  • 31. Data: 2012-02-12 15:25:09
    Temat: Re: Olek OM-D E-M5
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2012-02-12 01:28, Grzegorz Maj wrote:
    > Wybór aparatu pod zastosowania był zawsze, ale obecnie waga jakości
    > matryc straciła na znaczeniu - to się zmieniło.

    Jak dla kogo.

    > To nie jest ocena firm, a podział rynku DSLR. Do momentu kiedy
    > wszystkie aparaty różniły się tylko mało znaczącymi ficzerami
    > decydowała matryca, i obiektywy.

    Twój mocno subiektywny podział.

    > No i widzisz, wybierasz po AF, po obiektywach, ale nie po matrycy.

    No nie, po głównych cechach matrycy przede wszystkim. Np. Nikon 1 i to
    śmieszne coś od pentaksa to odpadają jak dla mnie na start za matrycę
    właśnie.

    > A dla 2/3 głosujących E-M5 jest ładniejszy, matryca schodzi na dalszy
    > plan.

    To niech kupują, ja tam zdecydowanie pod względem wizualnym wolę fuji.

    > Ależ wszystko jest kompromisem, a forma aparatu ma większe znaczenie
    > niż matryca.

    Nie, to też kompromis, np. nex do takiej małej wielkości musiał być
    skastrowany z wszelkiej mechaniki, w tym np. z stabilizacji matrycy. To
    też jest kompromis.

    > No właśnie, szum jest, nie lepiej odpowiednio ustawić lampy? chyba, że
    > robisz same koncerty? No ok śluby też.

    Lampa wprowadza taką płaskość do fotografii i tak ją psuje, że nie
    korzystam z niej za wiele. Wolę wysokie iso, szum i trochę przesadzoną GO
    niż zupełnie zmienić klimat zdjęcia błyskiem. Lampa dla mnie to efekt
    specjalny, do rozświetlania twarzy pod słońce lub tam, gdzie zupełnie nie
    ma wyjścia już i trzeba zaświecić.

    > E-M5 gorzej nadaje się do ślubów, chyba, że potrafi się wykorzystać
    > to, że jest to sprzęt lżejszy i mniejszy.
    > Zresztą, przy obecnej ilości megapikseli i potrzebach wystarczy
    > przeskalowanie w dół, żeby większość różnic w dynamice i szumach
    > zniknęła.

    Jeśli masz klienta, który chce dostać zdjęcia w wielkości VGA to ok.
    Większość jednak jest bardziej wymagająca.

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564

  • 32. Data: 2012-02-12 16:39:37
    Od: mt <f...@i...pl>

    dominik pisze:

    > No nie, po głównych cechach matrycy przede wszystkim. Np. Nikon 1 i to
    > śmieszne coś od pentaksa to odpadają jak dla mnie na start za matrycę
    > właśnie.

    No świetnie, ale robisz zdjęcia samym korpusem czy jednak podpinasz
    jakieś obiektywy. Sama matryca bez optyki (w przypadku systemów) jest
    nic nie warta. Co z tego, że matryca w takim Nexie jest gdzieś tam o 1
    czy 1,5 EV lepsza, skoro nie ma do niej co podpiąć. Zresztą ta lepszość
    często zostaje niwelowana właśnie przewagą optyki w innym systemie. Nikt
    normalny nie twierdzi, że matryce m4/3 są tak samo dobre jak najlepsze
    aps-c, ale są wystarczająco dobre do większości zastosowań, za to system
    daje inne zalety.

    > Nie, to też kompromis, np. nex do takiej małej wielkości musiał być
    > skastrowany z wszelkiej mechaniki, w tym np. z stabilizacji matrycy. To
    > też jest kompromis.

    Nie musiał. To tylko świadoma decyzja Sony, wg. mnie błędna. Nikt im nie
    bronił, aby zrobić Nexy 3/5 po kilka mm większe (bez znaczenia dla
    ogólnych rozmiarów korpusu) z każdej strony, zresztą podejrzewam, że i w
    obecnych gabarytach stabilizację dałoby się zmieścić. Jakoś Olek
    potrafił ją wcisnąć do takiego E-PM1, wiem wiem, mniejsza matryca, ale
    nie na tyle aby to miało jakieś krytyczne znaczenie.

    --
    marcin

  • 33. Data: 2012-02-12 16:55:39
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2012-02-12 17:39, mt wrote:
> [...]
    > warta. Co z tego, że matryca w takim Nexie jest gdzieś tam o 1 czy 1,5 EV
    > lepsza, skoro nie ma do niej co podpiąć.

    Do wspomnianego nikosia też nie podepniesz natomiast w nim cokolwiek byś
    już miał do podpięcia to GO nie posterujesz. Ostatecznie aparat jak dla
    mnie jest tylko drogim kompaktem z wymienną optyką.

    Wracając do NEX to owszem tam jest akurat na razie dość ubogo, chociaż jak
    dla mnie to już wypuścili 50/1.8IS i 16/2.8, co daje przynajmniej mi dwa
    postawowe szkła. Nie ma póki co czegokolwiek z AF i światłem rzędu 1.4,
    ale takich to nie ma wszędzie póki co, no może poza fuji, który typuje
    stałkami raczej i mi się to jak najbardziej podoba.
    Za to jak ktoś chce manuale, to wyboru ma od zarypania, czy to
    voightlandery czy cokolwiek, nawet przez przejściówkę.

> [...]
    > nie twierdzi, że matryce m4/3 są tak samo dobre jak najlepsze aps-c, ale
    > są wystarczająco dobre do większości zastosowań, za to system daje inne

    m4/3 owszem najszybciej się rozwija, nie dość że był pierwszy, to jeszcze
    dwie firmy go aktywnie klepią. To spora zaleta, ale wchodząc w jakiś
    system można zakładać że gdzieśtam jakieś szkło dopiero się pojawi. Tzn.
    gdybym kupował teraz to bym patrzył na fuji i sony, bo aktualnie nie dość
    że mają fajne matryce, to wytstarczające na codzień dla mnie szkła, kiedyś
    jak bym miał więcej $ do wydania to pewnie zdąży się pojawić coś fajnego
    jeszcze do winwestowania :)

    > Nie musiał. To tylko świadoma decyzja Sony, wg. mnie błędna. Nikt im nie
    > bronił, aby zrobić Nexy 3/5 po kilka mm większe (bez znaczenia dla
    > ogólnych rozmiarów korpusu) z każdej strony,

    Owszem - była, ale uznali, że lepiej w tym segmencie iść w najmniejszy
    rozmiar i stabilizację w szkła, bo to do ceny lepiej doliczyć. Dodatkowo
    nie chcieli skazywać się na cały system stabilizowany, olek to zrobił w
    penie i dostał zarówno większe rozmiary jak i dość słabą stabilizację.
    Podejrzewam też, że sony chciało coś podzielić się też z technologią z
    kamer, gdzie od dawna mają IS w szkłach.

> [...]
    > ją wcisnąć do takiego E-PM1, wiem wiem, mniejsza matryca, ale nie na tyle
    > aby to miało jakieś krytyczne znaczenie.

    Mniejsza matryca, większy aparat, dość słaba stabilizacja.
    Też wolałbym oczywiście stabilizację, ale rozumiem tę decyzję. Od dawna
    jednak uważam, że system bezlusterkowy nie musi absolutnie być
    kompatybilny z lustrzankowym, więc w nosie mam sony i spokojnie mogę
    wybrać sobie fuji. Szczególnie że ich szkła do mnie bardziej przemawiają.

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564

  • 34. Data: 2012-02-12 17:21:10
    Od: mt <f...@i...pl>

    dominik pisze:

    > Do wspomnianego nikosia też nie podepniesz natomiast w nim cokolwiek byś
    > już miał do podpięcia to GO nie posterujesz. Ostatecznie aparat jak dla
    > mnie jest tylko drogim kompaktem z wymienną optyką.

    Akurat do Nikona nie piłem, bo też uważam ten system za niewypał w
    takiej formie jak obecnie.

    > Wracając do NEX to owszem tam jest akurat na razie dość ubogo, chociaż jak
    > dla mnie to już wypuścili 50/1.8IS i 16/2.8, co daje przynajmniej mi dwa
    > postawowe szkła.

    Dominik, ja Cię proszę, przecież wiesz doskonale, że ta 16-ka to jeden z
    najgorszych obiektywów stałoogniskowych jakie ostatnio powstały. Bez
    przymnknięcia o 2 działki jest praktycznie nieużywalny. Nie jestem
    jakimś fetyszystą jakości, ale to szkło jest naprawdę słabe.

    > Nie ma póki co czegokolwiek z AF i światłem rzędu 1.4,
    > ale takich to nie ma wszędzie póki co, no może poza fuji,

    I Panasonikiem 25/1.4

    > Za to jak ktoś chce manuale, to wyboru ma od zarypania, czy to
    > voightlandery czy cokolwiek, nawet przez przejściówkę.

    Które również można podpiąć do m4/3 (wiem, inny crop).

> [...]
    > jak bym miał więcej $ do wydania to pewnie zdąży się pojawić coś fajnego

    Tylko co po tej lepszości matryc, skoro ktoś np. potrzebuje szerokiego
    kąta (gdzie paradoksalnie system z cropem x2 oferuje najwięcej, poza FF
    oczywiście). Co zaproponujesz potencjalnemu użytkownikowi Sony jako
    zamiennik m.zuiko 9-18? Co po nieco lepszym iso w Nexie, skoro jak
    postawisz obok siebie Nexa z 16/2.8 i E-PL1 z 12/2.0 to na dzień dobry
    masz 3EV na korzyść Olka (1 ze szkła i 2 ze stabilizacji, oczywiście
    stabilizacja nie mrozi ruchu, ale w statycznych kadrach daje uzysk), a
    biorąc pod uwagę, że aby ta 16-ka zbliżyła się jakością do zuiko na
    pełnej dziurze, to musisz ją jeszcze przymknąć tak do 5.6, więc robi już
    się 5EV.

> [...]
    > kompatybilny z lustrzankowym, więc w nosie mam sony i spokojnie mogę
    > wybrać sobie fuji. Szczególnie że ich szkła do mnie bardziej przemawiają.

    No właśnie, rzecz w tym, że optyka systemowa na bagnet E daje najmniej
    ze wszystkich systemów bezlustrowych, więc sam widzisz, że samo
    kryterium matrycy nie zawsze jest racjonalne.

    --
    marcin

  • 35. Data: 2012-02-12 17:56:44
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2012-02-12 18:21, mt wrote:
    > Akurat do Nikona nie piłem, bo też uważam ten system za niewypał w takiej
    > formie jak obecnie.

    Tak, ale to wszystko za jego matrycę.
    Tak samo pentax zrobił.
    Obydwoje średnio radzą sobie w kompaktach i pewnie stąd taki krok.

> [...]
    > przymnknięcia o 2 działki jest praktycznie nieużywalny. Nie jestem jakimś
    > fetyszystą jakości, ale to szkło jest naprawdę słabe.

    Ale jest za to na tyle to małe, że można mieć z sobą zawsze, a używać jak
    już inne nie dają rady.
    Dodatkowo ponoć poprawili deko tę 16mm po pierwszych testach. Tak czy siak
    traktowałbym ją jako dodatek, a nie główne szkło.

    > I Panasonikiem 25/1.4

    A tak.

    > Które również można podpiąć do m4/3 (wiem, inny crop).

    Owszem, do pełnoklatkowej leiki też się nadadzą w większości.

> [...]
    > dziurze, to musisz ją jeszcze przymknąć tak do 5.6, więc robi już się 5EV.

    No zgadza się, jak komuś zależy na szerokim kącie to olek mu daje teraz
    najwięcej i najlepiej w tym segmencie. Jak ktoś jest niecierpliwy to
    owszem może kupić już teraz m4/3 i mieć te szkła, które mu odpowiadają.
    Sam wolałbym poczekać, a nawet wyszacować, że niedługo do nex czy fuji
    pojawi się jakieś z szkieł tego typu i będzie to bardziej prawdopodobne
    niż to, że olek dostanie inną matrycę.
    Póki co i tak absolutnym killerem w szerokim jest samyang 8mm, niestety
    manual, ale to dobre optycznie i jednocześnie tanie szkło. Jest zarówno
    pod olki jak i soniaki. Mi by to osobiście wystarczyło, bo bardzo szeroki
    kąt jakkolwiek jest fajny i daje radość to jednak dla mnie jest jakimśtam
    efektem specjalnym. Bardziej wolałbym środek zakresu - stałki z zakresu
    20-85mm z najlepszym możliwie światłem. Do cropa idealne.

    > No właśnie, rzecz w tym, że optyka systemowa na bagnet E daje najmniej ze
    > wszystkich systemów bezlustrowych, więc sam widzisz, że samo kryterium
    > matrycy nie zawsze jest racjonalne.

    Ale jako jedyne daje stabilizowane 50/1.8 i to mi się tam podoba. Dla
    kogoś o innych potrzebach olek pewnie wiele lepszy i to zrozumiałe.
    Zobaczymy jak się rozwienie fuj jeszcze, ten to dopiero może pokazać coś
    ciekawego :)

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564

  • 36. Data: 2012-02-12 17:58:21
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2012-02-12 18:21, mt wrote:
> [...]

    Dodatkowo ponoć poprawili deko tę 16mm po pierwszych testach. Tak czy siak
    traktowałbym ją jako dodatek, a nie główne szkło.

    A tak.

  • 37. Data: 2012-02-13 15:40:56
    Od: mt <f...@i...pl>

    dominik pisze:

    > Tak, ale to wszystko za jego matrycę.
    > Tak samo pentax zrobił.
    > Obydwoje średnio radzą sobie w kompaktach i pewnie stąd taki krok.

    Chociaż niektórzy nikoniarze uważają te nowe Nikony jako najlepszy TC do
    tele :)
    http://nikonrumors.com/2012/01/17/some-nikon-v1-ft-1
    -tc-2-0x-400mm-f2-8-fun-2160mm.aspx/

> [...]
    > Dodatkowo ponoć poprawili deko tę 16mm po pierwszych testach. Tak czy siak
    > traktowałbym ją jako dodatek, a nie główne szkło.

    Olkowa 12 też nie jest duża, a jest jeszcze Samsung 16/2.4

> [...]
    > Sam wolałbym poczekać, a nawet wyszacować, że niedługo do nex czy fuji
    > pojawi się jakieś z szkieł tego typu i będzie to bardziej prawdopodobne

    To nie jest kwestia niecierpliwości tylko pragmatyzmu. Naprawdę
    wybierasz system po matrycy licząc na to, że może za rok, dwa lub trzy
    producent wypuści szkło, którego obecnie nie ma, a które byłoby
    potrzebne? Nie żartuj. A jak za te dwa lata jak już wyjdzie jakieś szkło
    okaże się, że np. Samsung prześcignął Sony pod względem matryc i oferuje
    podobna optykę to co, znowu zmiana systemu bo tam jest lepsza matryca?

> [...]
    > efektem specjalnym. Bardziej wolałbym środek zakresu - stałki z zakresu
    > 20-85mm z najlepszym możliwie światłem. Do cropa idealne.

    Ok, konstrukcji typu fisheye nie liczyłem, bo to jednak dość specyficzne
    szkła, ale nie wiem co jest dziwnego w używaniu rektilinearnych
    szerokich szkieł, które są fajne do krajobrazu czy wnętrz.

> [...]
    > kogoś o innych potrzebach olek pewnie wiele lepszy i to zrozumiałe.
    > Zobaczymy jak się rozwienie fuj jeszcze, ten to dopiero może pokazać coś

    Olek też daje stabilizowane 45/1.8, oprócz tego 12/2.0, 14/2.5, 17/2.8,
    20/1.7, 25/1.4 i za jakiś miesiąc 75/1.8 i 60/2.8 macro, wszystkie z af
    i stabilizacją. Nie chodzi mi o licytowanie się, który system lepszy,
    tylko sam widzisz, że przyjmowanie jakości matrycy jako głównego
    kryterium wyboru systemu nie bardzo ma sens (no może poza tym
    wynalazkiem w postaci Pentaxa Q), tym bardziej, że różnice w jakości
    obrazowania nie są powalające i nawet te m4/3 osiągnęło jakość
    wystarczającą do większości zastosowań.
    A co do Fuji, to wg. mnie powinno pokazać jakieś tańsze body, bo na
    razie raczej nie będzie stanowić realnej konkurencji dla nexów,
    samsungów czy m4/3. Oczywiście swoją ilość sprzedadzą, ale jakoś nie
    widzę, aby wyżej wymienieni czuli oddech Fuji na plecach.

    --
    marcin

  • 38. Data: 2012-02-13 16:17:04
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2012-02-10 23:56, dominik pisze:
    > Filtra AA nie ma, ale matryca to jakoś szczególnie nie różni się od tej z
    > E-3 osiągami co trochę jest dołujące.

    Jest wystarczająca na potrzeby większości ludzi. Fajnie byłoby mieć
    większą dynamikę i iso 10000, ale da się tym robić dobre zdjęcia już.
    E3, o ile pamiętam, nadal mocno ścinał szczegóły.

    --
    pozdrawia Adam
    /podobno z punktu widzenia śrubki każda nakrętka jest taka sama.../

  • 39. Data: 2012-02-13 16:27:53
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2012-02-11 00:03, dominik pisze:
    > E-5 w swojej cenie to porażka. Dodatkowo poza brakiem AA ta puszka nie ma
    > czegokolwiek szczególnie ciekawego ponad E-3, który teraz kosztuje uczciwe
    > pieniądze jeśli tylko nie myśleć, że system jest nieprzyszłościowy i de
    > facto zarzucony, więc komponenty będą raczej tanieć. Z drugiej strony
    > stosunek ceny do jakości takich używek jest całkiem ok.

    A ja sobie kupię el-5, który będzie miał tę samą matrycę i stabilizację
    - a tego właśnie mi brakuje w penach, stabilizacja jest bardzo marna
    (imo nie wyciąga więcej jak półtora ev w przeciwieństwie do takiego np.
    XZ1, gdzie wyciąga ze 4ev). Jak pokazuje doświadczenie, taki aparat da
    ten sam obrazek przy bardziej obciachowym wyglądzie (co dla mnie nie ma
    znaczenia). Podobnie jest zresztą u wszystkich - D7000/5100, 7D/60D/600D
    itd.

    Ten cały ''system'' ma jedną podstawową zaletę: daje obrazki wyśmienitej
    jakości HD z zakresu 28-300 mierząc i ważąc naprawdę niewiele.

    > Tylko że jak dla mnie parametry jakościowe matrycy się skalują. Im lepsze
    > iso tym większe piksele trzeba, z tonalnością i zakresem też tak bywa
    > (vide fuji). Tym samym obwieszczenie znaczyło dla mnie, że rozdzielczości
    > większej nie będzie, ale pozostałe kwestie będą się rozwijać w ramach
    > aktualnej technologii. To by miało sens.

    A ja chyba już nauczyłem się pstrykać korzystając z niskiego iso i małej
    dynamiki :)
    Teraz chcę sprzętu wygodnego, małego, lekkiego i dającego przewidywalne
    wyniki.

    --
    pozdrawia Adam
    /Polsko, ojczyzno moja, gdzie Quinlan Private Golub buduje Enterprise

  • 40. Data: 2012-02-14 12:48:50
    Od: Grzegorz Maj <g...@g...com>

    On 12 Lut, 16:25, dominik <u...@d...net.pl> wrote:

    > Jak dla kogo.

    No właśnie, ciężko jest dyskutować z kimś, kto wszystko poniżej FF
    wyrzuca na śmietnik.

    > Jeśli masz klienta, który chce dostać zdjęcia w wielkości VGA to ok.
    > Większość jednak jest bardziej wymagająca.

    5 lat temu zdjęcia z lustrzanek wystarczały i wcale nie były wielkości
    VGA, obecne m43 i tak są lepsze od 5letnich aparatów..
    BTW. Coś dla GOfilów:

    Bokeh panorama: http://www.flickr.com/groups/1040743@N20/pool/
    inaczej, The Brenizer Method: http://www.flickr.com/groups/brenizermethod/pool/