-
Data: 2018-07-06 06:06:28
Temat: Re: Powód, dla którego warto zadbać o opony
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]Dnia Thu, 5 Jul 2018 23:49:19 +0200, Marek S napisał(a):
> W dniu 2018-07-05 o 09:50, J.F. pisze:
>> No tak, razem z torem to kosztowna, szczegolnie jak dojdzie klepanie
>> auta.
> Jakie klepanie auta? Chyba nigdy nie widziałeś jak tam jest? Nawet jak
> wylecisz z toru, to nic się nie stanie. Nie ma tam krawężników :-D
Za to widze barierki z opon blisko :-)
> Ten w Pszczółkach jest tak kręty, że zawrotnych prędkości również nie da
> się osiągnąć, szczególnie moją ciężką landarą.
Ja sie boje ze kiedys przestrzele przy duzej predkosci
Cos tego typu
https://www.youtube.com/watch?v=MXSFXPtcrlE
czy takich
https://www.youtube.com/watch?v=rK2itPIecGU
https://www.youtube.com/watch?v=2Kzs-0fNU5c
niewatpliwie bylo za szybko - ale o ile ?
czy https://youtu.be/b4Enj8f-Eh8?t=110
Jeden przejechal, drugi nie przejechal,
trzeci myslal ze przejedzie .. i moze mial racje
https://www.youtube.com/watch?v=jEmFQV89ByE
P.S. takie poslizgi to ja jedna reka ..
https://www.youtube.com/watch?v=cnBOXcR9ysU
Albo
https://www.youtube.com/watch?v=kLHlD4-UuzY
tempo przyspieszyli, na rondzie bylo ledwo 55,
ale pod koniec ... da sie skrecic na skrzyzowaniu z 88km/h :-)
I to na najtanszych oponach - bo z przetargu :-)
>> Ale ... mozesz podac jakies przykladowe roznice ?
>> Czy to nie bedzie tak, ze beda sie o 5 s czasy roznily
>
> Opiszę precyzyjniej by wątpliwości nie było. Dokładnych wartości też już
> nie pamiętam ale różnice między nimi - owszem.
>
> Akurat tam, gdzie ja śmigałem nieco inaczej pomiar wyglądał. Nie
> mierzyłem czasu przejazdu ale prędkość na wyjściu łuku i potem na
> prostej. Bramka z radarem była tam ustawiona. Zimą testy czyniłem.
> Temperatura była minimalnie ujemna. Kałuże były zamarznięte. Asfalt toru
> czarny - bez śniegu i zanieczyszczeń.
Hm, ale z powodu zimy nie wiadomo czy nie mial drobnej warstewki
szronu.
> Testowałem opony własne, wszystkie 245/40/R18: nówki zimowe Bridgestone
> Blizzak, średnie letnie nowe Uniroyal (modelu już nie pamiętam), używane
> 1 sezon letnie Dunlopy Sport Max RT XL (na tych jeżdżę obecnie).
>
> Chodzi o zakręt 90st po lewej i prostą pod 8-ką, na czerwono, jak na mapce:
> https://autodrompomorze.pl/pl/autodrom/
Jak na zlosc mapka nie dziala
>
> Na wyjściu z zakrętu na rozgrzanych (trudno było je dotknąć) zimówkach
> góra 60km/h. Na zimnych (czyli takich jak się ma przy normalnej jeździe)
> katastrofa, jakby ktoś olej na tor wylał - przy 45km/h potrafiło
> zarzucić. Przy letnich Uniroyal ok 75km/h. Przy obecnych ok 95-100km/h
Zeby jeszcze miec pewnosc, ze to nie z powodu zimy ..
> choć tu za bardzo mi strach dupę ściskał by patrzeć na radar. Trener
> musiał mnie informować o odczytach i tyle podawał. Te ostatnie dawały
> taki efekt jakby jakaś siła trzymała auto przyklejone do asfaltu.
Ponoc niektore sportowe takie sa ... ale wymieniac trzeba w polowie
wyscigu :-)
> Nie mam żadnego testu tej samej opony jako nowej i po np. 2 sezonach.
> Mogę jedynie przypuszczać, że na suchym torze niewiele się zmieni
> natomiast na mokrym różnica byłaby zasadnicza. Im świeższy bieżnik, tym
> lepiej wodę odprowadza.
Ano, na aquaplaning bieznik musi byc wysoki.
Ale jak wody mniej ?
>> A mnie zastanawiaja opinie klientow w kilku stronach sprzedawcow.
>> Czy to mozliwe, zeby opona byla jednoczesnie znakomita i mierna ?
>> Bo taki jest rozrzut.
>
> Oczywiście :-) Bo jak te opinie powstają? Tworzą je użytkownicy. No i
> teraz taki Miecio jeżdżący wyłącznie do kościoła i z powrotem, który 2
> lata oszczędzał na opony będzie budował dla nich ołtarzyk, niezależnie
> od zachowania się tych opon.
Myslisz, ze przy popularnych modelach, za popularna cene, tez tak
bedzie ?
> A gdy tą samą oponę założy ktoś, kto
> wykorzystuje możliwości opon w powiedzmy 70% na co dzień, bo lubi
> depnąć, ostrzej skręcić itp. i zobaczy, że względem poprzednich wynosi
> mu auto w krzaki przy tym samym stylu jazdy, to będzie na nie psioczył.
>
> Dlatego takie opinie można sobie poczytać ale ostrożnie. Ja to robię
> tak, że interesują mnie wyłącznie negatywne. Wtedy czegoś mogę się
> dowiedzieć bardziej rzetelnego.
Ogolnie tez tak robie ... ale przy bardziej skomplikowanym sprzecie,
bo przy oponach to IMO nie bardzo ...
>> Albo np Dębica navigator. Starszy model mniejszego rozmiaru ma w/g
>> etykiety na mokro klase E. Wieksza, nowsza - B.
>> To powinno byc zmierzone zgodnie z przepisem i na podstawie wyniku
>> ustalone. Roznica powinna byc spora.
>
> Dlatego UE o to walczy. W chwili obecnej każdy producent po swojemu
> sobie oznacza opony. Założysz Dębicę w klasie B a potem np. Dunlopa i
> nagle okaże się, że przyczepność tych drugich jest z innej bajki - o
> klasę wyższa.
Ale wlasnie to juz nie jest "po swojemu", tylko wedle jednolitych
przepisow.
> Jest jeszcze jedna rzecz, której nie ma w testach - przyczepność boczna.
> Co z tego, że opona na wprost zahamuje w miejscu kiedy to ta sama opona
> w zakrętach będzie zachowywała się jak posmarowana smalcem.
>
>>>> A jezdzisz potem po drodze publicznej z takimi predkosciami ?
>>> Owszem. 100km/h to nic nadzwyczajnego.
>> I masz jakies problemy na zakretach ?
> Koszmarnie bardzo to zależy od opony. Mam swoje stałe trasy i wiem, że
> na zimówkach ten sam zakręt pokonuję z max 60km/h a na letniej, nawet
> przełożonej tego samego dnia by warunki były te same - 90km/h.
>
>> Mowimy o zwyklych krajowkach, jak z tego filmu, czy np po miescie i
>> skrecaniu na skrzyzowaniach pod katem prostym ?
>
> Na skrzyżowaniach? No coś Ty! Tam bardzo ostrożnie prowadzę. Racjonalnie
> podchodzę do dróg. Np. na Estakadzie w Gdyni 100km/h, ale w centrum
> 40-tka nie jest niczym niezwykłym.
> Jeśli przyciskam mocniej (w sensie szybkości) to tylko poza miastem i
> tylko w widocznych miejscach za dnia. Nocą dużo rzadziej i raczej na
> S-kach czy autostradach.
Musielibysmy kiedys po jednej drodze przejechac.
Po kraju to w zasadzie w ciemno przynajmniej 120 pojade - najwyzej
bedzie lekkie hamowanie przed ostro wygladajacymi zakretami.
https://youtu.be/fHF-G72LOfM?t=49
tu panowie nie boja sie 200 w zakretach - i nie jest to autostrada.
>> Moze na torze, bo w cywilu ... zimno czy cieplo, letnie zima, zimowe
>> latem - nie czuje roznicy.
>
> Bo masz lekkie auto. Zgadłem? Moje waży 1800kg. W poprzednim 1200kg
> różnice były znacznie mniej dostrzegalne.
Vectra kombi, wczesniej mondeo kombi - nawet nie wiem ile to wazy, bo
mnie dane fabryczne czasem dziwia.
niby 1400-1600kg, a ze to 1.9D, wiec powinno byc ~1500 ..
> Aby było co porównać, to
> najlepiej na tor wyjechać. Tam gdzie ja pojadę max 100km/h, Ty możesz
> dać radę np. przy 130km/h. Więc różnice dostrzeżesz dopiero przy 130km/h
> i ostrych zakrętach.
No i to mnie wlasnie dziwi - jesli ja pojade 130 (zakladajac) to czemu
masz problemy przy 100 ? I to na drogich, dobrych oponach ?
> Przy cywilnych drogach, gdzie nie jeździ się z
> takimi prędkościami - nie będziesz miał szans na dostrzeganie różnic. A
> ja już tak.
Otoz to - jak widac da sie pojechac 200 zwykla droga, i to wcale nie
trzeba byc Holowczycem, wiec wcale mnie nie dziwi ze nie mam problemow
np przy 150, za to sie zastanawiam ile Ty jezdzisz, ze masz problemy
:-)
>> No, ona miala mocny silnik. Choc to tylko 130KM.
>> Mozna sie bylo rozpedzic.
>
> To nawet nie o to chodzi. Moc ma niewiele do gadania w zakrętach przy
> cywilnej jeździe. Zawieszenie jakieś dziwne. Tendencja jakby do
> gwałtownego przełamywania przy przekroczeniu pochylenia bocznego. Albo
> jeszcze inna rzecz: zachowanie kierownicy. Po puszczeniu jej koła
> prostują się a trochę większa prędkość powodowała coś odwrotnego. Klęska
> jak dla mnie. A, samochód był w salonie kupowany więc nówka.
Tego nie pamietam. Raczej normalnie sie prowadzila, w zaleznosci od
zuzycia i ilosci kolizji, moze wiatru, powyzej 180 potrafila jakos
niestabilnie jechac
Za to w owym czasie przejechalem kawalek Astra 2, i tam mnie
zaskoczylo, ze jak hamuje w zakrecie, to samochod ma tendencje do
zaciesniania skretu. Trzeba sie bylo skupic.
>> Niestety - najblizej mam to
>> http://www.siescigam.pl/tory-wyscigowe/tor-osrodek-w
roclaw-rakietowa/
>> I cos mi sie wydaje, ze to jest za malo, aby pocwiczyc na suchym
>> asfalcie.
>
> Tor musi być bezpieczny by laik taki jak ja nie rozwalił auta nawet gdy
> wyleci z toru.
No wlasnie - odpowiednio duzy, zeby sie dalo do tych 100-120
rozpedzic, i spokojnie wyhamowac, jak sie wypadnie.
Czyli duzo asfaltu, a to kosztuje ...
https://www.youtube.com/watch?v=xknA1bGFgB8
to nie sprawia wrazenia miejsca, gdzie mozna sobie pocwiczyc wypadanie
z zakretu
> Jazda ma sens tylko z instruktorem u boku. Sam z siebie w
> życiu nie doświadczysz efektów takich jak profesjonalista może
> zademonstrować.
> Aha - jeszcze jedno. Auto zawsze własne. Akurat tam, gdzie ja ćwiczyłem
> można było jakąś BMW poszaleć ale nie o to chodzi by poznawać cudze lecz
> należy poznać własny sprzęt bo nim na co dzień podróżujesz.
>> Ale ile tego jest - po odjeciu pieszych zostanie moze z 1500 w calej
>> Polsce, a miliony przejezdzaja i nic.
> 1500 to mało?
Malo, jesli zalozyc, ze 20 mln pojazdow pokonuje 10 kkm rocznie, wiec
przynajmniej z 5 tys zakretow. Czyli raz na ~60 mln zakretow.
> Nie wiem co liczysz, czy tylko śmiertelne? Bo ja
> policzyłbym również coś, co na obwodnicy widziałem ze 2 miesiące temu.
> Chodzi o to miejsce:
> https://www.google.pl/maps/place/Obwodnica+Trójmiast
a/@54.5289894,18.45503,3a,75y,165.69h,104.52t/data=!
3m9!1e1!3m7!1szw7ciP0SMsO7kvo0jIHmig!2e0!7i13312!8i6
656!9m2!1b1!2i42!4m5!3m4!1s0x46fd7576e2564e0d:0x3886
4b68b74e2234!8m2!3d54.3797873!4d18.5110536
>
> Gość wyprostował lekki zakręt i wjechał w las. Wyszedł tylnym oknem bo
> drzwi były drzewami przyblokowane :-) Droga sucha, prędkość ze 140km/h
> byle jakie opony i zaczął tańcować.
No fakt, trzeba by doliczyc, a to nawet wypadek nie byl w policyjnym
zargonie.
J.
Następne wpisy z tego wątku
- 06.07.18 11:35 Adam Wysocki
- 06.07.18 19:13 Kviat
- 06.07.18 19:37 s...@g...com
- 06.07.18 19:46 Kviat
- 06.07.18 19:51 Kviat
- 06.07.18 20:05 s...@g...com
- 06.07.18 20:28 Kviat
- 06.07.18 21:00 Marek S
- 06.07.18 21:04 s...@g...com
- 06.07.18 21:06 Marek S
- 06.07.18 21:29 Kviat
- 06.07.18 21:52 Kviat
- 06.07.18 21:56 Kviat
- 06.07.18 22:42 Marek S
- 07.07.18 22:02 s...@g...com
Najnowsze wątki z tej grupy
- Rambo 2024. Co z radio-stopem
- Pijani kierowcy
- "Chciałem zamówić kurs tym"
- Windykatorzy ścigają spadkobierców z mandat nieboszczyka za przekroczenie prędkości???
- [OT] Lewe oprogramowanie
- droga laweta
- Co tam się odpierdala w tej Warszawie?
- skąd się biorą tacy debile?
- wina Tóska
- Rewolucja/Rewelacja!
- grupa ożyła ;)
- Być jak Clint
- Aby WKOOOORWIĆ ekofaszystów ;-)
- OC - podwyżka
- wyszedł z domu bez buta
Najnowsze wątki
- 2024-12-02 Gdańsk => Full Stack web developer (obszar .Net Core, Angular6+) <=
- 2024-12-02 Kraków => Full Stack .Net Engineer <=
- 2024-12-02 Warszawa => Key Account Manager <=
- 2024-12-02 Kraków => Software .Net Developer <=
- 2024-12-02 Wrocław => Inżynier bezpieczeństwa aplikacji <=
- 2024-12-02 Gdańsk => Kierownik Działu Spedycji Międzynarodowej <=
- 2024-12-02 Gdańsk => Head of International Freight Forwarding Department <=
- 2024-12-02 Akumulatorki Ni-MH AA i AAA Green Cell
- 2024-12-02 Usiłowanie zabójstwa
- 2024-12-01 Rambo 2024. Co z radio-stopem
- 2024-12-01 Pijani kierowcy
- 2024-12-01 "Chciałem zamówić kurs tym"
- 2024-11-30 Windykatorzy ścigają spadkobierców z mandat nieboszczyka za przekroczenie prędkości???
- 2024-11-30 Łódź => Technical Artist <=
- 2024-11-30 Lublin => Inżynier Serwisu Sprzętu Medycznego <=