  • Data: 2010-01-20 13:24:15
    Temat: Re: Nikon niedoświetla? - było: Digikam - jak to jest
    Od: XX YY <f...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On 20 Jan., 12:32, dobrov <d...@i...pl> wrote:

    > Jak zatem zinterpretujesz fakt, e histogram dla zdj cia z na wietleniem wg
    > wiat omierza ko czy si niemal dok adnie w po owie osi?
    > Czy by moja matryca mia a tylko 6EV a ekspozycja z pomiaru wpasowywana
    > dok adnie w po ow zakresu?- Zitierten Text ausblenden -
    >
    > - Zitierten Text anzeigen -

    wcale poprawnie naswietlone zdjecie nie oznacza ze histogram musi byc
    w polowie osi.
    histogram w cyfrowych aparatach to na osi poziomej jasnosc na osi
    pionowej liczba pixeli o tej jasnosci.
    jesli masz ciemny motyw to maximum powinno przypadac wlasnie po
    ciemnej stronie histogramu a dla jasnych motywow odwrotnie.
    Jesli naswietliles na tablice czarno - biala wg wskazan swiatlomierza
    to histogram bedzie symetryczny wzgl prostej prostopadlej
    przechoczacej przez srodek osi rzednych.

    wogole nie widze sensu experymantu ktory zrobiles.

    jesli chcesz sprawdzic czy swiatlomierz dobrze naswietla to zrob kilka
    zwyklych zdjec na motyw w miare rownomiernie oswietlony jak np przy
    pochmurnej pogodzie jakis widok miejski.
    zrob pare fotek ze lekkim niedo i lekki przeswietleniem.
    ocen ktoremu naswietleniu odpowiada akceptowany wynik i ew taka
    poprawke mozesz zastosowac na stale , co moim zdaniem nie bedzie
    potrzebne.

    Gdybys chcial naswietlic ciemnoszara powierzchnie wg swiatlomierza i
    b jasna powierzchnie wg swaitomierza dokonujac pomiaru tylko tych
    powierzchni to w obydwu przypadkach dostaniesz taki sam histogram i w
    obydwu przypadkach takie naswietlenie bedzie wprawdzie prawidlowe ,
    ale niezgodne z warunkami rzeczywistymi tzn takie odwzorowanie bedzie
    bledne. obydwie plaszczyzny bylby tak samo szaro pokazane , choc w
    rzeczywistosci roznilyby sie diametralnie jasnoscia.

    dokonujac pomiaru pytaj sie zawsze co wlasciwie ( jaka powierzchnie )
    mierzy swiatlomierz .
    Gdyby jednym rodzajem pomiaru mozna bylo wszystko pomierzyc wowczas
    nie stosowano by rozorodnych sposobow pomiaru - a taka koniecznosc
    wynika z faktu , ze rozpietosc tonalna sceny jest wielokrotnie wieksza
    od rozpietosci tonalnej matrycy. Gdyby rozpietosc tonalna matryc
    byla taka jak wystepuje w naturze , wowczas pomiar swiatla nie bylby
    konieczny.