-
X-Received: by 2002:a81:9841:: with SMTP id p62mr209024ywg.0.1549024415775; Fri, 01
Feb 2019 04:33:35 -0800 (PST)
X-Received: by 2002:a81:9841:: with SMTP id p62mr209024ywg.0.1549024415775; Fri, 01
Feb 2019 04:33:35 -0800 (PST)
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.nask.pl!news.nask.org.pl!news.unit
0.net!weretis.net!feeder6.news.weretis.net!feeder.usenetexpress.com!feeder-in1.
iad1.usenetexpress.com!border1.nntp.dca1.giganews.com!nntp.giganews.com!v55no54
78410qtk.0!news-out.google.com!h3ni2971qtk.1!nntp.google.com!v55no5478407qtk.0!
postnews.google.com!glegroupsg2000goo.googlegroups.com!not-for-mail
Newsgroups: pl.misc.elektronika
Date: Fri, 1 Feb 2019 04:33:35 -0800 (PST)
In-Reply-To: <lefc8as8nwac$.eiu9zpv0d487.dlg@40tude.net>
Complaints-To: g...@g...com
Injection-Info: glegroupsg2000goo.googlegroups.com; posting-host=185.43.138.193;
posting-account=2sVJ3goAAADI7JMBtCuzKj54-2bcrr9B
NNTP-Posting-Host: 185.43.138.193
References: <a...@t...no1>
<q2mvlp$bo3$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
<0...@g...com>
<1...@g...com>
<c...@g...com>
<1...@t...no1>
<6...@g...com>
<5c509109$0$494$65785112@news.neostrada.pl>
<5c50bc8c$0$488$65785112@news.neostrada.pl>
<5c511d0f$4$486$65785112@news.neostrada.pl>
<b...@g...com>
<5c51f62e$0$482$65785112@news.neostrada.pl>
<0...@g...com>
<5...@g...com>
<7...@g...com>
<1pmblnhub10i3$.8zqwk6lbawcu$.dlg@40tude.net>
<e...@g...com>
<lefc8as8nwac$.eiu9zpv0d487.dlg@40tude.net>
User-Agent: G2/1.0
MIME-Version: 1.0
Message-ID: <b...@g...com>
Subject: Re: O ładowaniu w samochodzie
From: Tomalo <r...@g...com>
Injection-Date: Fri, 01 Feb 2019 12:33:35 +0000
Content-Type: text/plain; charset="UTF-8"
Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
Lines: 96
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:740656
[ ukryj nagłówki ]W dniu piątek, 1 lutego 2019 12:55:50 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:
> Dnia Fri, 1 Feb 2019 03:37:37 -0800 (PST), Tomalo napisał(a):
> >> Przeciez skoro uwazasz, ze 14V nie naladuje akumulatora do pelna, to
> >> 12V nie naladuje wcale.
> >> Po prostu - to napiecie "znamionowe". Czyli "pradnica przeznaczona do
> >> samochodow z instalacja 12V". A dokladniej "instalacji o napieciu
> >> znamionowym 12V"
> >>
> >> A tak naprawde to ~14V.
> >> Zreszta pradnica jak alternator byla regulowana - to regulator
> >> wyznaczal napiecie.
> >>
> > No wcale, wcale! Stąd już prądnic się nie stosuje, gdyż prądnica o
> > mocy 1 czy 2 kW do współczesnego samochodu miałaby wielkość 2x
> > większą niż tej samej mocy alternator. Prądnica na biegu jałowym
> > wyciągała przeciętnie 12,8-13,2 V stąd powszechnie się mówi że
> > prądnica jest dwunastowoltowa. Natomiast alternator na biegu
> > jałowym wyciąga 14,2-14,4 V stąd się mówi i pisze na alternatorze
> > 14 V.
>
> I co - w ciezarowkach pradnic nie bylo, bo nie da sie zrobic 24V?
> To trzeba zrobic zrobic 14.4V, skoro taka potrzebna.
>
> Niestety - immanentna cecha pradnic, w tym i alternatorow, jest
> zaleznosc napiecia od obrotow.
> A ze w samochodzie zakres obrotow szeroki, to potrzebny jest
> regulator.
>
> Oba rodzaje maja swoje charakterystki i to juz od konstruktora zalezy
> czy da odpowiednio duza, czy szkoda mu miejsca/masy, wiec zalozy, ze
> samochod jezdzi a nie stoi, wiec na wolnych obrotach pradu dla
> wszystkich nie musi starczyc.
>
Zalety alternatorów:
- rozpoczyna dostarczanie mocy przy znacznie mniejszej prędkości obrotowej niż
prądnica
- większy zakres prędkości obrotowych w których alternator może pracować z uwagi na
brak komutatora
- większa moc niż prądnica o podobnych wymiarach
- większa maksymalna prędkość obrotowa - do 15000 obr/min (krótkotrwale do 20000
obr/min)
- samoczynne ograniczenie prądu obciążenia (pobieranego z alternatora)
- biegunowość napięcia niezależnie od kierunku obrotów
- duża niezawodność i trwałość ograniczona jedynie żywotnością łożysk
- uproszczona budowa regulatora - brak wyłącznika zwrotnego i ogranicznika prądu)
- możliwość stosowania akumulatorów o mniejszej pojemności
"Prądnice prądu stałego obecnie są stosowane rzadko gdyż, czas pracy silnika
spalinowego w stanie jałowym, przy ruchu samochodu osobowego w mieście dochodzi do
40% całego czasu pracy, a w przypadku autobusów miejskich do 60% całego czasu pracy.
Prądnica prądu stałego nie może zapewnić oddawania dostatecznej ilości energii
elektrycznej w stanie jałowym silnika, co jest spowodowane tym, że współczesne
silniki samochodowe mają duży zakres zmian prędkości obrotowej. Prądnica, bowiem,
która ma oddawać energię w stanie jałowym silnika
spalinowego, nie może niezawodnie pracować przy prędkości maksymalnej, gdyż pojawiają
się znaczne trudności związane m.in. z komutacją.
Przy pracy silnika w stanie jałowym alternator może zasilać odbiorniki elektryczne,
natomiast w przypadku zainstalowania prądnicy prądu stałego odbiorniki są zasilane z
akumulatora. Moc na jednostkę masy, otrzymana z prądnicy prądu stałego, jest
niewielka i wynosi 40÷70 W/kg. W przypadku stosowania alternatorów przy takiej samej
objętości i masie otrzymuje się maszynę o 2÷3 razy większej mocy. Moc na jednostkę
masy uzyskana z alternatora o klasycznej budowie wynosi 100÷200 W/kg. Jeszcze
korzystniejsze wskaźniki objętości i mocy na jednostkę masy otrzymuje się w przypadku
alternatorów kompaktowych.
Alternator jest znacznie wydajniejszy i bardziej niezawodny od prądnicy prądu
stałego, gdyż w przeciwieństwie do prądnicy główne uzwojenia robocze są w stojanie a
nie w wirniku, dzięki czemu nie ma potrzeby stosowania komutatora.
Obecnie alternatorów używa się znacznie częściej niż prądnic, ponieważ są od nich
znacznie lżejsze i zdolne do wytwarzania prądu już przy niewielkiej prędkości
obrotowej wirnika.
Istotną zaletą alternatora nad prądnicą prądu stałego jest wysoki wskaźnik
wykorzystania masy w stosunku do generowanej mocy i
możliwość znacznego obciążenia prądowego."
Następne wpisy z tego wątku
- 01.02.19 15:49 J.F.
- 01.02.19 20:18 HF5BS
- 01.02.19 20:40 HF5BS
- 01.02.19 20:58 HF5BS
- 01.02.19 21:02 J.F.
- 01.02.19 21:20 HF5BS
- 01.02.19 23:56 gienek
- 02.02.19 00:09 J.F.
- 02.02.19 11:04 Paweł Pawłowicz
- 02.02.19 14:24 Tomalo
- 02.02.19 14:32 Tomalo
- 02.02.19 16:38 RoMan Mandziejewicz
- 02.02.19 17:48 Tomalo
- 03.02.19 19:03 J.F.
- 03.02.19 19:15 J.F.
Najnowsze wątki z tej grupy
- Dziwne zachowanie magistrali adresowej w 8085
- Współczesne mierniki zniekształceń nieliniowych THD audio, produkują jakieś?
- Jaki silikon lub może klej?
- Smar do video
- Litowe baterie AA Li/FeS2 a alkaliczne
- "ogrodowa linia napowietrzna"
- jaki zasilacz laboratoryjny
- jaki zasilacz laboratoryjny
- Puszka w ziemię
- T-1000 was here
- Ściąganie hasła frezem
- Koszyk okrągły, walec 3x AA, na duże paluszki R6
- Brak bolca ochronnego ładowarki oznacza pożar
- AMS spalony szybkim zasilaczem USB
- stalowe bezpieczniki
Najnowsze wątki
- 2025-02-12 Warszawa => Expert Recruiter 360 <=
- 2025-02-12 Ostrów Wielkopolski => Area Sales Manager OZE <=
- 2025-02-12 Bieruń => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=
- 2025-02-12 Dęblin => Node.js / Fullstack Developer <=
- 2025-02-12 Kraków => PHP Full Stack Developer <=
- 2025-02-12 Karta dźwiękowa stereo
- 2025-02-12 Dęblin => JavaScript / Node / Fullstack Developer <=
- 2025-02-12 Gdańsk => Specjalista ds. Sprzedaży <=
- 2025-02-12 Łódź => NodeJS Developer <=
- 2025-02-12 Błonie => Sales Specialist <=
- 2025-02-12 Dziwne zachowanie magistrali adresowej w 8085
- 2025-02-11 Mini pecet
- 2025-02-10 Spalił się spaliniak
- 2025-02-10 zarowka wifi - z sensowna apka lub lepiej albo lokalnie lub przez web. I zeby harmonogram miala
- 2025-02-10 Chrzanów => Programista NodeJS <=