  • Data: 2010-01-20 13:53:16
    Temat: Re: Nikon niedoświetla? - było: Digikam - jak to jest
    Od: dobrov <d...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

    XX YY pisze:

    > wcale poprawnie naswietlone zdjecie nie oznacza ze histogram musi byc
    > w polowie osi.

    Najpoprawniejsze (niosące najwięcej informacji) będzie kiedy histogram
    będzie ładnie rozciągnięty od bandy do bandy z obcięciem powiedzmy 1 czy 2%
    skrajności. Jeżeli będzie przy tym nienaturalnie jasne to od tego jest
    korekta w dół. W drugą stronę niestety to już nie działa, czy też może
    i działa ale znacznie gorzej.

    > histogram w cyfrowych aparatach to na osi poziomej jasnosc na osi
    > pionowej liczba pixeli o tej jasnosci.
    > jesli masz ciemny motyw to maximum powinno przypadac wlasnie po
    > ciemnej stronie histogramu a dla jasnych motywow odwrotnie.
    > Jesli naswietliles na tablice czarno - biala wg wskazan swiatlomierza
    > to histogram bedzie symetryczny wzgl prostej prostopadlej
    > przechoczacej przez srodek osi rzednych.

    Ale dlaczego przez środek a nie przez 2/3 ?
    Ty przed chwilą twierdziłeś że wartość zmierozna jest wpasowywana w punkt
    max-3EV przy 9EV skali. Jeżeli zmierzę matrycowo czarno białą szachownikcę to oś
    symetrii powinienem mieć (za Twoimi słowy) na 2/3 osi X, bo tam jest właśnie
    średnia.

    I dla dowolnej sceny w tym miejscu powinienem mieć linię dzielącą
    powierzchnię pod wykresem na połowę (cały czas mam na myśli pomiar matrycowy,
    który jak mniemam mierzy średnie światło z całego kadru).

    Co za światło mi zmierzył aparat, skoro średni poziom światła jest na 1/3 lub
    1/4 osi X?

    > wogole nie widze sensu experymantu ktory zrobiles.
    >
    > jesli chcesz sprawdzic czy swiatlomierz dobrze naswietla to zrob kilka
    > zwyklych zdjec na motyw w miare rownomiernie oswietlony jak np przy
    > pochmurnej pogodzie jakis widok miejski.

    Przecież zacząłem eksperymentować tylko dlatego, że mi rawy ciemne wychodziły.
    Potwierdziłem tym samym logikę softu w aparacie. Jestem przez to o krok
    mądrzejszy więc widzę sens.

    > zrob pare fotek ze lekkim niedo i lekki przeswietleniem.
    > ocen ktoremu naswietleniu odpowiada akceptowany wynik i ew taka
    > poprawke mozesz zastosowac na stale , co moim zdaniem nie bedzie
    > potrzebne.

    Do takiego wniosku własnie doszedłem. +2EV :)
    ewentualnie +1 jak jest bardzej kontrastowo.

    > Gdybys chcial naswietlic ciemnoszara powierzchnie wg swiatlomierza i
    > b jasna powierzchnie wg swaitomierza dokonujac pomiaru tylko tych
    > powierzchni to w obydwu przypadkach dostaniesz taki sam histogram i w
    > obydwu przypadkach takie naswietlenie bedzie wprawdzie prawidlowe ,
    > ale niezgodne z warunkami rzeczywistymi tzn takie odwzorowanie bedzie
    > bledne. obydwie plaszczyzny bylby tak samo szaro pokazane , choc w
    > rzeczywistosci roznilyby sie diametralnie jasnoscia.

    Wiem ale to nic nie uzasadnia i nie odpowiada na pytanie:
    Dlaczego cały histogram jest poniżej połowy zakresu?
    Zmierzę oświetloną białą kartkę i zobaczę gdzie będzie pik.

    > dokonujac pomiaru pytaj sie zawsze co wlasciwie ( jaka powierzchnie )
    > mierzy swiatlomierz .

    No matrycowy to wszystko mierzy - powinien uśrednić jak napisałem wcześniej.
    Gdzie tu sens, gdzie logika?

    > rozpietosc tonalna sceny jest wielokrotnie wieksza
    > od rozpietosci tonalnej matrycy.

    No to spostrzeżenie jest właśnie argumentem za tym, żeby aparat starał się
    zawsze zapełnić cały histogram aby jak najmniej zgubić :)