniłes nic istotnego, wszystko w tym cudzie
    techniki jest znane od wielu lat, dostepne w darmowych aplikacjach i
    nery bawiły się tym, dostatecznie długo, aby uznać to za mało użyteczne.

    Dla ciebie to cutting edge, dla mnie to używany terminal w garażu,
    robiący AI na karcie TPU za $25 z podobnymi, a kto wie czy nie lepszymi,
    efektami.

    > Gównem odpychanym czujką PIR.

    Co tu robią czujki PIR?

    Cały czas pokazuje Ci jak działa Frigate, a nie jak działa u mnie.

    Frigate używałem gdzies z pół roku u siebie, ale specjalnie dla Ciebie w
    przyszłym tygodniu wyciągnę ten złom ze strychu, ba, nawet kartę Coral
    jeszcze mam z innego projektu, zobaczymy co tam nowego w tym Frigate.

    > Zauważ, że nadal nie wskazałeś, w czym
    > lepsza jest czujka PIR od pospolitego AI.

    W niczym ogólnym bo to zależy od sytuacji. Na ten przykład ja mam
    zamknięte podwórko z wysokim płotem i umnie działa znakomicie. A sąsiad
    obok ma otwarte podwórko i u niego będzie pipkać przy każdym dzikim
    listonoszu przy karminiku.

    U mnie się da, u niego nie, zastapić 90% potrzebnych mi funkcji AI przez
    głupią czujkę.

    I zastapiłem, bo na ch... mi to AI, skoro mogę to zrobic prościej?

    > Ja uważam, że gównem, choćby w
    > sposobie detekcji bo oparta jest o ciepło a nie kształt i to ją u mnie
    > definitywnie odrzuca. Z samych fake alarmów czy braku właściwych alarmów.

    Ale ja też nie mam (prawie) fake alarmów. Ot, jak ktoś fizycznie
    *wejdzie* na podwórko, to czujka go widzi.

    W okolicy nie ma kosmitów teleportujących się na podwórko, więc i ilość
    lewych alarmów jest znikoma. Koty są za małe a czujka dostatecznie wysoko.

    Widzisz, nie sztuka jest odpalić komuś super wypasiony system z AI,
    który wykrywa gatunek listonosza. Sztuka zrobić to za 1/1000 kosztów, po
    prawidłowym przeanalizowaniu potrzeb.

    > Przecież cały czas piszę, że to sprzęt "suwenerski"

    Nie, przedsatwiasz go jako cutting edge, kiedy okazuje się, że da się to
    zastapić używanym złomem z allegro za sumeryczną kwotę <400zł.

    W dodatku tak starsznie Cie boli, że ktoś sobie może to zrobić sam, z
    tego złomu. Najwidoczniej gardzisz umiejętnościami innych. Wiesz, ja
    sobie zrobiłem to sam bo MOGŁEM. To takie hobby. To nic trudnego. Pewnie
    to boli najbardziej - 20 lat dokrecasz śrubki w kamerach a tu jakiś
    głupi programista robi ze złomu to samo i taniej, w pół godziny. Mnie
    też by bolało, doskonale rozumiem.

    > a i tak jest o wiele
    > bardziej rozbudowany o możliwości, niż nerdowski terminal z czujką ciepła.

    Myslisz pojęcia. Ten terminal to do Frigate, gdybym chciał monitoring z AI.

    Do czujki wystarczy Home Assistant, co go już mam. Terminana nie trzeba.
    Trzeba odbiornik Zigbee. Mam.

    Zabawne, że dysputa trwa już od nastu postów, a Ty dalej nie pojmujesz
    jak to dziala, jakie sa częsci składowe, jakie to ma możliwości. Bardzo
    powoli się uczysz, lub masz etap wypierania.

    > Bredzisz jak potłuczony. Cały czas się nabijam z czujki PIR

    Nie. Od kilku postów nie było słowa o PIR.

    Było za to pierdolenie o tym, jak to profesjonaly rejestrator ma USB i
    VGA i AI gadające do listonoszy.

    Uznałem to za tyle zabawne, że ciągnąłem temat.

    Teraz wize argumenty się skończyły, to należy przestawic tory, że
    niejako "cały czas chodzi o czujkę PIR".

    Nie znami te numery, Bruner.

    Okazało się, że ten Twój rejestrator niczym istotnym nie rózni się od
    mojego poskładanego ze złomu na Frigate z TPU i to tak strasznie boli,
    że nie masz unikatwoej wiedzy, bo byle głupi programista poteafi sobie
    na kolanie poskładać prawie to samo, w przerwie na kawę.

    >, którą nie
    > umiesz zastąpić czymś innym.

    Nie umiem?

    Frigate. Użyłem, pobawiłem się, wyrzuciłem jako nieprzydatne.

    > Może Ci to pasuje ale dla mnie nie jest
    > nawet protezą. Zupełnie inny rodzaj detekcji ale w 50% zbieżny. 50% to
    > dla mnie zdecydowanie za mało.

    Dalej nie pojmujesz, że w mojej sytuacji, dodatkowe AI szukajace
    listonoszy na podwórku jest najzwyczajniej zbędne.

    To, że uważasz to za cutting edge, okazało się dopiero wtedy
    uzasadnionie, kiedy okazało się że jesteś tym, co zagląda ludziom w
    prywatne ogródki, publiczne parkingi i to jest z jakiejś przyczyny ważne.

    Masz inne potrzeby.

    > Przecież to Ty robisz z siebie błazna, próbując udowodnić, że zwykła
    > czujka PIR jest lepsza od najgorszego AI dostępnego w obecnych
    > rejestratorach czy kamerach.

    Widzę że przyplepiłeś sie panicznie do PIR.

    Otórz, manipulancie, od kilku postów starasz się wyjasnić mi, że Twój
    rejestrator z AI jest lapszy od mojego, poskładanego na kolanie,
    rejestratora z AI na bazie złomu z allegro.

    To był temat bredzenia od kilku postów.

    Nie zasłaniaj się teraz tą biedną czujką PIR, ona jest tylko przykłądem
    tego, że można rowiązać problem łatwiej, jesli warunki na to pozwalają.

    Jak Ci już obiecałem, poskładam Frigate i zobaczymy, co to obecnie
    potrafi. Może potrafi więcej i stanie się częscią mojego systemu?

    > Nic innego nie robisz od początku dyskusji,

    Od kilku postów pokazuje Ci, że twoje AI to tak naprawdę trywialne
    zagadnienie, które ma masę rozwiązań darmowych i dostepnych do odpalenia
    na byle złomie, przez średnio rozgarniętego nerda.

    Czujkę sobie daruj.

    > no może jeszcze to, że większa ilość danych wyświetla się Tobie
    > szybciej, niż mniejsza ilość :D

    Nie wiem skąd ten wniosek, chetnie posłucham wywodu logicznego
    prowadzacego do niego.

    > Twoja czujka PIR coś takiego posiada?

    Jak widzisz, znowu. Gadaliśmy od kilku postów o AI i nagle zmianiesz
    temat widząc, jak głęboko dałeś ciała.

    Frigate posiada. Ten terminal z TPU od google. Czujka nie.

    Ja nie używam już Frigate, ale spacjalnie dla Cieie reanimuję ten złom i
    zobaczymy.

    > Rozróżni kota od psa

    AI z TPU tak. Odróżnia kota od psa. To jest w standardowych profilach od
    googla.

    > czy nawet
    > człowieka w grubym futrze?

    Człowieków AI googlowe odróżnia bardzo skutecznie, wliczając to pół nogi
    i samą dłoń.

    > Ja Ci dam przykład, że biorę udział w projektach dotyczących lotnisk i
    > skanowania bagażu na obecność różności. O cenach się tutaj nie rozmawia.
    > Zapytam: noi?

    Tyle, że w tych projektach używa się bardzo podonych rozwiązań, które są
    dostępne dla amatora.

    Nie możesz najwidoczniej uwierzyć, że ten TPU Coral, od googla, za $25,
    do kupeinia na allegro, to ta sama technologia którą stosuje się w
    autonomicznych samochodach, na przykład.

    Najzwyczajniej, nie masz NIC unikatowego, to co używasz, jast
    najzwyczajniej przecięnym hardware nie różniącym się od kupki
    poskładanego ręcznie złomu z allegro.

    > Nie, nie mogę ale idąc tą drogą, mogę. Ty choćbyś stanął na głowie, to
    > Twoja czujka PIR wiele nie wykryje.

    Dalej bedzisz o czujce, kiedy cała dyskusja jest o AI za 400zł ze złomu
    z allegro.

    Na tym złomie mogę wykryć co chcę - kwestia dostarczenia modelu do AI.
    Frigate wspiera własne modele.

    > Zawsze możesz posadzić przed monitorem stróża i dać mu kartkę z
    > zapisanymi rodzajami detekcji, żeby Ci przesyłał. Jakiś problem?

    AI jest lepsza od niego.

    Stóża trzeba by posadzić z automatycznym alkomatem i najlepiej na łańcuchu.

    Coral TPU jest tańszy, $25.

    > Ale Ty masz. Niewielu ma i nawet nie chce mieć. Chce mieć jedno małe
    > pudełko i tyle.

    Czy ja kiedykolwiek wspomniałem, że to co mam jest dobre dla suwerena?

    Nie.

    Suwerenowi wara od HA,ZM,FG. To dla nerdów. Suweren pójdzie sobie do
    Twojej firmy, kupi system monitoringu za duże pieniądze i umrze w
    świadomości, że nic lepszego nie ma. I bardzo dobrze, tak wlaśnie ma być.

    > Udowodniłem, że to Twoja argumentacja jest idiotyczna. Na dodatek
    > odrzucasz egoistycznie to, co w sumie jest w pakiecie rejestratora i
    > dostępne dla każdego, bez żadnej wiedzy i specjalistycznej konfiguracji
    > sieci z gotowym P2P na każdym adresie IP i za każdym routerem.

    Nie wyjasniłeś do tej pory jak to działa w tym przypadku.

    Ale P2P nie działa bez pośrednika. Najczęsciej jakiegoś chmurowego.

    Było kiedyś P2P be pośrednika, Hamachi. Od dawna nie działa, bazowało na
    cechach specyficznych urządzeń, błędach, przewidywalnych zachowanaich.
    Ogólnie bez pośrednika P2P jest bardzo, bardzo trudne do zrobienia.

    Więc postulujesz używanie jakiegoś bliżej nieokreslonego pośrednika,
    zapewne dostarczonego przez chińczyka.

    Ja nie mam pośrednika. Łączność z VPN odbywa sie bezpośrednio, z
    urządzenia końcowego, do mojego serwera w domu. To jest 2 kliknięcia na
    telefonie i 1 klikniecie na laptopie, jak jestem na Kanarach.

    Nie jestem zależny od dowolnej technologii obcej.

    Pokaż więc istotne zalety tego P2P, bo u mnie VPN działa bez problemu, a
    w dodatku mam za nim więcej usług, niż podglądanie listonoszy, mogę
    dostać się do komputera domowego, pobierać pliki, a często prędkosć jest
    na tyle dobra, że nawet i odtwarzać wprost pornole z NASa, będąc w
    Karkonoszach. 10 w jednym. Na ch... mi jakieś chińskie P2P?

    > Twoja
    > wiedza uwidoczniła się tylko w momencie dodania czujki PIR zamiast
    > kupienia/rozbudowania o proste AI/IVS.

    Chyba nie pojmujesz, wic jeszcze raz:
    Zrobiłem eksperymenty z ZoneMinder+AI ora Frigate+AI jak również z
    własnym OpenCV+AI. Lata temu. Z tych eksperymentów został mi tylko
    ZoneMinder nagrywający non-stop + kilka stref z eventami, ale bez AI.

    Oba rozwiązania gotowe działają prawidłowo, ale są zupełnie zbędne. W
    moim wypadku, bo w przypadku innych działają znakomicie.

    Ty masz potrzebę dokarmiania listonoszy i wołania ich po imieniu, więc
    masz inne potrzeby.

    Ja mam potrzebę wiedzieć, czy 80kg mięsa nie chodzi o 2 w nocy po
    zamkniętym podwórku.

    W tym wypadku rozwiązanie z czujką jest kilkukrotnie łatwiejsze, niż
    obsługiwanie kapryśnego AI.

    Innymi słowy wybrałem rozwiązanie realizujące to samo, tylko
    wielokrotnie prościej.

    Jednak doskonale wiem co można zrobić, używając taniego złomu z allegro,
    TPU i chwili poświęconej na konfigurację. A od czasu, kiedy ostatni raz
    odpalałem Frigate, można zrobić o wiele więcej.

    > Reszta w temacie to same brednie i próba odwracania kota ogonem.

    Tak jak z tym PIRem, kiedy okazało się, że twója gównonagrywarka z AI to
    to samo co złom z allegro, pod względem możliwości.

    > Powtórzę sentencję. Zastąpiłeś proste AI dostępne w prostych
    > rejestratorach czujką PIR i uważasz się za GURU pomysłu czekając na
    > Nobla :)

    Odwrotnie: zastapiłem AI które przez kilka miesiący banglało mi w domu
    rozwiązaniem o wiele łatwiejszym.

    A teraz tylko walę młotkiem po łbie bidoka, który kupił gotowca myśląc
    że jest cutting edge, kiedy nerdy używały tych rozwiązań od wielu lat i
    teraz robią oczy jak złotówki na argumentacje że "da się wykryć osobę"
    jak sami potrafili lata temu rozpoznawać tablice rejestracyjne i nikt z
    tego afery nie robił.

    > i teraz próbujesz wyszydzać rozwój technologiczny, jako
    > niepotrzebny i bezsensowny.

    Ja z tego korzystam.

    Róznica jest taka, że ja potrafię uznać, że coś jest zbędne dla mnie i
    znaleźć łatwiejsze zastosowanie.

    > EOT

    E tam, poczekam ze 4 tygodnie i gdzieś mnie wywołasz, przy jakiejś
    dyspucie o dokręcaniu śrubek w kamerach.

    PS. Polecam jednak doczytanie co potrafi Frigate. Od kilku postów
    negujesz fakty, które można wyczytać na stronie frontowej projektu, na
    setkach filmów na yt, w dziesiątkach forów w necie. Naprawde, jeśli
    zamierzasz dalej siedzieć w tym biznesie, warto wiedzieć co dzieje się u
    nerdów. Oni mają czasami całkiem ciekawe rozwiązania i jak w tym wypadku
    - bywa że lata przed komercją.