  • Data: 2010-01-20 15:13:47
    Temat: Re: Nikon niedoświetla? - było: Digikam - jak to jest
    Od: XX YY <f...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    > Najpoprawniejsze (niosące najwięcej informacji) będzie kiedy histogram
    > będzie ładnie rozciągnięty od bandy do bandy z obcięciem powiedzmy 1 czy 2%
    > skrajności.

    nie mozna powiedziec ze tak zawsze jest dobrze i tak musi byc.
    to zalezy od motywu.
    jesli robisz zdjecia np na sniegu to bedzie histogram wywazony na
    glowe .
    po stronie ciemnej moze byc pustka.
    jesli nop w ciemnej sali i chcesz zachowac nastroj wieczora to bedzie
    wazony " na nogi"

    motyw o szerokiej skali tonalnej przekraczajacej dyn wejscia matrycy
    zawsze bedzie od bandy do bandy .
    pokretlem expozycji ustalasz tylko co ma sie stykac z ta banda i z
    ktorej strony.

    Jeżeli będzie przy tym nienaturalnie jasne to od tego jest
    > korekta w dół. W drugą stronę niestety to już nie działa, czy też może
    > i działa ale znacznie gorzej.
    >

    > Ale dlaczego przez środek a nie przez 2/3 ?
    podalem przyklad bieli i czerni
    biel bedzie na jednym koncu , czern na drugim - to beda dwa piki - one
    musza byc symetryczne wzgl srodka symetrii,
    czyli srodka osi X

    > Ty przed chwilą twierdziłeś że wartość zmierozna jest wpasowywana w punkt
    > max-3EV przy 9EV skali. Jeżeli zmierzę matrycowo czarno białą szachownikcę to oś
    > symetrii powinienem mieć (za Twoimi słowy) na 2/3 osi X, bo tam jest właśnie
    > średnia.

    NIe.

    czarne pola znajda sie na jednym koncu , biale na przeciwleglym , beda
    dwa piki. miedzy niumi pustka - brak szarosci.

    > I dla dowolnej sceny w tym miejscu powinienem mieć linię dzielącą
    > powierzchnię pod wykresem na połowę (cały czas mam na myśli pomiar matrycowy,
    > który jak mniemam mierzy średnie światło z całego kadru).

    NIE.
    pomiar matrycowy mierzy wprawdzie swiatlo z calej powierzchni ale jest
    to pomiar wielopolowy.
    tzn dokonuje sie pomiaru na kilku polach powierzhni niezaleznie , dla
    kazdego z pol okreslane sa extrema i na tej podstawie tak zostanie
    dopasowana expozycja aby objac jak najszerszy zakres skali - czyli
    dobic histogram od bandy do bandy. Teoretycznie , przy dobrym pomiarze
    wielopolowym ( matrycowym ) nie jestes w stanie tego zrobic
    dokladniej naocznie i recznie " na histogram" - automat robi to za
    fotografa .

    usredniany jest pomiar integralny , ktory jest najczesciej i tak jakos
    wazony - przewaznie centranie -pomiar ontegralny centralnie wazony to
    sie nazywa.

    > Co za światło mi zmierzył aparat, skoro średni poziom światła jest na 1/3 lub
    > 1/4 osi X?

    tak jest prawidlowo.
    cokolwiek zmierzysz wg swiatlomierza niezaleznie czy ciemne czy
    jasne tak zostana dobrane czas i przyslona ze to miejsce bedzie
    odpowiadac szarosci 18% i jest to wlasnie ok 3ev ponizej maximum
    czyli wlasnie w ok 1/3 - 1/4 skali na histogramie. W gore masz jak
    pisalem ok 3 ev , w dol ok 6 ev.

    > Przecież zacząłem eksperymentować tylko dlatego, że mi rawy ciemne wychodziły.
    > Potwierdziłem tym samym logikę softu w aparacie. Jestem przez to o krok
    > mądrzejszy więc widzę sens.

    jesli wychodza rawy za ciemne wywolaj je przede wszystkim
    dostarczonym z aparatem programem.
    moim zdaniem beda o.k.

    jesli teraz w innym programie zdjecia beda za ciemne to bedzie to
    sprawa nastawien w programie - nie naswietlenia.

    Gdyby rawy wywolane oryginalnym programem przy nastawach std byly
    rzeczywiscie zle naswietlone , to wowczas mozan sie sprawie przyjrzec
    blizej - mam na mysli expozycje w aparacie .

    > Do takiego wniosku własnie doszedłem. +2EV :)
    > ewentualnie +1 jak jest bardzej kontrastowo.

    jak na moj gust sa to za duze poprawki .
    nie bardzo chce mi sie wierzyc zeby nikon ta sie mylil.

    Jesli ewentualnie dopasowujesz sie warunkami naswietlenia do nastaw w
    programie , a te nie bylyby wlasciwe , to zaplacisz za to spadkiem
    jakosci.

    > No to spostrzeżenie jest właśnie argumentem za tym, żeby aparat starał się
    > zawsze zapełnić cały histogram aby jak najmniej zgubić :)-

    to zalezy od motywu.

    sensem pomiaru wielopolowego ( matrycowego ) jest automatyczne
    dopasowanie histogramu - tzn jest na odwrot , histogram jest skutkiem
    prawidlowej wg skali tonalnej dobranej expozycji.

    sproboj najpierw wolac rawy oryginalnym software.

    XXX