  • Data: 2015-07-28 10:34:40
    Temat: Re: OSM kontra Geoportal
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    dyskusyjnych:mp6d00$vdk$...@n...news.atman.pl...
    "J.F." 55b641d1$0$27521$6...@n...neostrada.pl

    >http://www.mini.pw.edu.pl/~okulewiczm/downloads/inz
    /Geoportal_PracaDyplomowa.pdf
    >2.5.4. Odwzorowanie Mercatora

    Juz ci pisalem - za duzo linkowania, za malo myslenia :-)

    >Gdzieś (w tym wątku) nawet używasz tego słowa, więc chyba je znasz.
    >;)
    >(znasz == rozumiesz, o co chodzi)
    >Jest to odwzorowanie walcowe równokątne, opracowane w XVI w. przez
    >flamandzkiego kartografa Gerharda Merkatora, używane głównie w mapach
    >lotniczych i morskich.[22] Obecnie wykorzystywane w serwisach
    >mapowych
    >takich jak Google Maps, Bing Maps i OpenStreetMap[16]. Jest ono
    >dokładne
    >na równiku, ale im bliżej biegunów tym większe pojawiają się
    >deformacje.

    Dalej wyczytasz:
    "Zalety tego odwzorowania wymienił Bing Maps[25]: zachowuje kształt
    relatywnie małych
    obiektów (istotne przy wyswietlaniu zdjec lotniczych, by nie
    zniekształcic kwadratowych budynków
    na prostokatne) oraz zapewnia zachowanie kierunków (północ zawsze jest
    na górze
    mapy)."

    Potwierdza sie w innych zrodlach, ale cos mi sie tu nie zgadza.
    Dlaczego nie zmienia ksztaltu budynkow ? szczegolnie w poblizu
    biegunow ?
    Musze to przemyslec ... rownokatne jest, to niby faktycznie nie
    powinno zmieniac ...
    Mercator, czy Mercator modyfikowany, hm ... nie bez powodu siegalem
    do 70 rownoleznika ...

    > 2.6.2. Układ ,,1992'' Kod EPSG projekcji: 2180 Jeden z
    > obowiązujących w Polsce
    > układów współrzędnych. Opiera się na odwzorowaniu Gaussa-Kr¨ugera
    > elipsoidy
    > WGS-84 w jednym pasie o szerokości 10 stopni. Jest to jednolity
    > układ współrzędnych
    > całego kraju. Występują w nim duże zniekształcenia długościowe
    > (od -70 cm/km
    > do +90 cm/km), przez co układ nie może być wykorzystywany dla map
    > w dużej skali.
    > Używany do map topograficznych w skali 1:10 000 i mniejszych.

    Taa, duze, porownaj z Antarktyda i Grenlandia z mapy w pracy.
    OK, dla geodetow duze.

    >I już. Projekcja EPSG 3857, odwzorowanie Mercatora.

    O widzisz, cos znalazles. Slabo opisany ten EPSG 3857,
    http://wiki.openstreetmap.org/wiki/EPSG:3857
    "EPSG:3857 is a Spherical Mercator projection"
    No i tak sie zastanawiam na ile to "spherical" jest istotne.

    http://www.epsg-registry.org/report.htm?type=selecti
    on&entity=urn:ogc:def:crs:EPSG::3857&reportDetail=sh
    ort&style=urn:uuid:report-style:default-with-code&st
    yle_name=OGP%20Default%20With%20Code&title=EPSG:3857

    "Name: WGS 84 / Pseudo-Mercator"

    Pseudo ... ale wcale sie nie pomylilem, jak nazwalem WGS84 - oni tez
    tak nazwali :-)

    >WGS84 czy GRS80 to dla nas jedna chwała.
    >IMO pisanie 'tu 1992' a tam 'WGS84' może być skrótem myślowym.
    >Obrót całej Polski IMO nie może być efektem przejścia pomiędzy
    >różnymi projekcjami takimi jak 1992 (z wyróżnionym południkiem
    >centralnym) i jakąś ,,ogólnoświatową''.

    A kto pisal o calej Polsce ? O Bialymstoku pisales :-)

    Obrot calej Polski oczywiscie moze byc efektem projekcji, ale
    musialaby to byc szerokozasiegowa projekcja - taka np mapa calej
    Europy, albo choc Niemiec i Polski (i Czech).

    >(chyba, że ten system
    >,,ogólnoświatowy'' jest wzorowany na polskich 1992 (czy 2000)
    >z jakimś (jakimiś) odległym (odległymi) południkiem (południkami)
    >centralnym(centralnymi), co IMO byłoby chyba bezsensownym
    >rozwiązaniem z uwagi na rosnące błędy)

    Akurat masz "ogolnoswiatowy" UTM, gdzie w Polsce jest kilka stref,
    wiec i rozne obroty.

    >Różnice pomiędzy WGS84 i GRS80 są dla nas nieistotne.
    >Na WGS84 opiera się OSM, a na GRS80 opiera się 1992.

    No i po ch* kolejny raz piszesz o nieistotnych rzeczach. Istotne jest
    tu 1992, a nie elipsoidy :-)

    >IMO nie możesz mówić jakoś tak:
    >,,nie wiem, jak nazywa się... być może nie ma nazwy''
    >skoro używasz gdzieś słowa Mercator.

    Mysle, ze uzylem w innym kontekscie.

    >Wyjaśnij mi, jak to możliwe, że takie odwzorowanie kontra
    >odwzorowanie
    >Gaussa-Kr'ugera da obrócenie całej Polski, gdy centralnym/wyróżnionym
    >południkiem w tym ostatnim odwzorowaniu jest środkowy (nie brzeżny)
    >południk Polski.

    Nie wyjasnie, bo nie da. Ale nigdy tego nie twierdzilem.
    Moze poza "dziwi mnie tylko, ze we Wroclawiu jest obrot w te sama
    strone". Juz wtedy jak widac mialem podobne podejrzenia - ze nie
    powinien byc caly kraj obrocony.
    Mogly wynikac np z kilku roznych projekcji, albo z jednej
    szerokoobszarowej.
    Po dokladniejszym sprawdzeniu - nie potwierdzilo sie.

    Dostales w kolejnych postach kawe na lawe, ale skupiles sie na

    J.