  • 21. Data: 2011-09-16 14:51:50
    Temat: Re: Nauka programowania od czego zacząć?
    Od: "Darek" <d...@p...onet.pl>

    > Jest dużo rzeczy w życiu , które można robić bez stałego stresu, ciagłej
    > nauki dla nauki

    tak napisałeś, jak by ta ciągła nauka była czymś okropnym...
    przynajmniej na starość będzie Ci mózg lepiej funkcjonował, to zaleta.

    Jeste wiele zawodów gdzie poziom stresu jest znacznie wyższy.

    > Okradanie dziecka z dzieciństwa to nie jest to co wywołuje we mnie podziw
    > i uznanie.

    no tu to przesadzasz. Owszem być może pytacz chce zbyt agresywnie
    podejść do 8 letniej córki i odnoszę wrażenie, że to bardziej jego
    chęci niż córki, ale w ogólności, jeżeli się mylę i córka przejawia
    silne zainteresowanie, cóż czemu nie - choć może z tymi książkami to
    trochę przesadził.

    Ja osobiście żałuje, ze całe życie (tech. studia praca), obracam
    się w środowisku prawie wyłącznie męskim. To wypacza każdego lecz
    niestety w tej dziedzinie jest mało kobiet wiec fajnie jak
    8 latka za 15-20 lat może dołączy do grona.

    > Tym bardziej ,że tzw. informatyka coraz bardziej służy ogłupianiu i
    > zamordyzmowi niż jakiemukolwiek rozwojowi.

    zależy gdzie i po co stosowana.

    Pozdrawiam
    D.

  • 22. Data: 2011-09-16 15:25:39
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2011-09-16 09:08, Zbyszek wrote:
    > Witam
    > Mam 8 letnią córkę. Chciałbym ją w jakiś sposób zarazić sztuką programowania.
    > Żeby nie tylko była uczestniczką jakiś gier lecz żeby powoli stawała się ich
    > twórczynią.
    > W jaki sposób proponowalibyście to rozpocząć.
    > Jaki język, jakie książki itd.
    > Na lekcjach informatyki w szkole na pewno się tego nie nauczy.
    >
    > Może do końca nie jest to zgodne z zakresem tematycznym tego forum ale liczę na
    > życzliwe podpowiedzi.
    >

    > Pozdrawiam
    > Zbyszek

    Na początek kup jej Lego Mindstrom:
    http://mindstorms.lego.com/en-us/Default.aspx

    Z tego co pamiętam z czasów kiedy bawiłem się tym razem z dziećmi ;-) to
    całkiem sprytnie można tam było projektować niebanalne algorytmy (do
    sterowania modelami, które można zbudować). I dzieciak od razu widział
    rezultat swojej pracy.

    Do języków programowania (ewentualnie) dojdziecie jak będzie potrafiła
    mniej więcej pseudo-formalnie opisać to, co che zrobić.

    Piotrek

  • 23. Data: 2011-09-16 15:26:52
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2011-09-16 09:08, Zbyszek wrote:
> [...]
    > Na lekcjach informatyki w szkole na pewno się tego nie nauczy.
    >
    > Może do końca nie jest to zgodne z zakresem tematycznym tego forum ale liczę na

    Na początek kup jej Lego Mindstorm:

  • 24. Data: 2011-09-16 18:16:39
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 16.09.2011 15:52, Lelek@ pisze:
    > do czasu aż nie zrozumie, że zmienna to
    > wpis w rejestrze czy pamięci procesora :-)
    No, zwłaszcza w językach interpretowanych.
    Zmienna to jest sposób/miejsce przechowania pewnej wartości.
    W assemblerze może to być np:
    mov 0,[esp+4]

    Imo robisz wielką krzywdę ucząc właśnie w oparciu o sprzęt a nie o
    abstrakcję. (Przecież sprzęt powstał właśnie po to aby realizować pewien
    abstrakcyjny model.) Będzie potem problem z ogarnięciem bardziej
    złożonych zależności z powodu skupiania się na nieistotnych szczegółach
    (długo sam się z tego leczyłem - moim pierwszym językiem programowania
    (nie licząc skryptów bat) był assembler, w okolicy 4 klasy podstawówki.
    Uczyłem się go w oparciu o jakieś opisy i dużo własnych prób i błędów.)
    Michoo

  • 25. Data: 2011-09-16 18:26:02
    Od: "Darek" <d...@p...onet.pl>

    > moim pierwszym językiem programowania (nie licząc skryptów bat) był
    > assembler, w okolicy 4 klasy podstawówki. Uczyłem się go w oparciu o
    > jakieś opisy i dużo własnych prób i błędów.)

    tylko powiedz mi, jaki obecnie jest sens uczenia dziecka np 10 letniego
    podstaw asemblera?

    Programistą, jeżeli się wogóle stanie, to będzie nie wcześniej niż
    za 10-15 lat. Myslisz, ze po za jakimiś wyszukanymi, super wydajnymi
    zadaniami, ktoś jeszcze będzie pisał w asemblerze?
    Zobacz teraz, ilu ludzi juz od tego odchodzi ponieważ szkoda czasu
    gdy kości są stosunkowo tanie.

    Ok, asembler pozwala poznać lepiej sprzet, maszynowy pewnie jeszcze
    lepiej i co z tego wynika.
    Myślę, że dziecko właśnie należy uczyć stytemowego myślenia i algorytmiki
    a nie babrania się w bitach, ponieważ biorac pod uwage rozwój techniki
    i perspektywy, to nie ma najmniejszego sensu.

    Pzdr
    d.

  • 26. Data: 2011-09-16 19:05:48
    Od: Konop <k...@g...pl>

    W dniu 16.09.2011 20:26, Darek pisze:

> [...]
    > a nie babrania się w bitach, ponieważ biorac pod uwage rozwój techniki
    > i perspektywy, to nie ma najmniejszego sensu.

    Popieram... asembler zostawmy inżynierom, bo jego podstawy (co
    najmniej!) powinien znać każdy inżynier programujący blisko sprzętu (a
    nie Ci, co piszą w .net ;)). Na pewno zaczynanie od asemblera nie jest
    dobrą drogą, do zarażania dziecka "bakcylem"... Warto pokazać temat o
    fajnej strony, jak się dziecko z wiekiem zacznie wciągać, to samo
    sięgnie po teorię i podstawy, albo pójdzie na stosowne studia... .
    Ja do dziś pamiętam, jak byłem w podstawówce i się kogoś w domu
    zapytałem co to jest "procesor", a w odpowiedzi usłyszałem, że no
    wykonuje różne operacje, potrafi np dodać dwie liczby.. No i potem
    "projektowałem" własny procesor na bramkach... I zrobiłem - sumator
    ;)... Ale co z tego, że nie wiedziałem, że to sumator a nie procesor...
    grunt, że się zaraziłem i mnie to wciągneło!! Jakby mi ktoś wtedy
    pokazał listę instrukcji procesora, to raczej bym mnie to nie
    zainteresowało ;)...

    Konop

  • 27. Data: 2011-09-16 19:06:38
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2011-09-16 09:08, Zbyszek pisze:
> [...]
    > Na lekcjach informatyki w szkole na pewno się tego nie nauczy.
    >
    > Może do końca nie jest to zgodne z zakresem tematycznym tego forum ale liczę na

    Ostatnio w grupie programistów dyskutowaliśmy o tym i wniosek był taki,
    że obecnie nie ma niczego co by się do tego nadawało.

    Wnioski do jakiś doszliśmy były takie, że po pierwsze powinien to być
    interpreter działający w immediate mode - czyli piszesz komendę,
    naciskasz enter i ona się od razu wykonuje.

    Do tego prosta składnia i wykrywanie błędów składniowych na etapie
    wprowadzania kodu.

    Ja zaczynałem naukę programowania mniej więcej w wieku 8 lat w Atari
    BASIC. Język był o tyle dobry i intuicyjny, że nauczyłem się
    programowania sam, mając tylko komputer i instrukcję do niego po
    niemiecku (nie znając nikogo kto znał niemiecki) w której było trochę
    prostych przykładów w BASICu.

    Tak dla dziecka z obecnie dostępnych języków to można spróbować Logo,
    albo emulator Atari i Atari BASIC :)

  • 28. Data: 2011-09-16 19:41:31
    Od: "Darek" <d...@p...onet.pl>

    > Popieram... asembler zostawmy inżynierom,

    własnie o to chodzi, że inzynierowie dbając o własny czas
    w większości przypadków wybierają język wyższego poziomu.
    Oczywiście zależy jeszcze to od przeznaczenia projektu.
    jeżeli coś ma być masowo produkowane setki tysięcy, miliony
    sztuk wtedy się optymalizuje koszt, produkcje pod kątem ceny
    i każda pierdoła ma znaczenie. jeżeli wykonujesz projekt np.
    miernika, który wyprodukujesz w liczbie 10-40-100 sztuk, to
    koszt procesora ma znacznie mniejsze znaczenie i ważniejszy jest
    czas wykonania projektu a co za tym idzie jego koszt.

    Oczywiście nie mówię o specyficznych procedurach wyciskających
    nawet z ARMów ostatnie poty, wtedy i tak się rozbijesz o asemblera,
    ale w ilu zastosowaniach jest to potrzebne?

    >bo jego podstawy (co najmniej!) powinien znać każdy inżynier programujący
    >blisko sprzętu (a nie Ci, co piszą w .net ;)).

    no powinien a przynajmniej wskazane.

    >Na pewno zaczynanie od asemblera nie jest dobrą drogą, do zarażania dziecka
    >"bakcylem"...

    IMHO jest to jedna z najgorszych możliwych dróg.
    Uważam, że jest do droga do zniechęcenia...

    Jak dziecko ma zrozumieć architekture procesora, nie mówię o ogólnej
    ideii, filozofii, ale właśnie o "flakach"? Inaczej asembler będzie
    czarną magią nawet jeżeli ktoś się nauczy stosować pewne instrukcje.

    Żeby posługiwać się asemblerem trzeba wiedzieć co się robi
    oczywiście w językach wyższego poziomu, również trzeba wiedzieć co się
    robi, ale to jest na innych poziomach abstrakcji, strawniejsze,
    naturalniejsze
    dla człowieka więc i tym bardziej dla dziecka.

    Można pojsc krok dalej i probować nauki języka maszynowego, to już zbliża
    nas
    zupełnie do samej maszyny i do bitów, tylko po cholere, komu to potrzebne?

    Ja miałem jednego idotę na studiach, który wymusił na nas zaprogramowanie
    urządzenia w języku maszynowy i to było stosunkowo niedawno. Tylko po co?
    Marnowanie ludzkiego czasu i zasobów ludzkich na takie kretyńskie
    zabawy. Marnowanie pieniędzy publicznych z których uczelnia się utrzymuje...

    Pzdr
    D.

  • 29. Data: 2011-09-16 21:05:02
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-09-16 21:06, Tomasz Pyra pisze:

> [...]
    > prostych przykładów w BASICu.
    >
    > Tak dla dziecka z obecnie dostępnych języków to można spróbować Logo,

    OIDP to też coś podobnego miała Amiga: Amos.
    Można by spróbować na emulatorze lub kupić choćby poczciwą "pięćsetkę"
    za grosze.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam.

  • 30. Data: 2011-09-16 21:12:36
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Adam,

    Friday, September 16, 2011, 11:05:02 PM, you wrote:

    [...]

    > OIDP to też coś podobnego miała Amiga: Amos.
    > Można by spróbować na emulatorze lub kupić choćby poczciwą "pięćsetkę"
    > za grosze.

    Panowie, bądźcie poważni - gryzakiem mojego syna był co prawda
    Spectrum ale programowania uczył się już na PeCecie i w Pascalu a
    potem dość wcześnie w C. BASICa nogą nawet nie tknął. Mimo tego, że ja
    pierwsze poważne pieniądze dostałem za program w BASICu właśnie.

    Wy macie jakieś swoje miłe wspomnienia i wydaje się Wam, że po 20
    latach nadal można zaczynać w tej dziedzinie jak Wy zaczynaliście...

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl