  • 1. Data: 2010-01-19 22:55:29
    Temat: Nikon niedoświetla? - było: Digikam - jak to jest
    Od: dobrov <d...@i...pl>

    Witam
    Niezrozumiałe dla mnie zachowanie programu RAWTherapee skłoniło mnie do dokonania
    małych testów
    aparatu, które znowu są dla mnie niezrozumiałe :)
    Aparat to Nikon D5000.

    Zrobiłem sobie małą scenkę, której połowę stanowiła biała kartka do drukarki a drugą
    połowę
    miękki poddupnik o żywych tęczowych barwach.
    Aparat ustawiłem na ISO200, tryb A. Format: RAW+JPG
    Pomiar światła matrycowy.

    I zacząłem trzaskać na coraz dłuższych czasach od poziomu naświetlenia zmierzonego
    przez aparat
    aż do +4.67 co 0.67. No i oglądam sobie histogramy.

    Pierwsza sprawa:
    Pierwszy nef naświetlony do prawej strony histogramu ale nie prześwietlony jest na
    +2.67!
    Pierwszy prześwietlony to ten na +3.33. No ja rozumiem, że aparat zostawia sobie
    jakiś margines,
    żeby jakiegoś jaśniejszego punktu przypadkiem nie przepalić no ale żeby tyle??? Tym
    bardziej, że
    pomiar miał matrycowy i powinien zauważyć, że nie ma nic znacząco jaśniejszego w
    kadrze.
    Wychodzi mi, że powinienem trzaskać zdjęcia tak na +2 i to traktować jako poziom
    odniesienia do ew
    korekt w specyficznych warunkach.

    Druga sprawa: jpgi wyglądają zupełnie inaczej!
    Pierwszy lekko przepalony jpg to już ten na +1.33 a ten na +2 to już konkretnie
    przepalony.
    Błąd w sofcie? Rozumiem, że aparat może normalizować jpg-a no ale normalizacja nie
    polega
    przecież na programowym przepalaniu!!!

    Czy ktoś może mądrze skomentować te dwa fenomeny?
    A może komuś chciałoby się zrobić podobny test do celów porównawczych?

  • 2. Data: 2010-01-19 23:08:49
    Temat: Re: Nikon niedoświetla? - było: Digikam - jak to jest
    Od: cichybartko <c...@g...pl>

    On 2010-01-19 23:55, dobrov wrote:
    > Czy ktoś może mądrze skomentować te dwa fenomeny?
    > A może komuś chciałoby się zrobić podobny test do celów porównawczych?

    Wielu twierdzi że ma idealny pomiar świtała w korpusie, ja i wielu
    innych zauważyłem że z tym pomiarem wcale tak różowo nie jest i
    wspomagamy się histogramem na żywo. Proponuje lekturę
    http://www.fototv.pl/artykuly/fotografia/ekspozycja-
    na-swiatla.html
    cytat:
    "Stosując technikę naświetlania na światła, uzyskujemy najwyższą możliwą
    jakość, płacąc za to jedynie pożegnaniem z automatami mierzącymi światło
    w archaiczny, analogowy sposób. Histogram, to najlepszy przyjaciel
    cyfrowego fotografa."

    --
    Pozdrawiam,
    Bartko.

  • 3. Data: 2010-01-20 07:02:59
    Od: TomekM <t...@g...com>

    RAWTherapee to bardzo dobry program,
    ale nie daje prawidłowej jasności przy ustawieniu ekspozycji na 0.
    Na moim Sony A330 trzeba dawać korektę około +0.6
    Poczytaj na forum tego programu.
    A druga sprawa to aparaty mają mniejszy lub większy margines w RAW.
    Tzn. można wyciągnąć nieco danych takich co w jpg są prześwietlone.
    Po prostu jpg operuje tylko na 8 bitach a RAW na 12-14.

  • 4. Data: 2010-01-20 09:08:37
    Od: dobrov <d...@i...pl>

    TomekM pisze:
    > RAWTherapee to bardzo dobry program,
    > ale nie daje prawidłowej jasności przy ustawieniu ekspozycji na 0.
    > Na moim Sony A330 trzeba dawać korektę około +0.6
    > Poczytaj na forum tego programu.

    Poczytałem i wiem, że wiele osób zgłaszało taki problem.
    Jednak jeżeli program przyciemni mi przepalone zdjęcie, to ono nadal będzie
    przepalone i będzie to widać doskonale na histogramie - szpila na jego prawym
    krańcu. Ja natomiast histogramy zdjęć naświetlonych od +0 do +2.67 mam ładne,
    tzn. prawe zbocze łagodnie schodzi do zera. No i same obrazy na oko też
    wyglądają dobrze. Wg mnie to ostateczny dowód, że RawTherapee tutaj niczego nie
    pierniczy a mój aparat (i pewnie wiele innych) źle mierzy światło.

    > A druga sprawa to aparaty mają mniejszy lub większy margines w RAW.
    > Tzn. można wyciągnąć nieco danych takich co w jpg są prześwietlone.
    > Po prostu jpg operuje tylko na 8 bitach a RAW na 12-14.

    Ale to nie jest powód, żeby jpg był prześwietlony podczas gdy matryca nie
    została prześwietlona. Przy redukcji bierze się najstarsze bity a nie
    najmłodsze :) Wg nie ewidentnie soft robiący jpg jest do dupy.

  • 5. Data: 2010-01-20 09:27:04
    Od: dobrov <d...@i...pl>

    cichybartko pisze:

> [...]
    > jakość, płacąc za to jedynie pożegnaniem z automatami mierzącymi światło
    > w archaiczny, analogowy sposób. Histogram, to najlepszy przyjaciel

    Dzięki
    Bardzo ciekawy artykuł, no i potwierdza moje pierwsze spostrzeżenie.
    Spróbuję zatem potestować "na światła";
    BTW: Powinno być chyba "na najjasniejszy punkt kadru".
    Do widoczków to będzie ok, ale przy większej dynamice trzeba chyba po prostu
    defaultowo podnieść ekspozycję na coś w zakresie +1...+2 i strzelać pomiarem
    matrycowym.

  • 6. Data: 2010-01-20 10:54:16
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    dobrov pisze:

    > Ale to nie jest powód, żeby jpg był prześwietlony podczas gdy matryca nie
    > została prześwietlona. Przy redukcji bierze się najstarsze bity a nie
    > najmłodsze :) Wg nie ewidentnie soft robiący jpg jest do dupy.

    Powodem może być kontrast w jpg. Jak ustawisz kontrast na minimum, to
    rzadziej będziesz miał prześwietlone jpg, niż przy kontraście na max.
    Przetestuj to sobie. Może być tak, że nie da się w ustawieniach aparatu
    ustawić tak niskiego kontrastu, żeby przy dużej rozpiętości sceny nie
    prześwietlał, kiedy jeszcze z rawa przy pomocy krzywych, można uzyskać
    jpg bez prześwietleń i niedoświetleń.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 7. Data: 2010-01-20 11:04:42
    Od: XX YY <f...@g...com>

> [...]
    jakiś margines,
    > żeby jakiegoś jaśniejszego punktu przypadkiem nie przepalić no ale żeby tyle???

    tak dokladnie tyle.
    nie chodzi tutaj o margines ale o tzw dynamike wejscia albo inaczej
    mowiac rozpietosc tonalna.

    rozpietosc tonalna matryc to ok 9 ev.
    warunki expozycji sa tak dobierane ze pomiar swiatla wg
    swiatlomierza , czyli szarosc 18 % jest przporzadkowywana ok -3ev
    ponizej maximum mozliwej do zapisania skali.
    oznacz to ze w gore masz zapas ok 3 ev , w dol ok 6 ev.
    to sa wartosci przyblizone , w poszczegolnych aparatach moze byc nieco
    inaczej , ale podobnie.

    XXX

  • 8. Data: 2010-01-20 11:32:10
    Od: dobrov <d...@i...pl>

    XX YY pisze:

> [...]
    > oznacz to ze w gore masz zapas ok 3 ev , w dol ok 6 ev.
    > to sa wartosci przyblizone , w poszczegolnych aparatach moze byc nieco

    Jak zatem zinterpretujesz fakt, że histogram dla zdjęcia z naświetleniem wg
    światłomierza kończy się niemal dokładnie w połowie osi?
    Czyżby moja matryca miała tylko 6EV a ekspozycja z pomiaru wpasowywana
    dokładnie w połowę zakresu?

  • 9. Data: 2010-01-20 11:33:49
    Od: dobrov <d...@i...pl>

    Paweł W. pisze:

> [...]
    > ustawić tak niskiego kontrastu, żeby przy dużej rozpiętości sceny nie
    > prześwietlał, kiedy jeszcze z rawa przy pomocy krzywych, można uzyskać

    Faktycznie, nie pomyślałem o jakichś opcjach typu wyostrzanie czy balans bieli.
    To może być to.

  • 10. Data: 2010-01-20 12:20:48
    Od: nb <n...@n...net>

    at Wed 20 of Jan 2010 12:32, dobrov wrote:

> [...]
    > naświetleniem wg światłomierza kończy się niemal dokładnie w połowie
    > osi? Czyżby moja matryca miała tylko 6EV a ekspozycja z pomiaru

    Światłomierz zakłada, że obiekt odbija dokładnie 19%(?) światła.
    Jeśli w rzeczywistości jest więcej, masz taki efekt jak opisujesz.
    Powyższe wyjaśnienie nie za bardzo pasuje mi dla pomiaru matrycowego.
    Gdzie jest kruczek?

    --
    nb