    From: JAM <j...@y...com>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Pytanie do znawców BMW
    Date: Fri, 24 Dec 2010 08:56:31 -0800 (PST)
    <ietvn9$oe$1@news.mm.pl>
    <0...@f...googlegroups.com>
    <iev8de$161v$1@news.mm.pl>
    <1...@o...googlegroups.com>
    <if0a5t$q10$1@news.mm.pl>
    <8...@z...googlegroups.com>
    <if1muf$13ao$1@news.mm.pl>

    On Dec 24, 3:49 am, Karolek <d...@o...pl> wrote:

    > Ale zrozum ze ten elemnt mogl szwankowac na gwarancji u jakiegos
    > rzeznika, a u normlnego kierowcy dopiero po x latach i setkach tysiecy km.
    > Mowa jest o juz starych samochodch z duzymi przebiegami i wtedy sie
    > ujawniaja pewne roznice.

    To oni zmieniali soft w starych samochodach ? Dziwne. Tego praktycznie
    nikt nie robi.

    > Nie wiedza czy moc spadla (nie musiala), ale wiedza ze zmiana softu
    > nastapila i ze odczucia sa in minus.

    Rozumiem, ale przyczyna zmiany softu moglybyc rownie dobrze wymogi
    homologacyjne czystosci spalin albo przegrzewanie sie silnika w jakis
    warunkach. Sa dziesiatki przyczyn, dla ktorych producent moze miec
    ochote zmienic soft lub nawet musiec i rzadko to jest spowodowane
    wytrzymalscia konstrukcji. Kazdy nowo konstruowany samochod przechodzi
    serie bardzo ciezkich testow producenta zanim wejdzie na rynek i maja
    one symulowac wieloletnie zuzycie podzespolow przez usytkownikow o
    ciezkim kopycie. Nie wierze, aby BMW nie wychwycilo zbyt slabej
    skrzyni biegow zanim weszla na rynek.

    > No ameryknskie auta mi sie niektore podobaja (ale raczej te stare), ale
    > zadnego z nich nie uwazam za szczyt techniki samochodowej.

    To wiem. Raczej pytalem co takiego tym szczytem jest. Ja uwazam, ze
    wiele amrykanskich aut w niczym nie ustepuje analogicznym konstrukcjom
    EU. Czesto nawet to sa te same platformy w przypadku Forda i GM co
    odpowiedniki euroepejskie.

    > Ale BMW daje 4 lata i 50kmil rownierz na skrzynie od GMa?

    GM juz nie produkuje 5-cio biegowej skrzyni, ktora kiedys kupowal BMW.
    BMW nie kupuje obecnie skrzyn GM. Z tego co wiem automaty BMW to
    obecnie ZF. Nowe, 6 biegowe automaty GM stosuja obecnie niektore Fordy
    i Mazdy. Ford ma wylacznosc na te skrzynie bo bral udzial w ich
    konstrukcji wiec nie sadze aby GM mogl je sprzedawac innym firmom bez
    zgody Forda. Po 2000 roku firmy produkujace pojazdy generalnie zaczely
    odchodzic od sprzedawania podzespolow napedowych konkurencji. Do 2000
    roku Honda na przyklad sprzedawala swoje silniki GM do niektorych
    samochodow a teraz juz nie. Dlaczego tak sie dzieje, nie wiem ale
    wiele wspolnych przedsiewziec takich jak wspolne silniki, wspolne
    skrzynie biegow itp przestaly w tym przemysle funkcjonowac. Byc moze
    kryzys tak zaostrzyl konkurencje Nadal oczywiscie funkcjonuja
    uniwerslani dostawcy sprzedajacy swoje automaty kazdemu producentowi.
    Glownie to jest Aisin i ZF.

    > Jasne, po prostu dali mocniejsza do auta wyzszej klasy.

    Mogli dac skrzynie czlogowa. Bylaby jeszcze mocniejsza :-)

    > Ale na skrzynie od GMa daje? :>

    Nie bo ich nie ma. Zreszta musieliby dac tez tyle na swoj silnik :-) W
    ukladzie napedowym trzeba dac gwarancje nie tylko na skrzynie
    biegow :-)

    > Moj pierwszy to 126p i tez go lubilem jak nie musialem pod nim lezec :>

    Moj 125p o dziwo pomimo ze sie psul w drobiazgach to nidgy nie stalem
    nim w drodze a mialem go prawie 10 lat.

    > --
    > Karolek

    JAM