  • Data: 2010-01-20 12:22:13
    Temat: Re: Nikon niedoświetla? - było: Digikam - jak to jest
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury> szukaj wiadomości tego autora

    dobrov pisze:

    > Jak zatem zinterpretujesz fakt, że histogram dla zdjęcia z naświetleniem
    > wg światłomierza kończy się niemal dokładnie w połowie osi?

    Ano tak, że miałeś niezbyt dynamiczną scenę.

    Zrób zdjęcie jednolicie białej kartki wypełniającej kadr.
    Na histogramie będzie jeden pik w środku (średnia jasność - 18%)
    Sfotografuj teraz kartkę prawie czarną.
    Będzie... to samo!

    Aparat nie wie co fotografujesz (to tak w przybliżeniu, bo są
    różne inteligentne algorytmu próbujące zgadywać, ale różnie bywa)
    i nie potrafi białej kartki od prawie czarnej. W różnych warunkach
    oświetlenia to mogą być wręcz zupełnie identyczne obiekty.
    Algorytm stara się, aby wynik był powiedzmy - średnio jasny.
    A Twoje zadanie jako świadomego fotografa, to skorygować to.

    Faktem jest że naświetlając na histogram dociągnięty do prawej
    otrzymasz najlepszą jakość, ale w RAW i pod obróbkę.
    Ale jeśli aparat robi też jpeg, to przecież nie wie, że ty akurat
    zastosowałeś taką technikę naświetlania. Zakłada że zdjęcie zrobiono
    algorytmem bardziej typowym, i dlatego taki jpeg z aparatu
    często nadaje się do kosza.