  • 111. Data: 2010-01-21 07:33:01
    Temat: Re: Pentax K-x - prośba o opinie
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2010-01-20 18:55, Norbert wrote:
    > Widze ze znow sie rozpoczely wojny systemowe :)

    Zastanów się dlaczego.

    > K-x to entry level, ale z wszystkich prostych lustrzanek ta jest chyba
    > najmniej ograniczona. Pomijam ze AF dziala na prawde swietnie, stabilizacja
    > jak w kazdym innym aparacie (wiecej jak 2EV nie da),

    Nieprawda - conajmniej kilka aparatów ma tę stabilizację znacznie lepszą,
    a w testach wychodzi k-x pod tym względem wyjątkowo słabo. Niestety.

    > bardzo niskie szumy, do
    > 1600 mozna spokojnie robic zdjecia, wyzej tez jest znosnie i duzo lepiej jak
    > u konkurencji z tej polki cenowej, a nawet 2 razy drozszych.

    A co znaczy lepiej? Bo rawy są odszumiane agresywniej? To nie jest lepiej
    tylko nieporównywalnie.

    > Co wiecej
    > aparat jest bardzo maly, pomimo tego ze uzywa 4AA.

    AA to akurat wada.

    > Problemy z zasilaniem to
    > juz mit, sam panikowalem na starcie, moje 2 roczne aku slabo sobie radzily,
    > choc bez ekranu i lampy dziala dlugo, natomiast po zakupie Eneloopow zaczal
    > dzialac swietnie, a po zmianie firmware nie ma sie juz do czego przyczepiac,
    > nawet na 10 stopniowym mrozie mam pelny wskaznik po zrobieniu kilkuset zdjec
    > i lekkim doswietlaniu lampa niektorych ujec. Pentax nie ograniczyl tego body
    > tak jak robia to inne firmy, gdzie modele entry level roznia sie obudowa i
    > firmwarem.

    Brak możliwości wyłączenia odszumiania, które ląduje w RAW to jednak
    ograniczenie.

    > Jesli chodzi o obiektywy to jest jak jest, sa drogie,pewnie dlatego ze
    > dystrybucja w Polsce jest do niczego. Na allegro stalki osiagaja
    > astronomiczne ceny. Sa dobre obiektywy i bardzo drogie, kazdy by chcial miec
    > 31/1.8 bo to szklo idealne, z drugiej strony niewypal 16-50, widocznie
    > problemy z produkcja w Wietnamie. Sam Kit 18-55, 50-200, 55-300 to swietne i
    > niedrogie obiektywy, zwlasza 1 i 3. Bija konkurencje.

    No właśnie tak było dawniej, ale teraz canon i sony wypuścili nowe kity i
    tak super naprzeciw to nie jest.

    > Do wyboru masz mase
    > Tamronow i Sigm, sporo ludzi w kazdym systemie siedzi na tamronie 17-50/2.8,
    > po co szukac lepszego.

    Obiektywy do pentaksa firm niezależnych wychodzą niestety później (do sony
    też). Często bez dodatków (bez HSM).

    :D

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564

  • 112. Data: 2010-01-21 07:33:09
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    dominik napisał(a):

    > Nie rozmawiamy o iso1600 tylko wyższych czułościach i fakcie odszumiania
    > plików RAW.

    Dokładnie chodzi o *prawdopodobne* jakies odszumianie przy wlaczonym
    ISO 1600 lub wyzszym.

    > RAW miał być formatem możliwie surowym, bez obróbki (lepszej czy gorszej).

    Nie prawda. Kazdy producent ma swoj wlasny standard plikow RAW. To
    optyczni wymyslili sobie, ze raw ma byc surowy (cokolwiek to znaczy).

    > Wiesz mnie nie interesuje to czy odszumianie jest lekkie po chromie czy po
    > lumie, jak zostają po tym szczegóły itd. Jeśli to jest RAW i "high ISO
    > noise reduction" jest ustawione na "off" to odszumiania być nie powinno.

    Masz prawo do wlasnej opinii nawet jesli nie ma w tym sensu ;)

    > Nie powiedziałbym ani słowa, gdyby była tam opcja, nazwana lekkie
    > odszumianie. Ale tak nie jest, w menu jest kłamstwo, a zmiany lądują w
    > RAW.

    Moim zdaniem to sa sprawy zwiazane z kwestiami technicznymi badace
    wynikiem tego wyscigu na wartosc ISO.

    > Powtarzam milion razy - chodzi o to że skłamano w menu aparatu. W opisie
    > nie można napisać, że aparat nie pozwala na wyłączenie odszumiania plików
    > RAW, bo w menu niby opcja jest, za to zwrócenie uwagi na to powoduje jak
    > widać święte oburzenie.

    Wystarczy porownac zdjecie z wlaczonym i analogiczne z wylaczonym aby
    zobaczyc roznice co sugeruje, ze dana funkcja faktycznie jest dwustanowa
    czyli wlaczonona/wylaczona. Gdzie jest wiec klamstwo? Tu chodzi o to, ze
    to co domniemywaja optyczni dzieje sie na innym etapie niz soft w
    puszce. IMO w ukladzie matrycy wlasnie.

    j.

    --
    ps. swoja droga oddam za free dzialajaca kuchenke gazowa, w ktorej
    wystepuje problem z otwieraniem i zamykaniem drzwi od piekarnika.

  • 113. Data: 2010-01-21 07:58:14
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    dominik napisał(a):

    > Nieprawda - conajmniej kilka aparatów ma tę stabilizację znacznie lepszą,
    > a w testach wychodzi k-x pod tym względem wyjątkowo słabo. Niestety.

    Rozwin temat. Chetnie poczytam o metodologii takich testow oraz o ich
    wynikach dla roznych puszek. Szczegolnie tych z segmentu lowend ;)

    j.

  • 114. Data: 2010-01-21 08:05:53
    Od: l...@l...localdomain

    W poście <hj85tl$hch$1@news.interia.pl>,
    mt nabazgrał:

    > Marku, ale wypadałoby jednak porównać ceny w Polsce, a nie za oceanem, u
    > nas różnica cenowa jest już znaczna. Generalnie jeśli chodzi o nową
    > optykę, to Pentax w Polsce wypada mocno średnio pod względem relacji
    > cena/jakość.

    To ja może spróbuję wytłumaczyć intencje Marka:
    Dostępność tego szkła w Polsce jest czysto teoretyczna, tak samo jak
    z Canonem 1200mm którego co trzeci sklep u nas obiecywał wysyłać w 3 dni.

    --
    Ostatnio na http://blog.lrem.net/ wymajaczyłem:
    Znowu sesja :)

  • 115. Data: 2010-01-21 08:24:24
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "dominik" <u...@d...net.pl> napisał:

    > Ależ Marku,
    > K10D i K20D to inne zupełnie body. Cięższe i większe, dodatkowo potrafisz
    > je trzymać porządnie i pewnie skuteczność jest większa.

    Jeśli ktoś wypowiada sie na temat skuteczności stabilizacji a nie przyłożył
    się do trzymania porządnie aparatu podczas jej sprawdzania, to coś jest nie
    tak - z testujacym a nie ze stabilizacją...
    Co do rozmiaru korpusu - na pewno istnieje pewien optymalny ciężar przy
    którym dany użytkownik w danych warunkach uzyska najdłuższe czasy bez
    poruszenia. Ale... spodziewam się, że te czasy będą wtedy najdłuższe zarówno
    z jak i bez stabilizacji. Jeśli będziemy mierzyli skuteczność stabilizacji
    jako stosunek najdłuższych czasów ze stabilizacją i bez stabilizacji przy
    których uzyskujemy określony procent zdjęć o akceptowalnej ostrości to
    spodziewam się niezbyt silnej zależności tak zdefiniowanej skuteczności od
    masy korpusu.

    > Dużo też zresztą
    > zależy i od konkretnych warunków (raz się o tym doskonale przekonałem).

    Zgadza się. Zrobienie miarodajnych testów jest sprawą trudną. Dlatego
    bardziej wierzę opiniom posiadaczy aparatów danego systemu niż testerom
    którzy w krótkim czasie musieli ocenić dzialanie sprzętu wypożyczonego od
    producenta czy dystrybutora.

    > Jednak, to że ktoś innym modelem zrobi lepsze zdjęcie nie znaczy, że tym
    > konkretnym będzie rewelacyjnie. Jeśli niezorientowanej osobie wychodzi
    > działka na takim aparacie to coś w tym jest. Przyzwyczajonemu napewno
    > wyjdzie lepiej.

    I wyjdzie lepiej zarówno na Sony, jak i na Canonie czy Pentaxie. Dlatego
    osoba która na co dzień używa Canona a Pentaxa wzięła na chwilę do ręki może
    odnieść mylne wrażenie, że w tym ostatnim stabilizacja działa słabo. A
    testerzy prawdopodobnie najczęściej prywatnie używają Canona lub Nikona...

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 116. Data: 2010-01-21 08:37:50
    Od: "gebi" <gebi_KASUJ_TO_@_I_TO_poczta.fm>

    Użytkownik "dominik" <u...@d...net.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > lepszego dopasowania chwytu w pentaksie. W każdym razie skuteczność IS na
    > poziomie 1EV to bardzo słabo, bo budżetowe puszki sięgają nawet 3EV (mam
    > tu na myśli starego A100), a najlepsze dają skuteczność nawet ponad 4EV (i
    > tu wymienię E-3 oraz niewiele za nim w tyle A700).
    > Pewnie po przyzwyczajeniu się do puszki troszkę ta skuteczność wzrośnie.
    > Jednak dalej jestem zdania, że pentaks nie zrobił znaczącego postępu w tym
    > względzie od piewszego body z stabilizacją (K-100d). Przy K-7 pojawiły się
    > jakieś ciekawostki, ale tu temat stoi niestety.
    A tak z ciekawości, czy możesz napisać (bo chyba to przeoczyłem) na czym się
    opierasz porównując efekty stabilizacji poza swoim przekonaniem? :-)
    Serio pytam.

  • 117. Data: 2010-01-21 08:45:50
    Od: "gebi" <gebi_KASUJ_TO_@_I_TO_poczta.fm>

    > Szlag by mnie chyba trafił na miejscu jakby wkładając zestaw trzeba było w
    > menu przełączać co tam włożyłeś.
    Nie denerwuje Cię to, że musisz przestawiać ISO w aparacie? A może cały czas
    jedziesz na auto?
    Nie popadajmy w paranoję, jak raz sobie przestawisz na typ akumulatorków których
    używasz to możesz o tym zapomnieć. Ile razy będziesz później korzystać z
    baterii?
    Taka specyfika tego typu zasilania i można to zaakceptować albo wybrać coś na
    zasilanie dedykowane. Naprawdę nie masz większych problemów w życiu niż
    denerwowanie się tym, że musisz przestawić jedną z dziesiątek czy setek funkcji
    w menu? :-)

  • 118. Data: 2010-01-21 09:00:06
    Od: Bartosz Mierzwiak <b...@w...pl>

    On Wed, 20 Jan 2010 19:18:01 +0100, Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>
    wrote(a):

    > I po co te dziecinne próby krętactwa?

    Nie Marku, tak się bawić nie będziemy... wyrwałeś sobie coś z kontekstu,
    nie wiesz na co odpowiadałem, a mnie zarzucasz że kręce.

    > Przecież każdy może sam sprawdzić co wyciąłeś. A wyciąłeś dokładnie to:

    Owszem, ale zaczęło się to tak:

    "Mnie wielokrotnie zdarzyło się przekładać akumulatorki z korpusu do
    lampy, bo ta zdecydowanie szybciej potrzebuje nowego zasilania"

    i na to odpowiadałem.

    hj6hib$8gs$...@n...news.neostrada.pl
    to jest jeszcze wcześniejszy post, niż ten który cytowałeś.

    B.

  • 119. Data: 2010-01-21 09:04:41
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "dominik" <u...@d...net.pl> napisał:

    >[...]
    >
    > Ależ Ci to łatwo wytłumaczę:
    >
    > Po pierwsze nie rozmawiamy ani o K10D, ani o K20D, a samo pentaks nie
    > znaczy tego samego.

    Tyle, że na temat K10D i K20D też krążyły plotki, że skuteczność ich
    stabilizacji jest kiepska.

    > Dodatkowo - fizykalia tych aparatów się znacząco
    > różnią, a to jest nie bez znaczenia (rozmiar, wada).

    Ciężar ma pewnie jakieś znaczenie, ale nie demonizowałbym go. Przy zbyt
    lekkim aparacie czasy możliwe do utrzymania bez poruszenia będą krótsze -
    zarówno ze stabilizacją jak i bez. Zapewne zmiana ciężaru aparatu w jakiś
    sposób stosunek tych czasów zmieni, ale nie spodziewam się zmian
    drastycznych.

    > Po drugie - stabilizacja nie znaczy zawsze dokładnie tego samego. Jak
    > trzymasz aparat to masz do czynienia z małymi drganiami wynikającymi z
    > trzymania aparatu i większymi wynikającymi z ruchów rąk. Stabilizacja
    > pewnie radzi sobie z konkretnymi lepiej, a Ty sam jesteś w stanie lepiej
    > utrzymać aparat bez chwiania się.

    Czegoś nie rozumiem - po włączeniu stabilizacji ja sam mniej się chwieję???

    > Po trzecie - czynnik relatywności. Jak ktoś wytestował 10 aparatów to jest
    > bardziej wiarygodny niż ktoś kto używa jednego cały czas. Chodzi jednak o
    > to, że jak na jednym wychodzi mu lepiej, a na innym gorzej to możesz
    > porównać oba te do siebie. Inna osoba może stwierdzić zupełnie inaczej,
    > ale pewnie też będzie relatywnie do siebie podobnie. Tym samym jak Ty
    > dostaniesz moją alfę to stwierdzisz że stabilizacja jest o kant tyłka.

    Jest to całkiem prawdopodobne. Ale - jeśli ja nie bedę zyskiwał na niej
    więcej niż np. 1EV, a od Ciebie i innych doświadczonych użytkowników Alfy
    bedę wiedział że stabilizacja daje Wam np. 3EV, to czy uprawnia mnie to do
    wygłaszania stwierdzeń, ze skutecznośc tej stabilizacji nie przekracza 1EV?

    > Po czwarte - nie bez znaczenia jest grip, lampa itd. Te elementy raczej
    > dodają efektywności bo aparat jest bardziej bezwładny.

    Jak już pisąłem - wydłużają zarówno czasy bez jak i ze stabilizacją.

    > Po ostatnie - Twój test może się mocno różnić. Bo inne parametry, inna
    > odległość, czy inne kryteria odbioru. To też nie bez znaczenia po prostu.
    > W detalach może tkwić spory błąd.
    > [...]

    Zgadza się - detale mogą poważnie wpływać na osiągane wyniki. Dlatego
    podkreślam, ze obiektywne przetestowanie stabilizacji jest zagadnieniem
    trudnym. Nie zmienia to jednak faktu, ze jeśli ja uzyskuję w swojej
    codziennej praktyce wyniki zdecydowanie inne od podawanych w testach to jest
    do dla mnie podstawą wątpliwości co do jakosci tych testów i wiarygodności
    rezultatów.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 120. Data: 2010-01-21 09:06:29
    Od: "gebi" <gebi_KASUJ_TO_@_I_TO_poczta.fm>

    Użytkownik "cztery" <r...@d...trzy> napisał w wiadomości
    > Wybacz ale nie zgodze sie z tym.
    > Mialem Pentaxowego 50/1.4 A - czyli z info o przeslonie i pracy na pelnej
    > dziurze. Sprzedalem go na allegro i za te pieniazki ... kupilem z AFem 50/1.4
    > w USA :-) ktory byl rownie dobry (a lepszy pod swiatlo) co manualny 50 A.
    Sprzedałeś w Polsce, kupiłeś w USA, świetne porównanie.

    > Za moim zdaniem kiepskiego calkowicie manualnego (praca na przyslonie
    > roboczej) Pentaxowego 135/3.5 wzialem okolo 500zl.
    Co dowodzi Twoich zdolności jako handlowca, bo takie szkło kosztuje połowę tej
    ceny na Allegro :-)

    > Za 300zl wiecej sprzedalem rok wczesniej canonowskiego zooma 70-210/3.5-4.5,
    > ktory byl ostrzejszy mial silnik AF USM i byl zoomem :-)
    > Ceny dobrych szkiel manualnych w Polsce sa chore i zupelnie nie
    > odzwierciedlaja ich wartosci do celow fotografii.
    Jak się kupuje 135-tkę za 500zł to pewnie, że można dołożyć jeszcze 300zł i mieć
    zoom-a (jak się ma te 300zł), ale jak tą samą 135-tkę można mieć za normalną
    cenę czyli 250zł, to różnica w cenie (250zł vs 800zł) może już być nie do
    przeskoczenia dla niektórych. Do tego stałka to lekki, malutki obiektywik, w
    porównaniu z ciężkim zoom-em (270g vs 550g), będzie pewnie mieć lepszy bokeh,
    mniejsze, tańsze filtry. Tak więc można do tego podchodzić z różnych stron.