  • 1. Data: 2024-08-23 01:36:59
    Temat: Zasilacz, regulacja prądu, oscylacje
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Hej,

    Wydumałem sobie coś takiego:

    http://www.chmurka.net/r/usenet/psu-3a-2.png

    Feedback w pętli regulacji prądu jest chyba nietypowy -- komparator
    przywiera pin ADJ LM338 do masy -- ale byłem ciekawy, jak to zadziała.

    Druga być może nietypowa rzecz to użycie w ograniczniku prądu bocznika
    wbudowanego w moduł woltamperomierza.

    Przetestowałem to obciążając rezystorem i generalnie działa, ale w
    punktach granicznych regulacji prądu (czyli gdy ustawię potencjometr
    regulacji prądu na granicy zadziałania ogranicznika) wpada w jakieś dziwne
    oscylacje.

    Kanał żółty oscyloskopu to pin ADJ LM338. Kanał niebieski to minus
    wyjściowy (czyli napięcie na boczniku pomiarowym). Czarne pokrętło to
    potencjometr regulacji prądu (VR2 na schemacie).

    https://youtu.be/G5B8ofKOxgI

    W momencie, gdy działa ogranicznik prądu, na boczniku widać straszne
    szumy. Na ADJ, gdy działa ograniczenie (spada napięcie na wyjściu), też.
    No i te powolne oscylacje, tak jakby coś przeregulowywało, jakby była
    może jakaś histereza w LM338 i to powodowałoby naładowanie kondensatorów
    wyjściowych a później powolne ich rozładowywanie?

    Ogólnie nie podoba mi się, jak to się zachowuje, ale nie mam pomysłu,
    czemu może się tak zachowywać... macie jakiś pomysł?

    Pewnie ostatecznie dorobię osobny ogranicznik prądu na mosfecie, ale
    przecież ten układ, chyba, powinien działać...?

    --
    Idzie stary byku po lace z młodym byczkiem. W pewnym momencie młody
    wola do starego na widok stadka jałówek:

  • 2. Data: 2024-08-23 15:40:34
    Temat: Re: Zasilacz, regulacja prądu, oscylacje
    Od: Janusz <j...@o...pl>

> [...]
    > przywiera pin ADJ LM338 do masy -- ale byłem ciekawy, jak to zadziała.
    >
    > Druga być może nietypowa rzecz to użycie w ograniczniku prądu bocznika
    Ja tam wcale tego nie widzę, widzę za to że mierzysz nie wiadomo co,
    komparator mosz podpiety pod nap odniesienia i na wyjście dc out(cs).

    PS. Nie cierpię schematów na ciemnym tle bo guano widać :(

    --
    Janusz

  • 3. Data: 2024-08-23 20:52:55
    Od: Pixel(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 23.08.2024 o 15:40, Janusz pisze:

    > PS. Nie cierpię schematów na ciemnym tle bo guano widać :(

    Bozia rączki ujebała :/
    https://imgur.com/jz9TYzX

    --
    Pixel(R)??

  • 4. Data: 2024-08-24 03:01:16
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Janusz <j...@o...pl> wrote:

    > Ja tam wcale tego nie widzę, widzę za to że mierzysz nie wiadomo co,
    > komparator mosz podpiety pod nap odniesienia i na wyjście dc out(cs).

    GIN i GOUT (tak nazwałem te przewody) to przewody amperomierza w
    woltamperomierzu. Idą na bocznik. GIN wchodzi i jest też masą samego
    woltamperomierza, GOUT wychodzi.

    Tu jakiś przypadkowy schemat z Internetu:

    https://sklep.avt.pl/pol_pl_Woltomierz-cyfrowy-0-100
    V-i-amperomierz-10A-z-bocznikiem-185340_3.webp

    Czarny gruby to u mnie GIN, czerwony gruby to u mnie GOUT. Masy
    woltamperomierza nie podłączałem (czarny cienki), bo i tak łączy
    się w samym woltamperomierzu z GIN.

    > PS. Nie cierpię schematów na ciemnym tle bo guano widać :(

    Ja nie cierpię jasnego tła, bo oczy wypala :( ale ktoś już wrzucił po
    inwersji.

    --
    - Zajączku, dlaczego masz takie krótkie uszy?
    - Bo jestem romantyczny.

  • 5. Data: 2024-08-24 10:56:43
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > GIN i GOUT (tak nazwałem te przewody) to przewody amperomierza w
    > woltamperomierzu. Idą na bocznik. GIN wchodzi i jest też masą samego
    > woltamperomierza, GOUT wychodzi.
    A ok, myslałęm że ten REG/Vin to wejście amperomierza.

    "Kanał żółty oscyloskopu to pin ADJ LM338. Kanał niebieski to minus
    wyjściowy (czyli napięcie na boczniku pomiarowym). Czarne pokrętło to
    potencjometr regulacji prądu (VR2 na schemacie)."

    Strasznie zaszumiony masz ten pomiar (niebieski), ja na początek dałbym
    jakieś RC na komparator, może 1k/10n lub 100n? to raz, dwa masz dwa
    wzmacniacze (lm338 i lm393) o dużym wzmocnieniu pracujące w otwartej
    pętli, to sie musi źle skończyć :)
    zawsze w takich układach widzę RC na ujemnym sprzężeniu żeby wzmocnienie
    'zbić' do 1 na góra kilku kilohercach. Tutaj dałbym RC szeregowy 2 LM393
    / REG, np 10k/10n.

    > Ja nie cierpię jasnego tła, bo oczy wypala :(
    Dlatego ja mam max ściemnione bo większość stron jest biała, nie tylko w
    internecie ale i w aplikacjach które używam.

    > ale ktoś już wrzucił po
    > inwersji.
    Ale obcięte.

    --