  • 21. Data: 2014-01-03 14:03:31
    Temat: Re: Obraz 1080p na 5 metrowym kablu VGA
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Friday, January 3, 2014, 1:46:30 PM, you wrote:

    > Zaraz zaraz - nie pomyliles czegos ?
    > Niby filtr L/C, ale rozlozony, i w rezultacie nie filtruje, o ile mnie
    > skleroza nie myli. Przynajmniej taki bezstratny. I zadnej
    > czestotliwosci odciecia nie ma.
    > Owszem, bezstratnych nie ma, a stratnosc w praktyce rosnie z
    > czestotliwoscia.

    Z samej zasady filtruje i wnosi straty. I nie są to straty na
    rezystancjach czy przewodnościach.

    http://www.w4rp.com/ref/coax.html

    > A srebrzenie zyly ?

    Osinowy kołek też nie.

    > ale kable koncentryczne sa juz na GHz.

    Owszem. I mają średnicę prawie 1cm i stratność liczoną w pojedynczych
    dB na 10m. To nie są cienkie kabelki jak w wiązkach VGA.

    > Istnieja nie tylko filtry LC, takie bez znieksztalcen fazowych tez :-)

    Jasssne.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 22. Data: 2014-01-03 14:56:49
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 3 Jan 2014 14:03:31 +0100, RoMan Mandziejewicz napisał(a):
    > Hello J.F.,

    > Z samej zasady filtruje i wnosi straty. I nie są to straty na
    > rezystancjach czy przewodnościach.
    > http://www.w4rp.com/ref/coax.html

    No to teraz spojrz na RG-174 i RG-213.

    Oba kable maja 50ohm, a wiec ten sam stosunek L/C, oba maja blisko
    31pF/m. A tlumienie ... sam widzisz.
    Jesli 174 ci sie nie podoba, to spojrz w RG-58.

    > Osinowy kołek też nie.

    A jednak robia srebrzone. I to powazne firmy, nie tylko dla
    audiofilow.

    > Owszem. I mają średnicę prawie 1cm i stratność liczoną w pojedynczych
    > dB na 10m. To nie są cienkie kabelki jak w wiązkach VGA.

    Hm,
    http://www.shf.de/communication/products/rf_connecto
    rs_and_rf_cables/flexible_rf_cables/

    Owszem, straty na 10m bylyby straszliwe ... ale zauwaz, im wiecej GHz
    tym cienszy kabel.

    Moze dlatego ze w falowodach jest akurat odwrotnie - jest minimalna
    czestotliwosc :-)

    ale sa.

    J.

  • 23. Data: 2014-01-03 15:16:19
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Friday, January 3, 2014, 2:56:49 PM, you wrote:

    > No to teraz spojrz na RG-174 i RG-213.
    > Oba kable maja 50ohm, a wiec ten sam stosunek L/C, oba maja blisko
    > 31pF/m.

    Na stopę. Na metr to cienkie kabelki mają 100pF. Grube mają 33-50pF/m. I
    odpowiednia mniejszą indukcyjność jednostkową.

    W drugiej tabelce na tej stronie masz piękne zestawienie, jak rosną
    straty ze spadkiem średnicy.

    > A tlumienie ... sam widzisz.
    > Jesli 174 ci sie nie podoba, to spojrz w RG-58.

    Jakaś pomyłka - grube kable mają trzykrotnie mniejszą pojemność
    jednostkową. Chyba, że to dotyczy tylko kabli 75 omów.

    Poza tym - mówimy o kablach 75 omów - one mają ponad dwukrotnie wyższą
    indukcyjność jednostkową. Co za tym idzie - strata 3dB przy 100MHz
    będzie nie na 10 metrach ale na znacznie mniej.

    > A jednak robia srebrzone. I to powazne firmy, nie tylko dla
    > audiofilow.

    Nie tak dawno instalator anteny satelitarnej przekonywał mnie, że
    kable ze stalowym, miedziowanym drutem przerdzewieją mi po roku.
    Wyszarpaliśmy stary (14-letni) kabel - okazał się być stalowym - zero
    śladów korozji...

> [...]
    rs_and_rf_cables/flexible_rf_cables/
    > Owszem, straty na 10m bylyby straszliwe ... ale zauwaz, im wiecej GHz

    Ale to są kabelki do krótkich połączeń a nie 5m VGA 75 om.

    > Moze dlatego ze w falowodach jest akurat odwrotnie - jest minimalna
    > czestotliwosc :-)

    Ale to wynika z czegoś innego i dobrze o tym wiesz.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 24. Data: 2014-01-03 15:27:32
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-01-03 13:12, J.F. pisze:

    > Bo dobry analogowy tylko nieznacznie zepsuje sygnal, a kiepski cyfrowy
    > znacznie ? :-)

    Prawie, że tak ;)

    Kilkukrotnie spotykałem się z sytuacją, że projektor podpinany via HDMI
    nie potrafił wynegocjować wyższej rozdzielczości.
    Zdarzało się też, że obraz "zamrażał" się na chwilę, lub go nie było -
    nie tylko na projektorach, także na TV.

    Ale jak pisałem, dotyczyło to kabli HDMI marki "Tesco" lub jakichś
    innych no-name z Media. Ale tak jest, jak ktoś daje kilka tysięcy zł. za
    sprzęt, a wydaje mu się, że przyoszczędzi 40 zł. na kablu :(

    Natomiast kabel VGA w zasadzie działa. Może być mniejsze pasmo, mogą być
    odbicia czy echo - ale obraz jest.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 25. Data: 2014-01-03 16:11:02
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik RoMan Mandziejewicz napisał:
> [...]
    > trzy kabelki koncentryczne o impedancji falowej 75 omów. Już sama
    > impedancja falowa, czyli stosunek jednostkowej L/C daje niekorzystne

    Nie bluźnij waść! Elementarne podstawy teorii prowadnic falowych się
    kłaniają! Bezstratna prowadnica TEM nie wprowadza żadnych ograniczeń na
    częstotliwość aż do granicy wzbudzenia wyższych modów - czyli im
    koncentryk cieńszy tym wyżej może chodzić w modzie TEM.
    Problem nie w stosunku L/C, nie w pojemności prowadnicy - jak spasujesz
    impedancyjnie to powinno być dobrze i tak samo niezależnie od
    częstotliwości. Problem w tym że prowadnice bezstratne nie istnieją - a
    prowadnica stratna musiała by być prowadnicą typu RLCG żeby była
    bezdyspersyjną (ale byłaby wówczas baaardzo stratną). Przeciętny kabel
    koncentryczny to w zasadzie prowadnica RLC - z wyraźnie zaznaczoną
    szeregową składową rezystancyjną i praktycznie pomijalną równoległą
    składową konduktancyjną. W efekcie - mamy dyspersję, różne tłumienie i
    różne prędkości fazowe dla różnych częstotliwości - ale to nie ze
    stosunku L/C wynika!

    >Kabel współosiowy to filtr
    > dolnoprzepustowy o stałych rozłożonych. Im dłuższy, tym niższa
    > częstotliwość odcięcia, wyższe tłumienie dla wyższych częstotliwości i
    > coraz większy czas narastania.

    Dalsza część klechdy ludowej. Wiesz że jakiś efekt widać ale zupełnie
    nie kojarzysz skąd się wziął. Tak rodzi się magia...

    --
    Darek

  • 26. Data: 2014-01-03 16:16:09
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 3 Jan 2014 15:16:19 +0100, RoMan Mandziejewicz napisał(a):
> [...]
    > odpowiednia mniejszą indukcyjność jednostkową.
    >
    > W drugiej tabelce na tej stronie masz piękne zestawienie, jak rosną

    No nie calkiem, bo LMR195 ma przy 900MHz straty porownywalne z RG213,
    ktory jest dwa razy grubszy. A LMR400 tez jest dwa razy grubszy, a
    straty ma dwa razy mniejsze. Wiec nie tylko od srednicy straty zaleza.

    > Jakaś pomyłka - grube kable mają trzykrotnie mniejszą pojemność
    > jednostkową. Chyba, że to dotyczy tylko kabli 75 omów.

    Cos chyba nie ...
    http://en.wikipedia.org/wiki/Coaxial_cable

    Zarowno impedancja charakterystyczna, jak i pojemnosc i indukcyjnosc
    jednostkowa zaleza od tego samego czynnika: ln(D/d)

    > Poza tym - mówimy o kablach 75 omów - one mają ponad dwukrotnie wyższą
    > indukcyjność jednostkową.

    I wynika z tego ze tez nie, tylko 1.5 raza. Chyba ze inny dielektryk.

    >Co za tym idzie - strata 3dB przy 100MHz
    >będzie nie na 10 metrach ale na znacznie mniej.

    spojrz w swoja tabelke - RG-6 to chyba taki domowy, 7mm.
    A RG213 10mm. A straty ma wieksze, mimo swoich 50 ohm.

    http://www.timesmicrowave.com/cms/products/cables/lm
    r/index.shtml

    tu masz trzy LMR-200 - standard, Low Loss i 75ohm.
    Stratnosc ta sama ... czemu low loss :-)

> [...]
    > kable ze stalowym, miedziowanym drutem przerdzewieją mi po roku.
    > Wyszarpaliśmy stary (14-letni) kabel - okazał się być stalowym - zero

    Kto wie, moze naciagal, a moze Ty masz 14-letni, a on moze ci polozyc
    chinski :-)

    rs_and_rf_cables/flexible_rf_cables/
    > Ale to są kabelki do krótkich połączeń a nie 5m VGA 75 om.

    Owszem, ale zauwaz ze na 110GHz grubych nie ma.

    > Ale to wynika z czegoś innego i dobrze o tym wiesz.

    Ale liczyc mi sie nie chce - jaka jest dopuszczalna srednica dla
    110GHz ?

    J.

  • 27. Data: 2014-01-03 16:52:00
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Friday, January 3, 2014, 4:16:09 PM, you wrote:

    > No nie calkiem, bo LMR195 ma przy 900MHz straty porownywalne z RG213,
    > ktory jest dwa razy grubszy. A LMR400 tez jest dwa razy grubszy, a
    > straty ma dwa razy mniejsze. Wiec nie tylko od srednicy straty zaleza.

    Ale porównuj porównywalne proszę. A nie od czapy szukasz nieciągłości
    na kablach innych firm. Zobacz same LMR - masz monotoniczność jak w
    pysk strzelił.

    > Cos chyba nie ...
    > http://en.wikipedia.org/wiki/Coaxial_cable
    > Zarowno impedancja charakterystyczna, jak i pojemnosc i indukcyjnosc
    > jednostkowa zaleza od tego samego czynnika: ln(D/d)

    Ejże - a gdzie zgubiłeś przenikalność elektryczną?

    > I wynika z tego ze tez nie, tylko 1.5 raza. Chyba ze inny dielektryk.

    2.25 raza. Z = sqrt(L/C)

    > spojrz w swoja tabelke - RG-6 to chyba taki domowy, 7mm.
    > A RG213 10mm. A straty ma wieksze, mimo swoich 50 ohm.

    Ale znowu porównujesz dwa całkiem inne kable - jeden ma 50pF/m, drugi
    100pF/m - i ten o większej pojemności jednostkowej tłumi bardziej.

    [...]

    > Owszem, ale zauwaz ze na 110GHz grubych nie ma.

    Ale mówimy o 100MHz, gdzie kabel zachowuje się jak kabel jeszcze a nie
    jak falowód. To są zupełnie inne zjawiska.

    > Ale liczyc mi sie nie chce - jaka jest dopuszczalna srednica dla
    > 110GHz ?

    Nie mam pojęcia - nie obchodzi mnie w tej chwili ten zakres
    częstotliwości.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 28. Data: 2014-01-03 17:20:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 3 Jan 2014 16:52:00 +0100, RoMan Mandziejewicz napisał(a):
    > Hello J.F.,
    >
    > Ejże - a gdzie zgubiłeś przenikalność elektryczną?

    Dielektryk w obu ten sam.

    > 2.25 raza. Z = sqrt(L/C)

    Ale L wzrosla 1.5 raza, C spadlo 1.5 raza, wiec razem L/C 2.25 raza.
    Te wzory naprawde nie klamia - kiedys liczylem, tak wlasnie wychodzi
    :-)

    > Ale znowu porównujesz dwa całkiem inne kable - jeden ma 50pF/m, drugi
    > 100pF/m - i ten o większej pojemności jednostkowej tłumi bardziej.

    To ktory ma miec wieksza pojemnosc, ten o wiekszej srednicy, czy ten o
    mniejszej ?

    Przy tym samym stosunku D/d rosnie i powierzchnia dielektryka i
    grubosc.

    > Nie mam pojęcia - nie obchodzi mnie w tej chwili ten zakres
    > częstotliwości.

    Tak czy inaczej - granica jest w grubych GHz, a ty straszysz 100MHz.

    I to praktyczna granica, bo Darek fachowo wyjasnil w czym rzecz.

    J.

  • 29. Data: 2014-01-03 17:38:39
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Friday, January 3, 2014, 5:20:06 PM, you wrote:

    [........]

    Nie mam siły się użerać - zaraz obaj udowodnicie, że nie ma tłumienia
    dla wyższych częstotliwości, pomimo tego, że tabelki wyraźnie pokazują
    zarówno tłumienie jak i prostą zależność w zakresie częstotliwości nas
    interesującym - tłumienie rośnie ze zmniejszaniem średnicy i ze
    wzrostem częstotliwości.

    Porównywanie kabla na 100MHz z falowodem na 110GHz to naprawdę
    nadużycie W TYM KONTEKŚCIE.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 30. Data: 2014-01-03 18:23:00
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 3 Jan 2014 17:38:39 +0100, RoMan Mandziejewicz napisał(a):
> [...]
    > zarówno tłumienie jak i prostą zależność w zakresie częstotliwości nas
    > interesującym - tłumienie rośnie ze zmniejszaniem średnicy i ze

    Ale to nie sa jedyne czynniki

    > Porównywanie kabla na 100MHz z falowodem na 110GHz to naprawdę
    > nadużycie W TYM KONTEKŚCIE.

    No ale masz tez naduzycie w druga strone, straszysz tlumieniem przy
    100MHz, gdy sa kable na 100GHz. Cienkie !

    Mam taki kabel vga, ze 4m, radzil sobie z rzutnikiem calkiem dobrze.
    kabel jest dosc gruby - ok 1cm, no ale w srodku trzy kabelki i wiecej.
    Moze sprobuje porownac vga i hdmi i fotki zrobie.

    J.