  • 31. Data: 2010-09-02 10:24:59
    Temat: Re: No to koniec lustrzanek...
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "PW" i5ndld$e1p$...@a...e-wro.net

    > Sama technika jest całkiem całkiem, przynajmniej jeśli chodzi o ideę, i daje
    świetne efekty. Niestety większość programów do HDR
    > ma różne opcje typu "wiejski tuning", "dramatic light", "enhance whatever possible"
    i nieświadomi użytkownicy z upodobaniem te
    > opcje włączają. No i mamy potem różne potworki tonalno-kolorystyczne, które
    odróżniają większość HDR-ów od większości normalnych
    > zdjęć.

    Zdrowy na umyśle wie, że chodzi tylko o to, aby niebo nad wieżami kościoła miało
    kolor niebieski, nie zaś (z przepalenia) biały. I zanim dowiedzą się, co to HDR,
    sami wpadną na pomysł połączenia dwóch nieruchomych zdjęć -- jasnego zdjęcia wieży
    i ciemnego zdjęcia nieba -- gdyż jedna matryca nie potrafi objąć swym zasięgiem
    i nieba, i wieży, a więc jakakolwiek ,,komputerowa'' obróbka graficzna jednej
    klatki odpada, chyba że pędzlowanie. Dopiero po tym, jak na taki pomysł wpadną,
    dowiedzą się o tym, że: ta metoda nazywa się HDR (od hajdowania dynamicznego
    rendżu); jest techniką już :) odkrytą, i to nawet bardzo dawno przez innych
    ludzi; są stosowne programy ułatwiające łatanie wieży z niebem...

    I ten ktoś nie będzie na siłę udziwniał swego zdjęcia a jedynie
    zadowoli się ukazaniem i nieba, i wieży, być może z jej głębokimi
    cieniami w zakamarkach -- trzecie zdjęcie składowe... :)

    Oczywiście ja wolałbym większą pojemność matryc.
    Kto wie, może kiedyś światłomierze nie będą wcale potrzebne w aparatach
    i jedynie po pstryknięciu ustawiać będziemy odpowiednią ekspozycję. :)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 32. Data: 2010-09-02 11:47:59
    Od: "TheGuru" <t...@w...pl>

    >gdyż jedna matryca nie potrafi objąć swym zasięgiem
    > i nieba, i wieży, a więc jakakolwiek ,,komputerowa'' obróbka graficzna
    > jednej
    > klatki odpada, chyba że pędzlowanie.

    jak nie potrafi? raw może zawierac i niebo i wieżę.

  • 33. Data: 2010-09-02 12:07:24
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2010-09-02 13:47:59 +0200, "TheGuru" <t...@w...pl> said:

    > jak nie potrafi? raw może zawierac i niebo i wieżę.

    MOŻE. Jak nie zawiera to...
    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 34. Data: 2010-09-02 12:24:29
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@s...com>

    Dnia 02.09.2010 TheGuru <t...@w...pl> napisał/a:

    > jak nie potrafi? raw może zawierac i niebo i wieżę.

    Nie, jak niebo i wieża będą o 10EV od siebie to nawet raw tyle nie pomieści.
    Wtedy musisz mieć matrycę łapiącą te 10EV albo pstryknąć 2 razy na różnych
    czasach i z każdej fotki wyjąć to co w niej najlepsze.

    coś ciekawego, tam nie ma asfaltu".

  • 35. Data: 2010-09-02 13:19:41
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "TheGuru" i5o2te$2rnh$...@o...icpnet.pl

    > jak nie potrafi? raw może zawierac i niebo i wieżę.

    Może -- ale zazwyczaj nie korzysta z tej możliwości,
    ponieważ nie potrafi. ;) Wzrok ma swego rodzaju HDR.
    Gdy patrzysz na niebo, źrenica się przymyka, ale gdy
    na ścianę wieżę -- otwiera się, zaś gdy zaglądasz do
    wnętrza tej wieży, oko odtwarza widzenie pręcikowate
    w miejsce czopkowatego. W procesie obróbki tak zwany
    mózg składa to wszystko w swoisty HDR, dorzucając do
    tego pamiątki z przeszłości. ;)

    Weź sobie jakiś opis matrycy aparatu -- zobaczysz, że ,,pole widzenia''
    dynamiki matryc aparatów fotograficznych jest krótkie w zestawieniu
    z dynamiką z życia. Albo zastanów się nad tym, po co w aparatach są
    różne czułości matryc i po co są różne ekspozycje oraz ,,światłomierze'',
    skoro RAW zarejestruje wszystko. :) Do tego weź sobie głębokość widzenia
    RAWek -- na przykład 14 bitów a zobaczysz, że dynamika matrycy aparatu nie
    jest zbyt duża w zestawieniu z rzeczywistością.

    Inna sprawa, że ta wąska dynamika jest i tak zbyt szeroka dla papieru czy
    nawet matryc wieli monitorów, dlatego później trzeba wszystko spłaszczać
    jeszcze mocniej, aby widać było (na papierze czy monitorze) to wszystko,
    co zarejestruje aparat.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 36. Data: 2010-09-02 13:29:43
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Sergiusz Rozanski" s...@d...media-lab.com
    .pl

    > Nie, jak niebo i wieża będą o 10EV od siebie to nawet raw tyle nie pomieści.
    > Wtedy musisz mieć matrycę łapiącą te 10EV albo pstryknąć 2 razy na różnych
    > czasach i z każdej fotki wyjąć to co w niej najlepsze.

    http://www.optyczne.pl/88.8-Test_aparatu-Canon_EOS_5
    0D_Zakres_tonalny.html

    Na wysokich czułościach przy ,,kolorowym'' zdjęciu nawet 50 D ma raptem 1 EV. :)

    http://www.optyczne.pl/121.8-Test_aparatu-Canon_EOS-
    1D_Mark_IV_Zakres_tonalny.html

    A ten na najwyższych czułościach ma 0 EV dla zdjęć ,,kolorowych'', :)
    zaś cały zakres 1 D Mark IV oceniono na 7 EV do 8 EV.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 37. Data: 2010-09-02 13:30:50
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

> [...]

    > Wtedy musisz mieć matrycę łapiącą te 10EV albo pstryknąć 2 razy na różnych
    > czasach i z każdej fotki wyjąć to co w niej najlepsze.

    Na swych wysokich czułościach przy ,,kolorowym'' zdjęciu 50 D ma raptem 1 EV. :)

    http://www.optyczne.pl/121.8-Test_aparatu-Canon_EOS-
    1D_Mark_IV_Zakres_tonalny.html

    A ten na swych najwyższych czułościach (102400 ISO) ma 0 EV dla zdjęć

  • 38. Data: 2010-09-02 14:38:51
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@s...com>

    Dnia 02.09.2010 Eneuel Leszek Ciszewski <p...@c...fontem.lucida.console>
    napisał/a:

> [...]
    > w miejsce czopkowatego. W procesie obróbki tak zwany
    > mózg składa to wszystko w swoisty HDR, dorzucając do

    No ale na zdjęciu oko i mozg nie ma tego komfortu 'rozglądania' wiec
    aparat musi to jakoś zmieścić, najpierw hdr, a poźniej zkompresować
    to do możliwości papieru czy monitora.

    coś ciekawego, tam nie ma asfaltu".

  • 39. Data: 2010-09-02 16:27:02
    Od: Mikolaj Machowski <m...@w...pl>

    J.F. napisał:
    > Użytkownik "Krzysztof Chajęcki" <k...@g...com>
    > napisał
    >
    > No i co z tego, jesli to iPoo bedzie robic "ladniejsze zdjecia" :-)
    >
    > A poza tym nie bardzo rozumiem czemu akurat filtr polaryzacyjny na
    > lustrze mialoby sie ustawiac dokladniej niz na jakimkolwiek innym
    > aparacie z podgladem on-line.

    W znanych mi hybrydach Fuji EVF/ekranik kompensuje sobie efekt
    polaryzacji i nijak nie da się tego wyłączyć :/ Jest krótki czas
    opóźnienia zanim aparat sobie "poprawi" kolory i tyle.

    m.

  • 40. Data: 2010-09-02 21:12:24
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

> [...]

    > No ale na zdjęciu oko i mozg nie ma tego komfortu 'rozglądania' wiec
    > aparat musi to jakoś zmieścić, najpierw hdr, a poźniej zkompresować

    Komfort ma większy -- zdjęcie jest statycznym/nieruchomym obrazkiem. :)
    Problem kryje się w miejscu innym -- jak zobaczyć to, czego nie ma. ;)

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'