  • 1. Data: 2011-09-16 07:08:30
    Temat: Nauka programowania od czego zacząć?
    Od: "Zbyszek" <z...@p...onet.pl>

    Witam
    Mam 8 letnią córkę. Chciałbym ją w jakiś sposób zarazić sztuką programowania.
    Żeby nie tylko była uczestniczką jakiś gier lecz żeby powoli stawała się ich
    twórczynią.
    W jaki sposób proponowalibyście to rozpocząć.
    Jaki język, jakie książki itd.
    Na lekcjach informatyki w szkole na pewno się tego nie nauczy.

    Może do końca nie jest to zgodne z zakresem tematycznym tego forum ale liczę na
    życzliwe podpowiedzi.

    Pozdrawiam
    Zbyszek

  • 2. Data: 2011-09-16 07:29:33
    Temat: Re: Nauka programowania od czego zacząć?
    Od: "Andrzej" <d...@o...pl>

    Użytkownik "Zbyszek" <z...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > twórczynią.
    > W jaki sposób proponowalibyście to rozpocząć.
    Ja bym proponował jakiś RAD.
    Łatość tworzenia prostych aplikacji, elementy GUI tworzy się metodą przeciągania
    ikon.
    Są z językami Pascal, C, Java, Basic - do wyboru. Ja wybrałbym C lub Jawę.
    Jest tego trochę np. produkcji Borlanda (teraz Embarcadero) czy Microsoft. Pod
    Windows, Linuksa lub .net.
    Są darmowe wersje.
    pozdrawiam,
    Andrzej

  • 3. Data: 2011-09-16 07:30:57
    Od: "Robert" <r...@p...onet.pl>

> [...]
    > Na lekcjach informatyki w szkole na pewno się tego nie nauczy.
    >
    > Może do końca nie jest to zgodne z zakresem tematycznym tego forum ale liczę na

    Może to nie będzie zbyt życzliwa odpowiedź, ale 8 lat to nie za wcześnie?
    Córka ma już zainteresowanie w tym kierunku?

    Myślę że na początek sam powinieneś jej pokazać o co chodzi w programowaniu,
    później jak już załapie to dopiero jakieś książki, kursy.
    Wydaje mi się że Ty powinieneś być dla niej nauczycielem.
    Kursy programowania zaczyna się zazwyczaj od wyświetlania napisów.
    Może jakiś program do blokowego budowania/konstruowania gier. Bo
    zanim napisze coś prostego w C to z pewnością się znudzi.

    Robert

  • 4. Data: 2011-09-16 07:42:34
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Zbyszek,

    Friday, September 16, 2011, 9:08:30 AM, you wrote:

> [...]
    > twórczynią.
    > W jaki sposób proponowalibyście to rozpocząć.

    Lepiej nie zaczynać... A jeśli już koniecznie, to zapewnić jej drugi
    zawód, który będzie mogła wykonywać, jak już się wypali. Programowanie
    to nie zawód na całe życie.

    > Jaki język, jakie książki itd. Na lekcjach informatyki w szkole na
    > pewno się tego nie nauczy.

    Jeśli sama nie zechce, to się i tak nie nauczy.

    > Może do końca nie jest to zgodne z zakresem tematycznym tego forum

    To nie jest forum.

    > ale liczę na życzliwe podpowiedzi.

    Na grupie dyskusyjnej oczekujesz życzliwości? Świat się kończy ;)

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 5. Data: 2011-09-16 07:44:58
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    W dniu 2011-09-16 09:30, Robert pisze:

    > Może to nie będzie zbyt życzliwa odpowiedź, ale 8 lat to nie za wcześnie?
    > Córka ma już zainteresowanie w tym kierunku?

    Zgadzam się z przedmówcą. Uczyłem języków programowania swoich studentów
    i dla niektórych nawet wtedy było to za wcześnie. :)

    Dla nauki dzieci został skonstruowany język LOGO:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Logo_%28j%C4%99zyk_prog
    ramowania%29
    ale doświadczeń z tym językiem praktycznie nie mam żadnych. Ostatni
    interpreter jaki widziałem był jeszcze na komputerek Spectrum.
    K.

  • 6. Data: 2011-09-16 07:53:25
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2011-09-16 09:08, Zbyszek wrote:
    [.....]
    > Może do końca nie jest to zgodne z zakresem tematycznym tego forum ale liczę na
    > życzliwe podpowiedzi.
    Szczerze radzę popytać na pl.comp.programming. Jest tam kilku zawodników
    którzy nie tylko znają się na "programowaniu" ale również i na
    dydaktyce. Bo niestety, tzw. "programowanie" wśród elektroników leży i
    kwiczy - w dużej mierze nie z ich winy. Po prostu wydziały elektroniki
    na uczelniach wyższych nie przykładają (a przynajmniej za moich czasów
    nie przykładały) do tego większej uwagi. Co oczywiście nie znaczy, że
    wśród elektroników nie ma dobrych rzemieślników (programistów). W każdym
    bądź razie nie zdziwiłbym się gdybyś dostał tutaj odpowiedzi że
    "świetnie programuje się" w AVR Studio, Rowley CrossWorks tudzież gcc. :-)

    Co się tyczy tematu to mój "loose call" to Python - http://www.python.org.

  • 7. Data: 2011-09-16 08:00:49
    Od: "Robert_J" <d...@o...pl>

    > Mam 8 letnią córkę. Chciałbym ją w jakiś sposób zarazić
    > sztuką programowania.
    > Żeby nie tylko była uczestniczką jakiś gier lecz żeby
    > powoli stawała się ich
    > twórczynią.

    A skąd wiesz że ona jest tym w ogóle zainteresowana? Lubi
    jeździć rowerkiem? Jeśli lubi to dlaczego nie chcesz jej
    uczuć konstruowania rowerów?
    To oczywiście lekka złośliwość z mojej strony, ale z Twojej
    wypowiedzi nie wynika że dziecko ma ciągoty w tym kierunku
    :-).

    > W jaki sposób proponowalibyście to rozpocząć.
    > Jaki język, jakie książki itd.

    Książki? Przecież ona ma 8 lat :-). Uważasz że są
    podręczniki programowania dla ośmiolatków?

    > Na lekcjach informatyki w szkole na pewno się tego nie
    > nauczy.

    To akurat prawda ;-)

  • 8. Data: 2011-09-16 08:19:50
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Zbyszek" napisał w wiadomości grup
    >Mam 8 letnią córkę. Chciałbym ją w jakiś sposób zarazić sztuką
    >programowania.

    Eee tam, obejrzyj telewizje, wyslij do dentysty, ortodonta,
    kosmetyczki, a w koncu na kurs tanca, a nie przerabiaj dziewczynki na
    chlopaka :-)

    >W jaki sposób proponowalibyście to rozpocząć.
    >Jaki język, jakie książki itd.

    Lego mindstrom,
    Logo,
    http://www.grush.one.pl/gazety.php?mode=text&title=k
    omputer&issue=komputer.1.87&art=chipwits

    to nawet niedawno uruchomilem pod jakims emulatorem, ale kiepsko
    dziala.
    Moze jest cos lepszego.

    J.

  • 9. Data: 2011-09-16 08:34:12
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "John Smith" <d...@b...pl> napisał w wiadomości

    > Zgadzam się z przedmówcą. Uczyłem języków programowania swoich studentów
    > i dla niektórych nawet wtedy było to za wcześnie. :)

    W czasach Commodore był taki okres, że po włączeniu komputer(k)a pierwszą
    moją czynnością było zastąpienie jego Basica Simon's Basic-em. Ciekawe w
    jakim wieku ten Simon zaczynał skoro tego Basica napisał o ile dobrze
    pamiętam w wieku 11 lat.
    Nie pamiętam już kompletnie jakie były przewagi tego Basica (może etykiety
    zamiast numerowania linii).

    A co do meritum to się zgadzam. Kluczem jest zainteresowanie dziecka, bez
    zainteresowania nic z tego nie będzie, z zainteresowaniem to wystarczy nie
    przeszkadzać.
    P.G.

  • 10. Data: 2011-09-16 08:43:00
    Od: KO <m...@e...com>