  • 1. Data: 2024-08-17 08:17:41
    Temat: Polski satelita i rozdzielczość
    Od: pytajacy <r...@p...fm>

    Wczoraj został umieszczony na orbicie Polski satelita i chwalą się że ma
    rozdzielczość 1 metra. Ale czy jest się czym chwalić skoro amerykanie
    około 30 lat temu mogli fotografować plażę z orbity i tak powiększyć
    zdjęcie że było widać pudełko zapałek na tej plaży (pamiętam zdjęcia z
    Młodego technika). Czy rozdzielczość 1 metra wystarczy do takich powiększeń?

    Robert

  • 2. Data: 2024-08-17 09:03:54
    Temat: Re: Polski satelita i rozdzielczość
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 17 Aug 2024 08:17:41 +0200, pytajacy <r...@p...fm> wrote:
    > zdjęcie że było widać pudełko zapałek na tej plaży (pamiętam
    > zdjęcia z
    > Młodego technika).

    A czy to nie jest tak, że rozdzielczość jednego metra oznacza 1 pixel
    na metr? Budynek da się rozpoznać ale wszystko co mniejsze od 1m
    wątpię.
    Czy to było pewne, że owe zdjęcia pudełek zapałek na pewno są z
    satelity a nie lotnicze? Wielokrotnie się spotkałem z myleniem w
    mediach tych dwóch źródeł zdjęć. Np. Google Maps/Earth w "widoku
    satelitarnym" zdjęcia satelitarne prezentuje tylko do pewnego poziomu
    powiększenia, po jego przekroczeniu podkłada zdjęcia lotnicze (o ile
    są dostępne dla wybranego obszaru).

    --
    Marek

  • 3. Data: 2024-08-17 09:05:27
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:v9pfa4$909$1@news.chmurka.net>
    user pytajacy pisze tak:

> [...]
    > tak powiększyć zdjęcie że było widać pudełko zapałek na tej plaży
    > (pamiętam zdjęcia z Młodego technika). Czy rozdzielczość 1 metra

    no czołg się zobaczy

    jakie państwo taki satelita.

    --
    Piter

    PIS szuka kolejnego słupa na prezydęta
    Może to właśnie Ty? Przyjdź na casting.
    Nowogrodzka 84/86, 02-018 Warszawa

  • 4. Data: 2024-08-17 09:21:58
    Od: pytajacy <r...@p...fm>

    W dniu 17.08.2024 o 09:03, Marek pisze:

    > A czy to nie jest tak, że rozdzielczość jednego metra oznacza 1 pixel na
    > metr? Budynek da się rozpoznać ale wszystko co mniejsze od 1m wątpię.
    Zgadza się, podali że 1 pixel to 1 metr. Taka rozdzielczość.

> [...]
    > zdjęcia satelitarne prezentuje tylko do pewnego poziomu powiększenia, po
    > jego przekroczeniu podkłada zdjęcia lotnicze (o ile są dostępne dla
    Raczej na 100% to były zdjęcia satelitarne w Młodym techniku. Cały
    artykuł był o tym. Nie pamiętam dokładnie który to był rok. Kilka lat
    później był wysyp cyfrowych aparatów fotograficznych.

  • 5. Data: 2024-08-17 10:32:42
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 17 Aug 2024 09:21:58 +0200, pytajacy <r...@p...fm> wrote:
> [...]
    > lat
    > później był wysyp cyfrowych aparatów fotograficznych.

    Jak zrobi się reasearch o współczesnej rozdzielczości satelitów do
    fotografowania to komercyjne mają ok 5-2m. Poza nimi są jakieś
    specjalistyczne i te mają max kilkadziesiąt cm (70-30cm). To nadal
    za mało by odróżnić pudełko od zapałek.
    Wysyp aparatów cyfrowych to po roku 2002. Powątpiewam by wtedy była
    dostępna taka rozdzielczość z satelity, nawet analogowo.

    --
    Marek

  • 6. Data: 2024-08-17 11:33:32
    Od: RadosławF <r...@o...pl>

    W dniu 17.08.2024 o 10:32, Marek pisze:

> [...]
    > Wysyp aparatów cyfrowych to po roku 2002.  Powątpiewam by wtedy była
    > dostępna taka rozdzielczość z satelity, nawet analogowo.

    Za komuny na początku lat 80 nasza prasa robiła szum medialny w sprawie
    wrednych hamerykanów co to szpiegują nas satelitą a tenże satelita
    robi fotki na których widać obiekty o średnicy 20 cm.
    Żartowałem że jakbym wiedział kiedy robią zdjęcia to poświęcił bym
    jakiś talerz i niech się pozastanawiają co to za ufo mają na fotce.
    Dlatego zapamiętałem że zobaczą obiekty o średnicy koło 20cm.

    Pozdrawiam

  • 7. Data: 2024-08-17 12:06:12
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-08-17, Marek <f...@f...com> wrote:

> [...]
    > Wysyp aparatów cyfrowych to po roku 2002. Powątpiewam by wtedy była
    > dostępna taka rozdzielczość z satelity, nawet analogowo.

    Tu jest omówienie:
    https://nsarchive2.gwu.edu/NSAEBB/NSAEBB13/
    https://space.skyrocket.de/doc_sdat/kh-11.htm

    Trzeba by obczaić ile KH-11 12 była w stanie. Tyle co widzę, to KH-11
    miały teoretyczną rozdzielczość do 15cm w lub przed 2013, ale trochę
    wątpię, że przed 2000 było lepiej niż jaki 1-2m.

    --
    Marcin

  • 8. Data: 2024-08-18 15:05:13
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Marcin Debowski napisał(a) :

> [...]
    > miały teoretyczną rozdzielczość do 15cm w lub przed 2013, ale trochę
    > wątpię, że przed 2000 było lepiej niż jaki 1-2m.

    Moja pamięć mi podpowiada, że wtedy (lata 80-te?) satelity
    szpiegowskie były w stanie odczytać tytuł gazety.To ile to cm? 5?
    Zakładając, że ilość tytułów gazet jest ograniczona, to po samym
    kształcie plam można go wydedukować. Więc rozdzielczość mogłaby być
    kilka razy mniejsza. Jednak nadal to bardzo dużo.

    Zbyszek
    PGP key: 0xDCEF4E65

  • 9. Data: 2024-08-18 16:13:02
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Zbyszek napisał:

> [...]
    > kształcie plam można go wydedukować. Więc rozdzielczość mogłaby
    > być kilka razy mniejsza. Jednak nadal to bardzo dużo.

    Wtedy, czyli w latach 80-ych, Stany Zjednoczone, ze szczególnym
    uwzględnieniem Ronalda Reagana, narzuciły takie tempo wyścigu zbrojeń,
    że od tego aż padł Związek Radziecki. Nie wydolił biedaczek. Dzisiaj
    na ten temat wiemy o wiele więcej niż wtedy. Wiemy ile w programie
    "Wojen Gwiezdnych" było faktycznych możliwości technicznych, a ile
    aktorstwa. Dużo. Ruskie szpiony również czytały "Młodego Technika",
    wszystko przekazywały do centrali, a ta sypała rublami, bo też chciała
    takie zabawki. No i na kartoszkę rubelków zabrakło.

    O gazetach czytanych z satelity pisano już w prasie początku lat 70.
    A o tym, ile potrafią komputery, nawet wcześniej (ChatGPT przy tym
    wysiada!). Amerykanie nie całkiem musieli kłamać w każdym przypadku.
    Jeśli cyknęli fotkę towarzysza siedzącego na ławce na Placu Czerwonym
    z czymś dużym m białym, to nie inaczej -- musiała to być "Prawda".

    --
    Jarek

  • 10. Data: 2024-08-18 16:36:36
    Od: ąćęłńóśźż <c...@b...pl>

    Też pamiętam podobne wypieki na policzkach redaktorów.
    A swoją droga wysokości i kształty orbit satelitów od tamtych czasów się zmieniły?
    Które satelity latają najniżej?
    Na jakiej wysokości lata Starlink?
    Do jakiej wysokości można legalnie zestrzelić nie-przyjacielski samolot, a od jakiej
    nie powinno się zestrzelić satelity?

    -----