  • Data: 2018-07-06 06:06:28
    Temat: Re: Powód, dla którego warto zadbać o opony
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Thu, 5 Jul 2018 23:49:19 +0200, Marek S napisał(a):
    > Jakie klepanie auta? Chyba nigdy nie widziałeś jak tam jest? Nawet jak
    > wylecisz z toru, to nic się nie stanie. Nie ma tam krawężników :-D

    Za to widze barierki z opon blisko :-)

    > Ten w Pszczółkach jest tak kręty, że zawrotnych prędkości również nie da
    > się osiągnąć, szczególnie moją ciężką landarą.

    Ja sie boje ze kiedys przestrzele przy duzej predkosci

    Cos tego typu
    https://www.youtube.com/watch?v=MXSFXPtcrlE

    czy takich
    https://www.youtube.com/watch?v=rK2itPIecGU
    https://www.youtube.com/watch?v=2Kzs-0fNU5c

    niewatpliwie bylo za szybko - ale o ile ?

    czy https://youtu.be/b4Enj8f-Eh8?t=110

    Jeden przejechal, drugi nie przejechal,
    trzeci myslal ze przejedzie .. i moze mial racje

    https://www.youtube.com/watch?v=jEmFQV89ByE

    P.S. takie poslizgi to ja jedna reka ..
    https://www.youtube.com/watch?v=cnBOXcR9ysU

    Albo
    https://www.youtube.com/watch?v=kLHlD4-UuzY

    tempo przyspieszyli, na rondzie bylo ledwo 55,
    ale pod koniec ... da sie skrecic na skrzyzowaniu z 88km/h :-)

    I to na najtanszych oponach - bo z przetargu :-)

    > Opiszę precyzyjniej by wątpliwości nie było. Dokładnych wartości też już
    > nie pamiętam ale różnice między nimi - owszem.
    >
    > Akurat tam, gdzie ja śmigałem nieco inaczej pomiar wyglądał. Nie
    > mierzyłem czasu przejazdu ale prędkość na wyjściu łuku i potem na
    > prostej. Bramka z radarem była tam ustawiona. Zimą testy czyniłem.
    > Temperatura była minimalnie ujemna. Kałuże były zamarznięte. Asfalt toru
    > czarny - bez śniegu i zanieczyszczeń.

    Hm, ale z powodu zimy nie wiadomo czy nie mial drobnej warstewki
    szronu.

    > Testowałem opony własne, wszystkie 245/40/R18: nówki zimowe Bridgestone
    > Blizzak, średnie letnie nowe Uniroyal (modelu już nie pamiętam), używane
    > 1 sezon letnie Dunlopy Sport Max RT XL (na tych jeżdżę obecnie).
    >
    > Chodzi o zakręt 90st po lewej i prostą pod 8-ką, na czerwono, jak na mapce:
    > https://autodrompomorze.pl/pl/autodrom/

    Jak na zlosc mapka nie dziala

    > Na wyjściu z zakrętu na rozgrzanych (trudno było je dotknąć) zimówkach
    > góra 60km/h. Na zimnych (czyli takich jak się ma przy normalnej jeździe)
    > katastrofa, jakby ktoś olej na tor wylał - przy 45km/h potrafiło
    > zarzucić. Przy letnich Uniroyal ok 75km/h. Przy obecnych ok 95-100km/h

    Zeby jeszcze miec pewnosc, ze to nie z powodu zimy ..

    > choć tu za bardzo mi strach dupę ściskał by patrzeć na radar. Trener
    > musiał mnie informować o odczytach i tyle podawał. Te ostatnie dawały
    > taki efekt jakby jakaś siła trzymała auto przyklejone do asfaltu.

    Ponoc niektore sportowe takie sa ... ale wymieniac trzeba w polowie
    wyscigu :-)

    > Nie mam żadnego testu tej samej opony jako nowej i po np. 2 sezonach.
    > Mogę jedynie przypuszczać, że na suchym torze niewiele się zmieni
    > natomiast na mokrym różnica byłaby zasadnicza. Im świeższy bieżnik, tym
    > lepiej wodę odprowadza.

    Ano, na aquaplaning bieznik musi byc wysoki.
    Ale jak wody mniej ?

    > Oczywiście :-) Bo jak te opinie powstają? Tworzą je użytkownicy. No i
    > teraz taki Miecio jeżdżący wyłącznie do kościoła i z powrotem, który 2
    > lata oszczędzał na opony będzie budował dla nich ołtarzyk, niezależnie
    > od zachowania się tych opon.

    Myslisz, ze przy popularnych modelach, za popularna cene, tez tak
    bedzie ?

    > A gdy tą samą oponę założy ktoś, kto
    > wykorzystuje możliwości opon w powiedzmy 70% na co dzień, bo lubi
    > depnąć, ostrzej skręcić itp. i zobaczy, że względem poprzednich wynosi
    > mu auto w krzaki przy tym samym stylu jazdy, to będzie na nie psioczył.
    >
    > Dlatego takie opinie można sobie poczytać ale ostrożnie. Ja to robię
    > tak, że interesują mnie wyłącznie negatywne. Wtedy czegoś mogę się
    > dowiedzieć bardziej rzetelnego.

    Ogolnie tez tak robie ... ale przy bardziej skomplikowanym sprzecie,
    bo przy oponach to IMO nie bardzo ...

    > Dlatego UE o to walczy. W chwili obecnej każdy producent po swojemu
    > sobie oznacza opony. Założysz Dębicę w klasie B a potem np. Dunlopa i
    > nagle okaże się, że przyczepność tych drugich jest z innej bajki - o
    > klasę wyższa.

    Ale wlasnie to juz nie jest "po swojemu", tylko wedle jednolitych
    przepisow.

> [...]
    > w zakrętach będzie zachowywała się jak posmarowana smalcem.

    > Koszmarnie bardzo to zależy od opony. Mam swoje stałe trasy i wiem, że
    > na zimówkach ten sam zakręt pokonuję z max 60km/h a na letniej, nawet
    > przełożonej tego samego dnia by warunki były te same - 90km/h.

    > Na skrzyżowaniach? No coś Ty! Tam bardzo ostrożnie prowadzę. Racjonalnie
    > podchodzę do dróg. Np. na Estakadzie w Gdyni 100km/h, ale w centrum
    > 40-tka nie jest niczym niezwykłym.
    > Jeśli przyciskam mocniej (w sensie szybkości) to tylko poza miastem i
    > tylko w widocznych miejscach za dnia. Nocą dużo rzadziej i raczej na

    Musielibysmy kiedys po jednej drodze przejechac.
    Po kraju to w zasadzie w ciemno przynajmniej 120 pojade - najwyzej
    bedzie lekkie hamowanie przed ostro wygladajacymi zakretami.

    https://youtu.be/fHF-G72LOfM?t=49

    tu panowie nie boja sie 200 w zakretach - i nie jest to autostrada.

    > Bo masz lekkie auto. Zgadłem? Moje waży 1800kg. W poprzednim 1200kg
    > różnice były znacznie mniej dostrzegalne.

    Vectra kombi, wczesniej mondeo kombi - nawet nie wiem ile to wazy, bo
    mnie dane fabryczne czasem dziwia.
    niby 1400-1600kg, a ze to 1.9D, wiec powinno byc ~1500 ..

    > Aby było co porównać, to
    > najlepiej na tor wyjechać. Tam gdzie ja pojadę max 100km/h, Ty możesz
    > dać radę np. przy 130km/h. Więc różnice dostrzeżesz dopiero przy 130km/h
    > i ostrych zakrętach.

    No i to mnie wlasnie dziwi - jesli ja pojade 130 (zakladajac) to czemu
    masz problemy przy 100 ? I to na drogich, dobrych oponach ?

    > Przy cywilnych drogach, gdzie nie jeździ się z
    > takimi prędkościami - nie będziesz miał szans na dostrzeganie różnic. A
    > ja już tak.

    Otoz to - jak widac da sie pojechac 200 zwykla droga, i to wcale nie
    trzeba byc Holowczycem, wiec wcale mnie nie dziwi ze nie mam problemow
    np przy 150, za to sie zastanawiam ile Ty jezdzisz, ze masz problemy
    :-)

    > To nawet nie o to chodzi. Moc ma niewiele do gadania w zakrętach przy
    > cywilnej jeździe. Zawieszenie jakieś dziwne. Tendencja jakby do
    > gwałtownego przełamywania przy przekroczeniu pochylenia bocznego. Albo
    > jeszcze inna rzecz: zachowanie kierownicy. Po puszczeniu jej koła
    > prostują się a trochę większa prędkość powodowała coś odwrotnego. Klęska
    > jak dla mnie. A, samochód był w salonie kupowany więc nówka.

    Tego nie pamietam. Raczej normalnie sie prowadzila, w zaleznosci od
    zuzycia i ilosci kolizji, moze wiatru, powyzej 180 potrafila jakos
    niestabilnie jechac
    Za to w owym czasie przejechalem kawalek Astra 2, i tam mnie
    zaskoczylo, ze jak hamuje w zakrecie, to samochod ma tendencje do
    zaciesniania skretu. Trzeba sie bylo skupic.

    roclaw-rakietowa/

    > Tor musi być bezpieczny by laik taki jak ja nie rozwalił auta nawet gdy
    > wyleci z toru.

    No wlasnie - odpowiednio duzy, zeby sie dalo do tych 100-120
    rozpedzic, i spokojnie wyhamowac, jak sie wypadnie.
    Czyli duzo asfaltu, a to kosztuje ...

    https://www.youtube.com/watch?v=xknA1bGFgB8
    to nie sprawia wrazenia miejsca, gdzie mozna sobie pocwiczyc wypadanie
    z zakretu

    > Jazda ma sens tylko z instruktorem u boku. Sam z siebie w
    > życiu nie doświadczysz efektów takich jak profesjonalista może
    > zademonstrować.
    > Aha - jeszcze jedno. Auto zawsze własne. Akurat tam, gdzie ja ćwiczyłem
    > można było jakąś BMW poszaleć ale nie o to chodzi by poznawać cudze lecz
    > należy poznać własny sprzęt bo nim na co dzień podróżujesz.

    > 1500 to mało?

    Malo, jesli zalozyc, ze 20 mln pojazdow pokonuje 10 kkm rocznie, wiec
    przynajmniej z 5 tys zakretow. Czyli raz na ~60 mln zakretow.

    > Nie wiem co liczysz, czy tylko śmiertelne? Bo ja
    > policzyłbym również coś, co na obwodnicy widziałem ze 2 miesiące temu.
    > Chodzi o to miejsce:
    > https://www.google.pl/maps/place/Obwodnica+Trójmiast
    a/@54.5289894,18.45503,3a,75y,165.69h,104.52t/data=!
    3m9!1e1!3m7!1szw7ciP0SMsO7kvo0jIHmig!2e0!7i13312!8i6
    656!9m2!1b1!2i42!4m5!3m4!1s0x46fd7576e2564e0d:0x3886
    4b68b74e2234!8m2!3d54.3797873!4d18.5110536

    > Gość wyprostował lekki zakręt i wjechał w las. Wyszedł tylnym oknem bo
    > drzwi były drzewami przyblokowane :-) Droga sucha, prędkość ze 140km/h
    > byle jakie opony i zaczął tańcować.

    No fakt, trzeba by doliczyc, a to nawet wypadek nie byl w policyjnym
    zargonie.

    J.