eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyPowód, dla którego warto zadbać o opony › Re: Powód, dla którego warto zadbać o opony
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.atman.pl!.P
    OSTED!not-for-mail
    From: Marek S <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Powód, dla którego warto zadbać o opony
    Date: Wed, 4 Jul 2018 21:44:42 +0200
    Organization: ATMAN - ATM S.A.
    Lines: 122
    Message-ID: <phj83h$ut3$1@node1.news.atman.pl>
    References: <phe9vh$oqk$1@node2.news.atman.pl>
    <3...@g...com>
    <phg107$bk7$1@node2.news.atman.pl>
    <6...@g...com>
    <phgosj$gt0$1@node1.news.atman.pl>
    <e...@g...com>
    <phintt$ric$1@node2.news.atman.pl>
    <0...@g...com>
    <phisdh$vno$1@node2.news.atman.pl>
    <5b3cff96$0$606$65785112@news.neostrada.pl>
    <phj1d0$o1g$1@node1.news.atman.pl>
    <5b3d0e77$0$618$65785112@news.neostrada.pl>
    NNTP-Posting-Host: 89-69-207-111.dynamic.chello.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=utf-8; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: node1.news.atman.pl 1530733489 31651 89.69.207.111 (4 Jul 2018 19:44:49 GMT)
    X-Complaints-To: u...@a...pl
    NNTP-Posting-Date: Wed, 4 Jul 2018 19:44:49 +0000 (UTC)
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; WOW64; rv:52.0) Gecko/20100101
    Thunderbird/52.8.0
    In-Reply-To: <5b3d0e77$0$618$65785112@news.neostrada.pl>
    Content-Language: pl
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2635270
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu 2018-07-04 o 20:14, J.F. pisze:


    > Nie jestem zwolennikiem tej zasady.
    > Bo ... cene podniesc najlatwiej :-(

    Więc dlatego mówię, że wysoka cena, to nie zawsze jakość. Kiedyś na
    jakimś topowym modelu Michelin przejechałem się równo - g... do
    sześcianu a kosztowały jakby ze złota były zrobione. Wcześniej tylko tej
    firmie ufałem w zakresie letnich opon. Obecnie jestem "obrażony" na nie.

    > Ale maja byc "najlepsze" i nowe ?
    > Nie jakies tam "srednio zuzyte, ale z wyzszej polki" ?

    Sam wypróbuj, uprzedzę, że zabawa kosztowna. Nie oceniaj hamowania
    wyłącznie ale mierz średnią prędkość przejazdu na torze. Można się mocno
    zdziwić.

    >>> Doswiadczyles kiedys niedostatkow takiej sredniej nówki ?
    >> Pisałem przecież, że tak.
    >
    > To jakos nie trafilem ... chyba ze na torze ..

    W takich warunkach najlepiej oceniać. Z praktyki powiem, że czytanie
    pism z rankingami jest do bani. Nie widzę korelacji z rzeczywistością a
    w dodatku mocno efekt końcowy zależy od masy auta.

    > A jezdzisz potem po drodze publicznej z takimi predkosciami ?

    Owszem. 100km/h to nic nadzwyczajnego. Na torze w Pszczółkach, gdzie
    "zabawiałem się" nie mogłem rozwinąć większych prędkości moją ciężką
    landarą. 270 KM to nie jest dużo dla 1.8 tony na prostych a i tak
    dogoniłem lekką Hondę Civic po 3 okrążeniach (więc musiała zjechać z
    toru). ;-) Pewnie miała G...niane opony bo przy tej wadze powinna dać mi
    radę przy połowie mocy.

    A i jeszcze jedno - ten trening uzmysłowił mi jak ogromna jest różnica
    pomiędzy oponą zimną a rozgrzaną. Na zimnej auto pływało mimo napędu 4x4
    i prędkość okrążenia spadała o 20%. Nie wiem jakiej długości jest tam
    tor ale dopiero po 3 okrążeniach opony łapały najwyższą przyczepność. To
    tak na marginesie.

    > IMO - na suchej drodze to mnie jeszcze opony nie zawiodly, ale moze nie
    > jezdze az tak szybko.
    > A wydaje mi sie, ze szybciej niz inni :)

    Nie w tym rzecz, że szybciej jeździsz. Ja również mam tendencję do
    zapier... jak można niestety. Lubię to i nic nie poradzę. Czasem zdarza
    mi się zapłacić, ale cóż... Być może dupek ze mnie.

    > No wiesz, wychodze z zalozenia ze przy 100km/h to droga hamowania jest
    > 40-50m, wiec wypadaloby trzymac z 70m odstepu, zeby sie nie okazalo, ze
    > i najlepsza opona zawiodla.

    Droga hamowania to najmniejsze dla mnie zmartwienie. Nigdy mi jej nie
    zabrakło a jeżdżę od 30 lat. Większym problemem są testy łosia. W
    różnych autach, napędach, oponach wypada to drastycznie różnie. W
    czasach kryzysu finansowego Nubirą 2.0 jeździłem. Zawsze kupowałem
    topowe opony i zawsze było chu...owo. Nie wiem w czym rzecz.

    > Moze cos tam jest w tych oponach, ze przy wiekszych obciazeniach roznice
    > sie bardziej objawiaja, mimo wiekszej nosnosci.

    Czytałem o tym. Szukałem informacji. Jak się dowiedziałem chodzi o
    sztywność boczną opony. Gdy boki są miękkie, to przy obciążeniu w
    wirażach środkowa część bieżnika jest wklęsła. W konsekwencji opona
    dotyka asfaltu tylko zewnętrznymi powierzchniami. W moich doznaniach na
    torze właśnie tak właśnie jest. Auto zachowuje się jakby na samych
    felgach jechało przy kiepskiej oponie. Piszę o doznaniach a nie naukowe
    teorie.

    >
    > Prawde mowiac, to nie mam pojecia jak dostowac predkosc do zakretu.
    > Intuicyjnie mi to jakos wychodzi, piruetow na suchym nie zaliczylem, ale
    > to taka jazda w ciemno.

    Jak wcześniej opisałem - pewności nie zdobędziesz dopóki nie zapłacisz
    za wjazd na tor. Warto to naprawdę zrobić a przy okazji podyskutować ze
    specem w zakresie przepisów ruchu i "dziwnych" sytuacji. Pod czachą
    nieźle może się rozjaśnić po takich doświadczeniach.

    > A ten film to z gatunku takich, ze raczej nagle hamowanie moze byc
    > potrzebne, niz szybki zakret.
    > Chyba ze masz na mysli szybkie omijanie dzika ... zeby sie wpakowac w
    > drugiego ...

    Tak, dokładnie to. Jak wspomniałem - nie prezentuję tu moich
    umiejętności lecz zagrożenia.

    > Ludzie jakos masowo z zakretow na tej zwyklej drodze nie wypadaja.
    > Wiec moze sie rozni, a moze nie jezdza az tak szybko ...

    Serio? Mam wręcz przeciwne wrażenie. Wypadki śmiertelne dotyczą przede
    wszystkim zderzeń z przyrodą.

    >> Na torze masz też dodatkowy atut: świetnie można przetestować
    >> działanie systemów kontroli trakcji. Dla mnie to było odkrywcze bom
    >> zwykły zjadacz chleba a nie rajdowiec. Okazuje się, że one same z
    >> siebie nie działają lecz wymagają współpracy z kierowcą. Zupełnie
    >> inaczej trzeba prowadzić auto z włączonym i wyłączonym systemem.
    >
    > A to raczej drugi etap, bo w pierwszym to jedziesz za szybko, a one
    > pomagaja ... a na przyszlosc to raczej zwolnic :-)

    Oczywiście, że tak. Miałem na myśli przetrenowanie w realu zależności
    pomiędzy zimną / rozgrzaną oponą a także zbyt szybką jazdą i jak się
    ratować gdy już w tarapaty wpadłeś. Jak trener mi powiedział: zwykle
    wewnętrzny strach przed zewnętrzną gubi niedoświadczonych kierowców.

    >> Taaaa... to prawda. Ale to kwestia nawyków kierowcy i znajomości
    >> sprzętu jaki prowadzi. Napęd na tył w takich przypadkach potrafi
    >> dostarczyć wrażeń:-)
    >
    > Ale to chyba w polaczeniu z duzym silnikiem, bo maly to niewiele zmieni :-)

    No jasne :-) Im większy motor pod maską, tym większe umiejętności są
    potrzebne. Przypuszczam, że przy 600KM pod maską i napędzie na tył już
    bym się rozwalił na jakimś zakręcie bez wcześniejszych treningów :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: