    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: O konkurencji na rynku
    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    <1bd4c9o5liis1$.1xzshm2dlj3j4.dlg@40tude.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <pwumbid5k6ls$.1h6l2qzp8la3r.dlg@40tude.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    Date: Mon, 10 Aug 2015 20:24:51 +0200

    Dnia Mon, 10 Aug 2015 19:10:33 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):
    > Przed tym przecież nie uciekniemy.

    Kto tam wie, moze sie cos przeskoczy, moze bedzie taniej.

    > Sprzedaliśmy telekomunikację pasożytom, po których nie pozostało nic.

    No nie, az tak to nie.

    > No to teraz będziemy
    > musieli zapłacić. Podejrzewam, że nie z unijnych, tylko z własnych.

    Rzad wysmazyl "Narodowy Plan Szerokopasmowy"

    > Już tak jest -- dla ludu płacenie drobnych kilkudziesięciu złotych za
    > domowe łącze zdaje się zbędnym wydatkiem. Wbrew pozorom "wykluczenie
    > cyfrowe" nie maleje, przechodzi na młodsze pokolenia.

    Ale smiem twierdzic ze to nie jest wykluczenie - tylko przejscie na
    nieco inne platformy.
    Do tej pory ilosc lacz rosla, w 2012 mielismy 11.6mln przylaczy i
    ponoc 70% gospodarstw domowych.

    I takie zdanie z NPS "przyjmujac, ze sredni akceptowalny poziom
    nakladow do 3250zl" ... tego sie "po dychu" nie splaci.

    > Do fejsbuka wystarczy. Do tego w ogóle nie jest potrzebny ten cały
    > "szerokopasmowy internet", którego Unia domaga się u nas na wsi.

    Ale do czego ma starczyc ?

    > Bo to taki biznes: zarabia się szybko i dużo. Wtedy tak się zarabiało.
    > Tylko co to komu przeszkadza?

    No, klientom przeszkadza, ktorzy wcale tak duzo nie chca placic.
    W kazdym badz razie te tabuny, ktore mialy co inwestowac, to wcale
    takie duze nie byly.

    > Dark fiber jest odpowiednikiem budowy kanalizacji. Taniej wychodzi
    > wrzucić nadmiernie grubą szklaną pytę wprost w glebę, niż kłaść
    > jakieś rurki. Amerykanie szczególnie lubią w ten sposób.

    Ja to rozumiem, ze oni polozyli i rurki i kable.
    No dobra - moze kable polozyli bez rur, ale studzienki chyba trzeba
    bylo, no chyba, ze od budynku do budynku.

    Tak czy inaczej - kosztowne.

    > Palo Alto wynajmowało pary na sztuki, po cenie niewielkiej.

    A konkretnie to po jakiej ?

    > No to my sobie sami zrobimy, pokażcie tylko gdzie się wasza dziura
    > kończy. W interesie TPH jest dać ile mają, żeby ktoś dodał swoją
    > resztę.

    Ale w interesie TPS czy innej Netii niekoniecznie jest dodawac reszte,
    skoro "w czasie zalatwiania dla pana tych papierkow po 500zl kazdy to
    my mozemy podlaczyc 10 innych klientow do ktorych kabel juz jest".

    > W interesie TPH jest zainwestować w ten kawałek do budynku.

    A niekoniecznie - po co ma cos inwestowac, skoro swietnie zyje z tego
    co juz ma ?

    > Bo TPH żyje tylko z tego. W przypadku WLR TP mówi "ale do pana budynku
    > linii nie mamy, i nie opłaca się nam robić".

    No, troche sie chyba zapetliles. Skoro linia za 18zl/mc to taki
    swietny interes, to i TP powinien sie oplacac. Czemu tylko TPH mialoby
    to uwazac za oplacalne ?
    Szczegolnie, ze TP moze sie uda przy okazji klientow dla siebie
    zdobyc, po 100zl/mc. TPH jak rozumiem nie swiadczy takich uslug.

    > Właśnie tu rola UKE by była zminimalizowana. Jedni mają infrastrukturę,
    > drudzy na tej infrastrukturze świadczą usługi. Ani jedni ani drudzy,
    > to nie musi być tylko i wyłącznie TP (TPH/TPS).

    Ale infrastrukture ma tylko TPH jak rozumiem. A TPS to taki pasozyt,
    jakich teraz wielu.

    > Oddzielny operator infrastruktury zmiejsza problemy rejonizacji
    > operatorów usług. Nawet tych bardzo małych.

    Ale nie stanowi konkurencji.
    "U nas linia kosztuje 40zl, i musi sie pan z tym pogodzic".

    > Nad tym problemem już w świecie pracują. Można powiedzieć, że już od
    > stu lat, ale teraz widać rezultaty. Ceny wydzierżawienia transpondera
    > na satelicie w ostatnich latach mocno zmalały. I to wygląda na stały
    > trend. Te talerze przy każdym domu -- ani to ładne, ani potrzebne, gdy
    > każdy ma dostęp do szerokopasmowego łącza kablowego.

    No nie wiem. Kiedys sobie mowilem - a po co mi ta satelita, drogie to,
    a ogladac i tak nie ma czego.
    Kablowka byla wzglednie tania, a alternatywy raczej nie mialem.
    Teraz kablowka coraz drozsza, a talerz coraz tanszy. Kiedys sie
    zmobilizuje i skasuje te kablowke.

    > Ta technologia
    > jest w odwrocie. Transpondery wcelowane w Afrykę pożyja zapewne trochę
    > dłużej. Ale co tam, z miłości do TPSA i w uznaniu dla ich zasług na
    > polu rozwoju sieci w Polsce, to my nawet własnego satelitę wystrzelimy!

    I tu mozesz miec racje - satelity sie przydadza bardziej dla Afryki.
    U nas moze kabel bedzie tanszy.

    > No nie wiem, cos oglądają. Rzeczą specjalistów jest wybrać właściwy
    > repertuar.

    Mnie w kazdym badz razie satelita kusi cena. 20zl/mc, to jest to, co
    mi sie podoba :-)

    J.