    From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia.gsm,pl.rec.gps
    Subject: Re: OSM kontra Geoportal
    Date: Fri, 24 Jul 2015 00:47:46 +0200

    "J.F." 55b0c15c$0$2194$6...@n...neostrada.pl

    > Standard w OSM ? A niby czemu ?
    > OSM jest GPS-centryczna, czyli WGS84 :-)

    Tu:

    http://www.asgeupos.pl/index.php?wpg_type=tech_trans
    f&sub=gen

    możesz poczytać o WGS84 oraz o tym, skąd bierze się
    1992 i 2000 -- ten ostatni (2000) jest dokładniejszy,
    dla większych (o większej skali) map.

    -=-

    A gdy zrozumiesz, skąd bierze się 1992 i jak się ma
    1992 do WGS84 itp. -- nie napiszesz tak, jak napisałeś. :)

    Różnica pomiędzy WGS84 i GRS80 jest opisana w Wikipedii -- nawet
    jest wyrażona (; metrycznie. ;)

    A tu inne ciekawe różnice wyrażone przekształceniami/równaniami:

    http://www.asgeupos.pl/index.php?wpg_type=tech_trans
    f&sub=grs_kras

    -=-

    Mam gdzieś ;) papierową mapę okolicy w układzie 1992.
    Zamirzam odmaleźć tę mapę i zmierzyć zwykłymi kątomierzami. :)

    -=-

    Ogólnie różne układy opieraja sie o różne osnowy, w których Ziemia
    jest kulą, elipsoidą obrotową, geoidą...

    http://www.asgeupos.pl/index.php?wpg_type=tech_rf

    Elipsoidy GRS'80 i WGS'84 nie różnią się istotnie parametrami geometrycznymi
    (różnica półosi b nie przekracza 0.1mm), dlatego w odwzorowaniach kartograficznych
    nie dokonuje się w zasadzie rozróżniania elipsoid. WGS'84 jest aktualnie przyjętą
    elipsoidą globalnego, satelitarnego systemu obserwacyjno - pozycyjnego GPS (ang.
    Global Positioning System). Elipsoidę GRS'80 stosuje się formalnie w Polsce
    w odwzorowaniach kartograficznych, nowych państwowych układów współrzędnych
    "1992", "2000".

    Pojmujesz? :) (tam ssaki a tu ludzie -- tam WGS84, tu układ 1992)

    -=-

    A teraz zastanów się nad tym, czy bez tych informacji można myśleć, iż obrót
    zdjęć jest efektem innych układów odniesienia? Samolot jakoś leci bez względu
    na sposób zamiany wypukłej powierzchni na płaską. Kompas wskazuje nawet wówczas,
    gdy nie wie nic o układach współrzędnych. Wprawdzie nie wskazuje na bieguny
    geograficzne, lecz magnetyczne, jednak biegun geograficzny łatwo znaleźć,
    bo tam szybkość obrotowa Ziemi wokoło ziemskiej osi jest zerowa. No tak...
    Ale (jak już pisałem wcześniej) przecież środek obrotów jest nieważny. ;)
    Jest ważny -- łatwiej liczyć, gdy planety obracają się dookoła Słońca,
    nie zaś dookoła Ziemi i łatwiej, gdy dookoła aktualnego ;) środka masy
    Układu Słonecznego (ten środek stale zmienia swoje położenie, bo układ
    nie jest sztywną bryłą) niż dookoła Twego palca. Najłatwiej obracać
    (najłatwiej prowadzić obliczenia) Ziemią dookoła osi przechodzącej
    przez środek masy Ziemi. (; A nawet -- przez swego rodzaju środki masy. ;)

    -=-

    Teraz inne zadania -- z odwrotnej historii. ;) W którym roku (można pomylić
    się o jeden rok) wprowadzono do sprzedaży drony pionowego wzlotu o trzech
    nośnych wirnikach? Nie mam mowy o 3 parach, lecz o 3 wirnikach -- dowolnie
    rozstawionych, oby z pionowymi osiami. :)

    (_) (_)
    \ /
    \ _ /
    /_\ <-- widok z góry
    \_/
    | (_) -- nośny wirnik

    (_)

    Na razie chyba królują: jednowirnikowe, dwuwirnikowe,
    czterowirnikowe i sześciowirnikowe -- z trzema parami
    wirników nośnych o pionowych osiach...
    ======
    para --> || tak sparowane, aby zerować moment pędu/obrotu pary
    ======
    --
    .`'.-. ._. http://eneuel.w.duna.pl .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'