  • Data: 2010-01-20 12:39:29
    Temat: Re: Nikon niedoświetla? - było: Digikam - jak to jest
    Od: dobrov <d...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Jakub Witkowski pisze:

    > Ano tak, że miałeś niezbyt dynamiczną scenę.
    >
    > Zrób zdjęcie jednolicie białej kartki wypełniającej kadr.
    > Na histogramie będzie jeden pik w środku (średnia jasność - 18%)
    > Sfotografuj teraz kartkę prawie czarną.
    > Będzie... to samo!

    Sprawdzę dla kartki.
    No ale skoro pomiar matrycowy zmierzył średnie światło mojej mało dynamicznej
    sceny i wartosć tę (wg tego co pisze XX YY) wpasował w punkt 2/3 zakresu 9EV,
    to na 2/3 osi X histogramu powinienem mieć linię dzielącą na połowę powierzchnię
    pod krzywą (całka). Czyli Punk 2/3 powinien być gdzieś tam w obrebie krzywej.
    A ja całą krzywą mam na lewej połówce - w ogóle nawet nie dochodzi do 2/3, gdzie
    teoretycznie miał mieć średnią jasność.

    > Aparat nie wie co fotografujesz (to tak w przybliżeniu, bo są
    > różne inteligentne algorytmu próbujące zgadywać, ale różnie bywa)
    > i nie potrafi białej kartki od prawie czarnej. W różnych warunkach
    > oświetlenia to mogą być wręcz zupełnie identyczne obiekty.
    > Algorytm stara się, aby wynik był powiedzmy - średnio jasny.
    > A Twoje zadanie jako świadomego fotografa, to skorygować to.

    Niemniej, skoro mam pomiar matrycowy, to aparat powinien chyba zmierzyć
    najjaśniejszy punkt kadru i naświetlić go z marginesem powiedzmy na -1EV a nie
    na -3!