  • Data: 2019-02-02 17:48:36
    Temat: Re: O ładowaniu w samochodzie
    Od: Tomalo <r...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu sobota, 2 lutego 2019 16:38:32 UTC+1 użytkownik RoMan Mandziejewicz napisał:
    > Hello Tomalo,
    >
    > Saturday, February 2, 2019, 2:32:58 PM, you wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Teoretyk gawędziarz z Ciebie. Jak najbardziej przeładujesz - kwestia
    > czasu. Mi wystarczyły 2 tygodnie, żeby zajechać akumulator 72 Ah
    > prądem 2A (pod koniec nawet znacznie mniejszym) na śmierć. Już nie
    > pomogło dolewanie wody ani inne czary.

    Nie to miałem na myśli. Akumulator ładowany prądem Q1/10 po 15 godzinach jest
    całkowicie naładowany i po tych kilkunastu h trzeba go odłączyć od ładowarki.
    Normalny prostownik jednak zachowuje się inaczej niż nowoczesne ładowarki. Po
    podłączeniu początkowo przez dobrych parę godzin płynie duży prąd o wartości 1/10 a
    po tym czasie jak napięcie wzrasta prąd ten maleje do kilkuset mA. Taki prąd już
    akumulatora nie uszkodzi, co najwyżej "wygotuje" nieco wody poprzez delikatne
    gazowanie. Użyłeś nieprawidłowej metody ładowania albo nieprawidłowej ładowarki z
    jakaś dziwaczną charakterystyką, skoro po naładowaniu miałeś prąd 2 A. Po naładowaniu
    prąd powinien spaść do kilkuset mA. No najwyżej 1 A. Taki prąd w żadnym wypadku nie
    spowoduje awarii akumulatora o pojemności 72 Ah.
    Zatem podłączenie akumulatora do klasycznego prostownika (trafo+mostek) i nastawienie
    prądu na 1/10 pojemności spowoduje prawidłowe naładowanie po kilkunastu h. Wtedy
    należy go odłączyć. Jednak nawet dłuższe pozostawienie nie spowoduje skutków ujemnych
    bo prąd będzie na poziomie Q 1/100.
    Moja rada - zmień prostownik na prawidłowy, albo choć do tego co masz zastosuj TIMER
    i do niego podłącz prostownik po nastawieniu na 15-16 h. To zabezpieczy akumulator
    przed przeładowaniem.