  • 191. Data: 2011-09-18 23:46:09
    Temat: Re: Nauka programowania od czego zacząć?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 16 Sep 2011 09:08:30 +0200, Zbyszek napisał(a):
    > Mam 8 letnią córkę. Chciałbym ją w jakiś sposób zarazić sztuką programowania.

    A propos
    http://www.simplecodeworks.com/website.html

  • 192. Data: 2011-09-19 00:41:19
    Od: "Remek" <d...@g...com>

    Użytkownik "Darek" napisał:

    > Asembler ma pewne zalety i to w specyficznych sytuacjach, głównie
    > tam gdzie chodzi o szybkość i to pod warunkiem, że koder jest biegły,
    > jednak nie te, które strał się kolega powyżej udowodnić.

    Twoje opinie są typowe dla ludzi nie znających asma. Takie typowe ble, ble o
    nieprzenośności, nieczytelności itp. A co to ma do rzeczy? Asembler to dłuto
    rzeźbiarskie, a HL to taśma produkcyjna. I oba te zastosowania mają swoją
    specyfikę i przeznaczenie. A Twoja argumentacja mnie osłabia. Programista ma
    rozumieć jak działa procesor, a nie jak się dodaje jabłka do koszyka. A
    przenośność kodu to miraż. Nie ma przenośnego kodu wynikowego. W pewnym
    zakresie może być przenośny kod źródłowy, ale to musi umieć kompilator.

    Remek

  • 193. Data: 2011-09-19 00:50:03
    Od: "Remek" <d...@g...com>

    Użytkownik "Marcin Wasilewski" napisał:

    > LOL, a nie słyszałeś o przechowywaniu często używanych zmiennych w
    > rejestrze procesora?

    Sam jesteś LOL :) Zrozum o co pytałem. Chodzi o zmienną w ASEMBLERZE. Jasne?
    Zmienna jest deklarowana w żródle i jej wartość, oraz adres są w kodzie. Co
    nie przeszkadza, jeśli taka potrzeba załadować jej argument, czy adres do
    rejestru. Tylko to są dwie różne sprawy.

    Remek

  • 194. Data: 2011-09-19 00:54:02
    Od: "Remek" <d...@g...com>

    Użytkownik "Marcin Wasilewski" napisał:

    > ostatnio gdy miałem do czynienia z assemblerem peceta, to przypominało to
    architekturę
    > 8-bitowego procesora i się zraziłem.

    Jeśli masz na temat asm wiedzę z przed potopu, to postaraj się poduczyć,
    albo milcz i nie obrażaj innych. To, że się zraziłeś nie upoważnie Cię do
    nazywania mnie epitetami. Po prostu niewiele wiesz o asm.

    Remek

  • 195. Data: 2011-09-19 08:28:07
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik Remek napisał:
    [..]
    > A coś do rzeczy? Napisałem to z własnego doświadczenia. W UK kilku moich
    > znajomych/naprawiaczy RTV znalazło pracę. Inni wyłącznie ze znajomościa
    > języka nie.

    Podpisuję się wszelakimi kończynami, na rozmowie kwalifikacyjnej jak
    babeczka spytała czy umiem obsługiwać oscyloskop to musiała słowo
    oscyloskop napisać na kartce bo nie mogłem zidentyfikować wymówionego
    przez nią słowa, po sprawdzeniu mnie przez technika robotę dostałem od
    ręki na naprawdę niezłych warunkach, i widzę masę polaków po studiach ze
    świetnym angielskim pracujących za najniższe stawki na najniższych
    stanowiskach przez agencje.

    --
    AlexY
    http://nadzieja.pl/inne/spam.html

  • 196. Data: 2011-09-19 09:07:47
    Od: "Darek" <d...@p...onet.pl>

    > Twoje opinie są typowe dla ludzi nie znających asma. Takie typowe ble, ble
    > nieprzenośności, nieczytelności itp. A co to ma do rzeczy?

    a Ty wiesz odnośnie czego odpowiadasz? przeczytaj to coś Ty tutaj narzeźbił
    4 odpowiedzi wcześniej. To Ty głosisz bzdury, że asembler jest bardziej
    czytelny
    od HL i do tego się ustosunkowuje i chyba w tym kontekście ma to wiele do
    rzeczy co nie?

    >Asembler to dłuto
    > rzeźbiarskie, a HL to taśma produkcyjna.

    jeżeli coś ma być dłutem rzeźbiarskim to chyba maszynowy.

    >I oba te zastosowania mają swoją
    > specyfikę i przeznaczenie. A Twoja argumentacja mnie osłabia. Programista
    > ma
    > rozumieć jak działa procesor, a nie jak się dodaje jabłka do koszyka.

    przecież nie ja wymyśliłem ten przykład kolego.

    > przenośność kodu to miraż. Nie ma przenośnego kodu wynikowego.

    a kto wspominał o przenośności kodu wynikowego? :-)
    Ty chyba kod wynikowy utożsamiasz najwyraźniej z asemblerem.
    Tylko proszę teraz się nie czepiaj że formalnie to się nazywa język
    asemblera a asembler to program produkujący kod maszynowy... ok?

    >W pewnym
    > zakresie może być przenośny kod źródłowy, ale to musi umieć kompilator.

    panie kolego, program napisany w np. C jest w kodzie źródłowym.
    Co musi umieć kompilator? Programista znając różnice pomiędzy uC
    musi wiedzieć jakich modyfikacji dokonać w programie przed przeniesieniem
    a nie kompilator.

    definitywnie EOT

  • 197. Data: 2011-09-19 10:35:33
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    Użytkownik "Remek" <d...@g...com> napisał w wiadomości
> [...]

    > kodzie. Co nie przeszkadza, jeśli taka potrzeba załadować jej argument,
    > czy adres do rejestru. Tylko to są dwie różne sprawy.

    Nie, zmienna w assemblerze to jest przechowywana wartość - tyle i tylko
    tyle. W jaki sposób sobie jej przechowywanie rozwiążesz, to jest tylko twoja
    sprawa.

    W assemblerze nie ma zmiennych w rozumieniu np. języka C, są tylko
    etykiety, bloki pamięci i wartości wpisane do pamięci. Jeśli sądzisz inaczej
    to powiedz mi w jaki sposób w assemblerze deklaruje się zmienną, zmienia jej
    wartość, czy też zmienia jej typ z poziomu kodu źródłowego. To wszystko o
    czym piszesz to są przechowywane wartości pod określonym adres pamięci, dla
    uproszczenia oznaczane etykietą, a nie określonym adresem. Nic nie stoi na
    przeszkodzie aby dla danego adresu pamięci nadać kilka etykiet, lub też nie
    nadawać ich wcale i odwoływać się bezpośrednio do komórki pamięci.

    Assembler to język, który za pomocą skrótów literowych symbolizuje
    instrukcje kodu maszynowego procesora. Jeśli sprzęt nie obsługuje zmiennych
    (cokolwiek to jest) to i assembler tego nie robi.

  • 198. Data: 2011-09-19 10:53:49
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

> [...]

    > albo milcz i nie obrażaj innych. To, że się zraziłeś nie upoważnie Cię do
    > nazywania mnie epitetami. Po prostu niewiele wiesz o asm.

    To pokaż mi w tym assemblerze np. pętlę for?
    Assembler to język symbolizujący mnemonikami instrukcje kodu maszynowego
    wykonywane bezpośrednio przez procesor. Podstawową cechą assemblera jest
    zasada, że 1 instrukcja assemblera = 1 kod maszynowy procesora. To, że
    gdzieś wprowadzono jakieś kombajny i uproszczenia, pozwalające się mniej
    napisać, to jeszcze nie znaczy, że to czysty assembler.

    Raczej to ty niewiele wiesz, co to assembler, dorwałeś się do jakiegoś
    kombajna pod windows posiadającego tysiące udogodnień i wydaje Ci się, że to
    assembler. Czysty assembler to zasada:

    1 instrukcja = 1 kod maszynowy procesora.

    Jeśli jest inaczej, to to nie jest assembler, a coś pośredniego pomiędzy
    assemblerem a językami wyższego poziomu.

  • 199. Data: 2011-09-19 11:11:12
    Od: "Remek" <d...@g...com>

    Użytkownik "Marcin Wasilewski" napisał:

    > Nie, zmienna w assemblerze to jest przechowywana wartość - tyle i tylko
    > tyle.

    Pisałeś coś w asm pod Windows?Kiedy i na jakim poziomie?

    > W assemblerze nie ma zmiennych w rozumieniu np. języka C, są tylko
    > etykiety, bloki pamięci i wartości wpisane do pamięci.

    Mylisz pojęcia. Definicje zmiennych:

    .data ; zmienne z przypisanymi wartościami

    Bufor1 db 16 dup(0)
    Bufor2 db 16 dup(0)

    Len dd 0

    .data? ; zmienne bez przypisanej początkowej
    wartości

    hInstance HINSTANCE ?
    Hwnd dd ?

    .const ; stałe

    Button1ID equ 33
    Button2ID equ 34

    .code

    start: ; etykieta
    invoke GetModuleHandleA, 0
    mov hInstance, eax
    call WinMain
    invoke ExitProcess, 0

    messag: ; etykieta
    invoke MessageBox, hWnd, addr Tekst2, addr Tytul2, MB_OK
    invoke SetFocus, hEdit1

    lea esi, Bufor1 ; pobranie adresu zmiennej (!) Load
    Effective Address.

    > przeszkodzie aby dla danego adresu pamięci nadać kilka etykiet, lub też
    nie
    > nadawać ich wcale i odwoływać się bezpośrednio do komórki pamięci.

    No i co ma z tego wynikać? Że w asm nie ma zmiennych i na dodatek nie mają
    adresów?

    Remek

  • 200. Data: 2011-09-19 11:50:01
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 19.09.2011 13:11, Remek pisze:

    > Pisałeś coś w asm pod Windows?Kiedy i na jakim poziomie?

    > Mylisz pojęcia.
    Mylisz pojęcia.

    > Definicje zmiennych:
    Definicje ciągów bajtów w różnych sekcjach i ewentualnie, zależnie od
    argumentów kompilacji symboli linkera (które nie są częścią assemblera).

    > .data ; zmienne z przypisanymi wartościami
    Zmienna to twór logiczny - powiązanie kontekstu z wartością.

    > No i co ma z tego wynikać? Że w asm nie ma zmiennych i na dodatek nie mają
    > adresów?
    A widzisz różnicę pomiędzy assemblerem a makroassemblerem?
    Ztcw przyjmuje się, że assembler operuje na mnemonikach rozkazów
    procesora - coś więcej to już są makropolecenia.

    Np wszystkie etykiety zostaną (zarówno danych jak i kodu) zostaną na
    etapie assemblacji (a najdalej linkowania) zamienione na adresy/offset
    zależnie od kontekstu - bo one tylko tym są, a etykieta jest dla
    ułatwienia życia programiście. Natomiast makra zostaną rozwinięte etap
    wcześniej - np invoke na odłożenie argumentów na stos+call, tak samo
    pętla - oidp (trochę już nie pisałem w MASM) możesz ten kod spokojnie
    obejrzeć.

    Michoo