    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Przekaźnik - 3 cewki?
    Date: Tue, 24 Mar 2009 19:42:00 +0000 (UTC)

    Desoft napisał:

    > Kiedyś zrobiłem sterowanie na R15 silnikiem w granicach 100-200W
    > Niestety wymiana tych przekaźników była standardem - średnio co dwa
    > miesiące.
    > Można znaleźć w miarę tanio przekaźnik elektroniczny, wtedy trzy diody
    > (wtedy z rezystorami) to wręcz jedyne rozwiązanie.

    Miałem pompę do wody (ze studni) mocy bodajże 0,7kW. Taką z membranowym
    wyłącznikiem ciśnieniowym, która obchodzi się bez zbiornika hydroforowego.
    Pracowała intensywnie przez jakieś pięć lat. To mogły być nawet setki
    włączeń i wyłączeń dziennie. Po tym czasie zdarzało się raz na kilka dni,
    że nie chciała sie wyłączyć. Zajrzałem później do tego wyłącznika. Tam
    jest mały przekaźnik na 12V, taki zupełnie typowy wlutowany w płytkę,
    ze 3 cm długi. Jak się nazywa, tego nie pamiętam, ale to taki bodaj
    najczęśćiej używany. Trzeba było go wymienić. A zasilany był z sieci
    przez układ opornościowo-pojemnościowy z diodą prostującą. Do tego mały
    kontaktron włączany magnesem sprzężonym z membraną i kilka tranzystorów
    robiących za układ opóźniania wyłączenia.

    Dwa takie same przekaźniki mam w piecu c.o. jeden steruje właśnie pompką
    (Grundfos 100W). Piec ma juz prawie 20 lat.

    > To może tak przekaźniki rtęciowe?

    A wolno takie rzeczy?

    -- Jarek

    PS
    A może tam były jakieś mało standardowe układy gaszenia iskry, skoro
    styki paliły się co dwa miesiące?