  • 31. Data: 2011-09-16 23:44:34
    Temat: Re: Nauka programowania od czego zacząć?
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    > Hello Adam,
    >
    > Friday, September 16, 2011, 11:05:02 PM, you wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Panowie, bądźcie poważni - gryzakiem mojego syna był co prawda
    > Spectrum ale programowania uczył się już na PeCecie i w Pascalu a
    > potem dość wcześnie w C.

    Być może jeżeli ma się siły fachowe w postaci jakiś starszych braci czy
    rodziców które środowisko przygotują, skonfigurują, napiszą "hello
    world" i na każdym etapie pomogą, to to się nawet uda.

    U mnie był taki problem, że sam nie wiedziałem nic i nie znałem nikogo
    kto by wiedział cokolwiek, a jedynym źródłem wiedzy była instrukcja do
    komputera napisana w języku w którym nie znałem ani słowa :)
    I takie odkrycia jak to żeby na końcu linii naciskać return, to już
    musiałem dojść do tego metodą prób i błędów.

    Dlatego może nie wyobrażam sobie ośmiolatka zostawionego samego sobie
    który organizuje sobie środowisko programistyczne i wszystko wymyśla,
    ale faktycznie jeżeli jest w domu ktoś kumaty, to sytuacja jest zupełnie
    inna.

    > Wy macie jakieś swoje miłe wspomnienia i wydaje się Wam, że po 20
    > latach nadal można zaczynać w tej dziedzinie jak Wy zaczynaliście...

    Zaczynać spokojnie można na 2-3 roku studiów.

    W wieku 8 lat raczej nie chodzi o przygotowanie do "dziedziny", a po
    prostu zabawę.

    Zresztą dzisiejszy BASIC to nie jest to co Atari BASIC.
    Dlatego proponowałbym Logo, które z racji interaktywności i ogólnej
    atrakcyjności może być na początek całkiem fajny.

  • 32. Data: 2011-09-16 23:46:06
    Od: Konop <k...@g...pl>

    W dniu 16.09.2011 21:41, Darek pisze:

    > własnie o to chodzi, że inzynierowie dbając o własny czas
    > w większości przypadków wybierają język wyższego poziomu.
    > Oczywiście zależy jeszcze to od przeznaczenia projektu.
    > jeżeli coś ma być masowo produkowane setki tysięcy, miliony
    > sztuk wtedy się optymalizuje koszt, produkcje pod kątem ceny
    > i każda pierdoła ma znaczenie. jeżeli wykonujesz projekt np.
    > miernika, który wyprodukujesz w liczbie 10-40-100 sztuk, to
    > koszt procesora ma znacznie mniejsze znaczenie i ważniejszy jest
    > czas wykonania projektu a co za tym idzie jego koszt.

    Ale ja nie każę nikomu pisać w asemblerze, tylko go znać ;)... czasem po
    prostu wypada dodać jakąś "wstawkę", albo zrozumieć to, co wypluł
    kompilator. I po to się to przydaje znacznie częściej, niż żeby pisać w
    tym cały soft dla urządzenia...

    Konop

  • 33. Data: 2011-09-17 02:05:54
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik J.F napisał:
    > A potem i tak sie okaze ze w szkole szostki z informatyki dostaje sie za
    > umiejetne sformatowanie tekstu w Wordzie.

    Bywa gorzej - pani każe założyć blog i z tego rozlicza ... Formatowanie
    tekstu jest przydatne choćby w pracy. Potem całkiem poważni ludzie tekst
    w tabelce worda formatują przy pomocy spacji a nie przeznaczonych do
    tego poleceń.
    Ewentualnie nauczycielka ma pretensję do operatora, że dostarczając
    internet, nie zapewnił jej uruchomienia modemu. Biedna musiała prosić o
    pomoc w zainstalowaniu bodaj tepsowskiej neostrady. Nie żeby były
    problemy z działaniem, konieczność zgłaszania na infolinię.
    "Nauczycielka" informatyki prosiła o pomoc w zwykłym, klasycznym
    podłączeniu i uruchomieniu, do czego są łopatologiczne instrukcje
    obrazkowe.
    Absolwenci takich lekcji nie mają pojęcia o używaniu windowsa, np. jak
    nie załapać wirusa, bezpiecznie korzystać z internetu, po co czyścić
    cache, defragmentować dysk itp. drobiazgi. Nie potrafią świadomie
    wybierać konfiguracji komputera przy jego zakupie. Potem słyszę, że
    winda nie przeinstalowana przez pół roku, to już nie jest do użytku...
    Maciek

  • 34. Data: 2011-09-17 09:28:53
    Od: bratsiostry <n...@i...pl>

    Dziś, po przeczytaniu artykułu w Focusie znalazłem:
    http://scratch.mit.edu/
    Od dwóch godzin sie tym bawię - rewelka.
    Trochę brakuje mi funkcji i obiektowości (w sensie tworzenia własnych i
    dziedziczenia klas), ale za to są zdarzenia.
    Na pewno dobre jako wstęp dla dzieciaka do programowania.

  • 35. Data: 2011-09-17 10:14:22
    Od: Konop <k...@g...pl>

> [...]
    > Absolwenci takich lekcji nie mają pojęcia o używaniu windowsa, np. jak
    > nie załapać wirusa, bezpiecznie korzystać z internetu, po co czyścić

    Mnie właśnie to najbardziej wkurza! Że jak się uczy Worda, to byle-jak,
    bez np. wbicia w głowę nawyku używania stylów. Potem słyszę od
    absolwentów kierunków humanistycznych, że robili pracę magisterską,
    potem robili jakieś poprawki i musieli cały spis treści poprawiać, bo im
    się strony poprzesuwały... bo oczywiście robili go "ręcznie"...
    Druga rzecz, to fakt, że dzisiaj w ogóle nie uczy się o bezpieczeństwie
    w internecie. Nie pokazuje się, jak zabezpieczać się przed kradzieżą
    hasła, jak rozprzestrzeniają się wirusy itp. Nie tłumaczy się
    konieczności robienia kopii zapasowych (do dziś nie wiem, czy śmiać się
    czy płakać, jak przypomnę sobie apel w radiu od pewnej kobiety, która
    zostawiła w aucie laptop, złodzieje ukradli komputer, a ona straciła
    kilka lat pracy nad swoją pracą doktorską...). itp... Moim zdaniem tego
    typu materiał powinien być prezentowany na lekcjach informatyki. A jak
    jest - każdy wie ;)...

    Konop

  • 36. Data: 2011-09-17 12:02:23
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 16.09.2011 20:26, Darek pisze:

    > tylko powiedz mi, jaki obecnie jest sens uczenia dziecka np 10 letniego
    > podstaw asemblera?
    No właśnie nijak nie widzę sensu. Wręcz uważam, że to, że zacząłem od
    assemblera nauczyło mnie sporo o wnętrznościach komputera (co
    programiście nie jest potrzebne), ale mniej więcej do ostatniej klasy
    gimnazjum całkowicie skrzywiło moje spojrzenie na "jakość" kodu - ważne
    było, żeby oszczędzać kilka cykli nawet gdy nie działa w skrajnych
    przypadkach a nie czytelny i "bezpieczny" kod.

    Michoo

  • 37. Data: 2011-09-17 12:06:34
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 17.09.2011 01:46, Konop pisze:
> [...]
    > prostu wypada dodać jakąś "wstawkę", albo zrozumieć to, co wypluł
    > kompilator. I po to się to przydaje znacznie częściej, niż żeby pisać w
    Zauważ, że teraz coraz częściej pisze się programy w C#/javie/pythonie.
    Tam znajomość assemblera jest zbędna.

    Poza tym wymagasz, aby programista piszący np jakiś fragment linuxa w C
    znał assemblera i potrafił ocenić kod wynikowy na każdej z fafnastu
    architektur?

    Michoo

  • 38. Data: 2011-09-17 13:55:20
    Od: "Lelek@" <r...@i...iw>

    "Michoo" <m...@v...pl> wrote in message

    > No właśnie nijak nie widzę sensu. Wręcz uważam, że to, że zacząłem od

    A ja widzę. To ćwiczy mózg i abstrakcyjne myślenie. Przejść z wpisu w
    rejestrze jest dużo łatwiej do pojęcia zmiennej niż zrozumieć komuś
    piszącemu w delphi czy javie co to jest ta zmienna. Oni nigdy tego nie
    zrozumieją, szczególnie, że w jabie nie ma unsigned co okropnie komplikuje
    programowanie.

  • 39. Data: 2011-09-17 14:07:43
    Od: Jacek <a...@o...pl>

    Dnia Sat, 17 Sep 2011 15:55:20 +0200, Lelek@ napisał(a):

> [...]
    > piszącemu w delphi czy javie co to jest ta zmienna. Oni nigdy tego nie
    > zrozumieją, szczególnie, że w jabie nie ma unsigned co okropnie komplikuje

    A ja nie widze.
    Uzasadnienie zbedne - wystarczy pomyslec o innych galeziach.

  • 40. Data: 2011-09-17 14:08:43
    Od: Jacek <a...@o...pl>

    Dnia Fri, 16 Sep 2011 15:52:37 +0200, Lelek@ napisał(a):

    > "Zbyszek" <z...@p...onet.pl> wrote in message

    > Ja moją od ponad roku uczę assemblera :-) nawet skutek jest :-) Nie zacznę
    > uczyć programowania w C do czasu aż nie zrozumie, że zmienna to wpis w
    > rejestrze czy pamięci procesora :-)

    Nie dziwie sie. Zboczen jest wiele.