-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.atman.pl!.P
OSTED!not-for-mail
From: Marek S <p...@s...com>
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: Powód, dla którego warto zadbać o opony
Date: Wed, 4 Jul 2018 21:44:42 +0200
Organization: ATMAN - ATM S.A.
Lines: 122
Message-ID: <phj83h$ut3$1@node1.news.atman.pl>
References: <phe9vh$oqk$1@node2.news.atman.pl>
<3...@g...com>
<phg107$bk7$1@node2.news.atman.pl>
<6...@g...com>
<phgosj$gt0$1@node1.news.atman.pl>
<e...@g...com>
<phintt$ric$1@node2.news.atman.pl>
<0...@g...com>
<phisdh$vno$1@node2.news.atman.pl>
<5b3cff96$0$606$65785112@news.neostrada.pl>
<phj1d0$o1g$1@node1.news.atman.pl>
<5b3d0e77$0$618$65785112@news.neostrada.pl>
NNTP-Posting-Host: 89-69-207-111.dynamic.chello.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=utf-8; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: node1.news.atman.pl 1530733489 31651 89.69.207.111 (4 Jul 2018 19:44:49 GMT)
X-Complaints-To: u...@a...pl
NNTP-Posting-Date: Wed, 4 Jul 2018 19:44:49 +0000 (UTC)
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; WOW64; rv:52.0) Gecko/20100101
Thunderbird/52.8.0
In-Reply-To: <5b3d0e77$0$618$65785112@news.neostrada.pl>
Content-Language: pl
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2635270
[ ukryj nagłówki ]W dniu 2018-07-04 o 20:14, J.F. pisze:
> Nie jestem zwolennikiem tej zasady.
> Bo ... cene podniesc najlatwiej :-(
Więc dlatego mówię, że wysoka cena, to nie zawsze jakość. Kiedyś na
jakimś topowym modelu Michelin przejechałem się równo - g... do
sześcianu a kosztowały jakby ze złota były zrobione. Wcześniej tylko tej
firmie ufałem w zakresie letnich opon. Obecnie jestem "obrażony" na nie.
> Ale maja byc "najlepsze" i nowe ?
> Nie jakies tam "srednio zuzyte, ale z wyzszej polki" ?
Sam wypróbuj, uprzedzę, że zabawa kosztowna. Nie oceniaj hamowania
wyłącznie ale mierz średnią prędkość przejazdu na torze. Można się mocno
zdziwić.
>>> Doswiadczyles kiedys niedostatkow takiej sredniej nówki ?
>> Pisałem przecież, że tak.
>
> To jakos nie trafilem ... chyba ze na torze ..
W takich warunkach najlepiej oceniać. Z praktyki powiem, że czytanie
pism z rankingami jest do bani. Nie widzę korelacji z rzeczywistością a
w dodatku mocno efekt końcowy zależy od masy auta.
> A jezdzisz potem po drodze publicznej z takimi predkosciami ?
Owszem. 100km/h to nic nadzwyczajnego. Na torze w Pszczółkach, gdzie
"zabawiałem się" nie mogłem rozwinąć większych prędkości moją ciężką
landarą. 270 KM to nie jest dużo dla 1.8 tony na prostych a i tak
dogoniłem lekką Hondę Civic po 3 okrążeniach (więc musiała zjechać z
toru). ;-) Pewnie miała G...niane opony bo przy tej wadze powinna dać mi
radę przy połowie mocy.
A i jeszcze jedno - ten trening uzmysłowił mi jak ogromna jest różnica
pomiędzy oponą zimną a rozgrzaną. Na zimnej auto pływało mimo napędu 4x4
i prędkość okrążenia spadała o 20%. Nie wiem jakiej długości jest tam
tor ale dopiero po 3 okrążeniach opony łapały najwyższą przyczepność. To
tak na marginesie.
> IMO - na suchej drodze to mnie jeszcze opony nie zawiodly, ale moze nie
> jezdze az tak szybko.
> A wydaje mi sie, ze szybciej niz inni :)
Nie w tym rzecz, że szybciej jeździsz. Ja również mam tendencję do
zapier... jak można niestety. Lubię to i nic nie poradzę. Czasem zdarza
mi się zapłacić, ale cóż... Być może dupek ze mnie.
> No wiesz, wychodze z zalozenia ze przy 100km/h to droga hamowania jest
> 40-50m, wiec wypadaloby trzymac z 70m odstepu, zeby sie nie okazalo, ze
> i najlepsza opona zawiodla.
Droga hamowania to najmniejsze dla mnie zmartwienie. Nigdy mi jej nie
zabrakło a jeżdżę od 30 lat. Większym problemem są testy łosia. W
różnych autach, napędach, oponach wypada to drastycznie różnie. W
czasach kryzysu finansowego Nubirą 2.0 jeździłem. Zawsze kupowałem
topowe opony i zawsze było chu...owo. Nie wiem w czym rzecz.
> Moze cos tam jest w tych oponach, ze przy wiekszych obciazeniach roznice
> sie bardziej objawiaja, mimo wiekszej nosnosci.
Czytałem o tym. Szukałem informacji. Jak się dowiedziałem chodzi o
sztywność boczną opony. Gdy boki są miękkie, to przy obciążeniu w
wirażach środkowa część bieżnika jest wklęsła. W konsekwencji opona
dotyka asfaltu tylko zewnętrznymi powierzchniami. W moich doznaniach na
torze właśnie tak właśnie jest. Auto zachowuje się jakby na samych
felgach jechało przy kiepskiej oponie. Piszę o doznaniach a nie naukowe
teorie.
>
> Prawde mowiac, to nie mam pojecia jak dostowac predkosc do zakretu.
> Intuicyjnie mi to jakos wychodzi, piruetow na suchym nie zaliczylem, ale
> to taka jazda w ciemno.
Jak wcześniej opisałem - pewności nie zdobędziesz dopóki nie zapłacisz
za wjazd na tor. Warto to naprawdę zrobić a przy okazji podyskutować ze
specem w zakresie przepisów ruchu i "dziwnych" sytuacji. Pod czachą
nieźle może się rozjaśnić po takich doświadczeniach.
> A ten film to z gatunku takich, ze raczej nagle hamowanie moze byc
> potrzebne, niz szybki zakret.
> Chyba ze masz na mysli szybkie omijanie dzika ... zeby sie wpakowac w
> drugiego ...
Tak, dokładnie to. Jak wspomniałem - nie prezentuję tu moich
umiejętności lecz zagrożenia.
> Ludzie jakos masowo z zakretow na tej zwyklej drodze nie wypadaja.
> Wiec moze sie rozni, a moze nie jezdza az tak szybko ...
Serio? Mam wręcz przeciwne wrażenie. Wypadki śmiertelne dotyczą przede
wszystkim zderzeń z przyrodą.
>> Na torze masz też dodatkowy atut: świetnie można przetestować
>> działanie systemów kontroli trakcji. Dla mnie to było odkrywcze bom
>> zwykły zjadacz chleba a nie rajdowiec. Okazuje się, że one same z
>> siebie nie działają lecz wymagają współpracy z kierowcą. Zupełnie
>> inaczej trzeba prowadzić auto z włączonym i wyłączonym systemem.
>
> A to raczej drugi etap, bo w pierwszym to jedziesz za szybko, a one
> pomagaja ... a na przyszlosc to raczej zwolnic :-)
Oczywiście, że tak. Miałem na myśli przetrenowanie w realu zależności
pomiędzy zimną / rozgrzaną oponą a także zbyt szybką jazdą i jak się
ratować gdy już w tarapaty wpadłeś. Jak trener mi powiedział: zwykle
wewnętrzny strach przed zewnętrzną gubi niedoświadczonych kierowców.
>> Taaaa... to prawda. Ale to kwestia nawyków kierowcy i znajomości
>> sprzętu jaki prowadzi. Napęd na tył w takich przypadkach potrafi
>> dostarczyć wrażeń:-)
>
> Ale to chyba w polaczeniu z duzym silnikiem, bo maly to niewiele zmieni :-)
No jasne :-) Im większy motor pod maską, tym większe umiejętności są
potrzebne. Przypuszczam, że przy 600KM pod maską i napędzie na tył już
bym się rozwalił na jakimś zakręcie bez wcześniejszych treningów :-)
--
Pozdrawiam,
Marek
Następne wpisy z tego wątku
- 05.07.18 09:50 J.F.
- 05.07.18 17:06 kk
- 05.07.18 17:19 Cavallino
- 05.07.18 19:10 s...@g...com
- 05.07.18 23:49 Marek S
- 05.07.18 23:50 Marek S
- 06.07.18 06:06 J.F.
- 06.07.18 11:35 Adam Wysocki
- 06.07.18 19:13 Kviat
- 06.07.18 19:37 s...@g...com
- 06.07.18 19:46 Kviat
- 06.07.18 19:51 Kviat
- 06.07.18 20:05 s...@g...com
- 06.07.18 20:28 Kviat
- 06.07.18 21:00 Marek S
Najnowsze wątki z tej grupy
- 1250 euro za rezygnacje z posiadania samochodu
- poszedł na czerwonym i uderzył w motur
- Tesla to wóz dla mnie
- Re: Prywatny parking? Pierwsze 10 minut bezplatnie
- A co mnie to koooorwa obchodzi?
- Re: Prywatny parking? Pierwsze 10 minut bezplatnie
- SAMOCHODY ELEKTRYCZNE: EKOLOGICZNA HIPOKRYZJA CZY EKONOMICZNA GŁUPOTA? | GOSPODARCZE ZERO #21
- Baterie litowe, takie bezpieczne :(
- ładny dzień na cabrio
- chcę od życia czegoś więcej
- zajebał w mur
- Skandal, Emil Rau parkuje pod hipermarketem bez biletu
- o mały włos
- Szuru na uniwersytecie jagielońskim
- skup katalizatorów
Najnowsze wątki
- 2024-06-29 eSIM, praktyczne doświadczenia z różnymi operatorami?
- 2024-06-30 1250 euro za rezygnacje z posiadania samochodu
- 2024-06-29 poszedł na czerwonym i uderzył w motur
- 2024-06-29 Tesla to wóz dla mnie
- 2024-06-30 Podstawa bezpiecznikowa jako rozłącznik DC
- 2024-06-29 Napięcie akumulatora wyłączające UPS / jakie nowe akumulatory do UPS?
- 2024-06-30 Basen i chłodzenie w w wentylacji mechanicznej
- 2024-06-29 na chuj mieć dom?
- 2024-06-29 Marki => ERP Implementer <=
- 2024-06-29 Warszawa => SQL Database Developer <=
- 2024-06-29 Poznań => Senior PHP Developer (Symfony) <=
- 2024-06-29 Warszawa => Senior Cloud DevOps Engineer (Azure) <=
- 2024-06-29 Gdańsk => Kierownik Działu Spedycji Międzynarodowej <=
- 2024-06-29 Ulm => IT Network Engineer <=
- 2024-06-29 Warszawa => Full Stack .Net Engineer <=