  • 1. Data: 2011-09-16 08:24:00
    Temat: Modowanie Cateye HL-EL320
    Od: piecia aka dracorp <i...@w...eu>

    Witam
    Wziąłem się zmodyfikowanie lampki znajomego Cateye HL-EL320. Niestety nie
    idzie mi wylutowanie oryginalnej diody. Lutownicę mam nastawioną na 350stp
    ale dioda ani ruszy. Nie wiem czy większa temperatura nie uszkodzi mi
    płytki.

    Coś możecie doradzić? Dominik?

    --
    piecia aka dracorp

  • 2. Data: 2011-09-16 09:37:20
    Temat: Re: Modowanie Cateye HL-EL320
    Od: "EM" <e...@p...onet.pl>

> [...]
    > idzie mi wylutowanie oryginalnej diody. Lutownicę mam nastawioną na 350stp
    > ale dioda ani ruszy. Nie wiem czy większa temperatura nie uszkodzi mi

    Takie coś?
    http://www.torch.pl/forum/index.php?topic=57748.0

    Nie powinno być problemu z wylutowaniem. Odrobina wprawy i tyle. Nałożyć więcej
    cyny ołowiowej. Temperaturę śmiało ustaw większą. 350 stopni to jest nie za dużo
    nawet dla delikatnych elementów. Tym bardziej, że rozumiem, że na diodzie Ci nie
    zależy.
    EM

  • 3. Data: 2011-09-16 10:32:37
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 16.09.2011 11:37, EM pisze:
    > Nie powinno być problemu z wylutowaniem.
    Ponieważ dioda jest wlutowana w sposób mający ułatwić odprowadzanie
    ciepła to mała moc lutownicy lub "krzywe" grzanie może powodować problemy.

    > Temperaturę śmiało ustaw większą.
    Jeżeli chodzi o szybkie wylutowanie to rzeczywiście wysoka temperatura
    pomaga gdy grot ma małą pojemność cieplną a grzałka jest słaba, ale ja
    nie przypominam sobie abym przekraczał 300 stopni od czasu grzebania w
    karcie graficznej.

    > 350 stopni to
    > jest nie za dużo nawet dla delikatnych elementów.
    350 to _jest_ dużo. Profil dla XP-G mówi, że szczytowa temperatura
    lutowania powinna być w okolicy 260*C dla bezołowiówki i 215 dla SnPb.

    Michoo

  • 4. Data: 2011-09-16 10:58:14
    Od: "EM" <e...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Michoo" <m...@v...pl> napisał w wiadomości
    > Ponieważ dioda jest wlutowana w sposób mający ułatwić odprowadzanie ciepła to
    > mała moc lutownicy lub "krzywe" grzanie może powodować problemy.

    Masz rację, ale z tego co widzę to jest zwykły laminat, nie ma większego
    problemu. Jeśli to by było MCPCB to zupełnie inna bajka.

> [...]
    > 350 to _jest_ dużo. Profil dla XP-G mówi, że szczytowa temperatura lutowania
    > powinna być w okolicy 260*C dla bezołowiówki i 215 dla SnPb.

    To powodzenia. Wiesz jak się sprawdza profil w piecu rozpływowym? Ja wiem.
    Natomiast dla lutownicy to inna bajka. Serio lutujesz lutownicą która ma
    ustawione poniżej 300 stopni? No i kwestia taka, że wątkotwórcy zależy na
    wlutowaniu nowej, a nie na odzyskaniu starej.
    --
    Pozdr
    EM

  • 5. Data: 2011-09-16 11:31:58
    Od: piecia aka dracorp <i...@w...eu>

    Dnia Fri, 16 Sep 2011 11:37:20 +0200, EM napisał(a):

> [...]
    > więcej cyny ołowiowej. Temperaturę śmiało ustaw większą. 350 stopni to
    > jest nie za dużo nawet dla delikatnych elementów. Tym bardziej, że

    No właśnie brakło mi wprawy. Miałem jakąś starą diodę Cree i chciałem nią
    zastąpić oryginalną.
    Obeszło się bez dodatkowej cyny, grzałem bokiem grotu i delikatnie
    podważałem i jakoś odeszło.
    Samą diodę Cree odlutowałem od podstawki za pomocą kuchenki elektrycznej
    bo lutownicą nie szło.
    W obu przypadkach za dobrze ciepło odprowadzało.

    Wielkie dzięki.

    --
    piecia aka dracorp

  • 6. Data: 2011-09-16 11:43:34
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 16.09.2011 12:58, EM pisze:
    > To powodzenia. Wiesz jak się sprawdza profil w piecu rozpływowym? Ja
    > wiem. Natomiast dla lutownicy to inna bajka. Serio lutujesz lutownicą
    > która ma ustawione poniżej 300 stopni?
    Lutuję elwikiem - typowo trochę poniżej 250 tak żeby lutowało szybko ale
    nie paliło kalafonii i nie groziło uszkodzeniem laminatu jak się chwilę
    za długo przygrzeje. Więcej ustawiam tylko jak muszę polutować coś
    niklowanego, albo pocynować kable w emalii.

    W 300*C nie da się choćby wlutować prosto goldpinów ;)

    > No i kwestia taka, że wątkotwórcy
    > zależy na wlutowaniu nowej, a nie na odzyskaniu starej.
    Zgadza się, ale jak się odklei mu pad to nie będzie raczej zbyt zadowolony.

    Ja bym na jego miejscu to zalał dużą ilością SnPb w około 200*C i
    ewentualnie zwiększał temperaturę do czasu aż część odpłynie. Potem
    tylko zostaje odessanie cyny.

    Michoo

  • 7. Data: 2011-09-16 11:54:08
    Od: "EM" <e...@p...onet.pl>

> [...]
    > przygrzeje. Więcej ustawiam tylko jak muszę polutować coś niklowanego, albo

    To chyba masz popsutego tego Elwika jesli chodzi o ustawianie temperatury :)
    --
    Pozdr
    EM

  • 8. Data: 2011-09-16 12:34:59
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 16.09.2011 13:54, EM pisze:
    > To chyba masz popsutego tego Elwika jesli chodzi o ustawianie
    > temperatury :)
    Termopara mówiła co innego ;) Ale może mam popsuty miernik.

    Michoo

  • 9. Data: 2011-09-16 12:36:53
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 16.09.2011 13:54, EM pisze:
    > To chyba masz popsutego tego Elwika jesli chodzi o ustawianie
    > temperatury :)
    Termopara mówiła co innego ;) Ale może mam popsuty miernik.
    Chociaż z drugiej strony używałem też pożyczonego z uczelni wellera
    nastawionego na podobną temperaturę i pracowało się podobnie.

    Michoo

  • 10. Data: 2011-09-16 12:56:58
    Od: "EM" <e...@p...onet.pl>

    > Termopara mówiła co innego ;) Ale może mam popsuty miernik.
    > Chociaż z drugiej strony używałem też pożyczonego z uczelni wellera
    > nastawionego na podobną temperaturę i pracowało się podobnie.

    Aż sprawdziłem, u mnie też cyna się topi, gdy temperatura ustawiona jest na 260
    stopni. Ale do sprawnego lutowania to się nie nadaje. Raczej do generowania
    zimnych lutów.

    Im lepiej ktoś umie lutować tym ma wyższą temperaturę ustawioną :)

    EM