  • Data: 2013-12-15 17:29:20
    Temat: Re: Prad z wiatrakow
    Od: bartekltg <b...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On 2013-12-15 16:01, Andrzej Lawa wrote:

    > Ano. Dyspozycyjne są w sumie tylko gazowe turbiny.

    > Pytanie - jaki gaz i skąd?
    >
    > Dobrze skonstruowane wysypiska śmieci są fajnym źródłem metanu.

    Jeszcze lepiej, śmieci można zgazowywać.
    http://www.mtf.pl/systemy-zgazowania
    Zwłaszcza, jeśli są to szczególne śmieci, ale komunalne
    też idą. I tu nagle przeszkadza prawo.

    Mamy sobie komorę gdzie następuje zgazowanie i właściwy "piec".
    Z pieca wylatują spaliny. A ponieważ formalnie palimy śmieciami,
    spaliny muszą być czystsze niż z urządzenia zasilanego gazem
    kopalnym. WTF:-)

    > A może jeszcze tak elektroliza i magazynowanie energii w postaci wodoru?
    > Fakt, wodór jest deczko kłopotliwy przy przechowywaniu, ale najbardziej
    > przy długoterminowym przechowywaniu.

    Punkt potrójny poniżej temperatury normalnej (nie da się
    skroplić), przecieka przez praktycznie wszystko, woda
    stawia opór, jak ze sprawnością.
    Jeśli elektroliza, to chyba jednak baterie z płynnej soli.

    > Ano.

    A jakby tak cenę prądu zależała silnie od podaży
    i budować u siebie?

    Hmm. http://bibliotekarz.net/z-innej-beczki-ile-pradu-zuz
    ywamy/
    Czyli 7kWh dziennie. 25MJ.
    powiedzmy, że potrzebujemy bufora 10MJ.

    10m x 10m x 1m i pompowanie na 10m.
    Trochę dużo nawet jak na wolno stojący dom.

    Trzeba poczekać na dopłaty unijne do górskich jezior;-)

    > Straty można minimalizować całkiem ładnie, ale oczywiście pozostaje
    > kwestia kosztów infrastruktury. Ale na dłuższą metę ta infrastruktura
    > MUSI powstać, bo paliwa kopalne są nieodnawialne.

    Podobają mi się tego typu projekty:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Desertec
    http://en.wikipedia.org/wiki/Medgrid
    http://en.wikipedia.org/wiki/European_super_grid

    Tylko poza problemem technicznym, transportem ogromnych mocy na spore
    odległości (prąd stały, hmmm,
    http://en.wikipedia.org/wiki/HVDC_converter#Two-leve
    l_converter, to się
    nazywa tranzystor;))
    jest nie mniejszy problem okołopolityczny. Lepiej by takie urządzenia
    stawiać tylko w stabilnych i bezpiecznych miejscach.

    > Oczywiście zawsze zostaje orbitalna alternatywa z przesyłaniem na
    > powierzchnię mikrofalami o niskiej gęstości, ale obawiam się, że to może
    > kosztować jeszcze więcej.

    > I ZTCW cwaniaczki próbowały przesyłać przez polskie sieci energetyczne ;)

    Niemcy do spółki z prawami Kirchhoffa i Ohma:) W końcu chyba
    powstawialiśmy na granicach przesuwniki fazowe.

    pzdr
    bartekltg