  • 221. Data: 2011-09-20 03:52:30
    Temat: Re: Nauka programowania od czego zacząć?
    Od: "Remek" <d...@g...com>

    Użytkownik "Marcin Wasilewski" napisał:

    > Jeśli twierdzisz inaczej to jednak nie rozumiesz czym jest
    > assembler. Przykro mi.

    Nie ja twierdzę, ale wszystkie znane mi opracowania (w tym poważne książki)
    o języku assemblera. Ja tego nie wymyślałem, ale wyczytałem min. u autorów
    samego języka. Dziwisz mnie swoim uporem godnym lepszej sprawy. Może masz na
    myśli jakis inny twór/język? Jeśli twórcy assemblera nazwali zarezerwowany
    obszar pamięci zmienną, czy stałą, to niby dlaczego ja mam robić inaczej/po
    swojemu? Coś Ci się pomieszało i bredzisz. Że w C jest inaczej? A co to ma
    wspólnego z asmem??? Twórcy C mogą sobie definiować nazwy i parametry wg
    własnego uznania np. jakiś obszar pamięci nazwać dupa. Co mnie to obchodzi?
    Ja mówię o asm, a nie o C. Radzę Ci poczytac książki o assemblerze i
    przestać pieprzyć, bo czytać szkoda. Polecam choćby "Zrozumieć assembler"
    Jeffa Dutenmanna, Opracowania Iczeliona, Randalla Hyde, czy wielu innych.
    Poczytaj też Art of Asembly. Poza tym:

    http://pl.wikibooks.org/wiki/Asembler_X86/Zmienne/NA
    SM

    http://pl.wikibooks.org/wiki/Wikipedysts:Doles/Brudn
    opis/Prototyp/Windows/Zm
    ienne_i_pamiec

    http://napiszpr.webd.pl/asembler8086-tasm-kody/122-d
    odawanie-liczb-w-asemble
    rze-z-wykorzystaniem-zmiennych.html

    http://pl.wikibooks.org/wiki/Wikipedysts:Doles/Brudn
    opis/Prototyp/Windows/Zm
    ienne_i_pamiec

    Pewnie wszyscy Ci autorzy stron nie pytali Ciebie co maja myśleć o zmiennych
    w asm. Sprowadź ich na ziemię.

    Remek

  • 222. Data: 2011-09-20 06:35:40
    Od: "Artur M. Piwko" <m...@b...pl>

    In the darkest hour on Mon, 19 Sep 2011 02:41:19 +0200,
    Remek <d...@g...com> screamed:

    > Twoje opinie są typowe dla ludzi nie znających asma. Takie typowe ble, ble o
    > nieprzenośności, nieczytelności itp. A co to ma do rzeczy?

    :D

    > Asembler to dłuto
    > rzeźbiarskie, a HL to taśma produkcyjna. I oba te zastosowania mają swoją
    > specyfikę i przeznaczenie. A Twoja argumentacja mnie osłabia. Programista ma
    > rozumieć jak działa procesor, a nie jak się dodaje jabłka do koszyka.

    I w takim samym stopniu zrozumie używając C/whatever jak i rzeźbiąc w
    asemblerze.

    > A przenośność kodu to miraż. Nie ma przenośnego kodu wynikowego. W pewnym
    > zakresie może być przenośny kod źródłowy, ale to musi umieć kompilator.

    O przenośność kodu _źródłowego_ tu chodzi. I tak, w 100% przenośny nie
    będzie, zmienią się tylko funkcje "niskopoziomowe". I nie, kompilator
    tego umieć nie musi. W jednym przypadku podajesz mu gpio_avr32.c w innym
    gpio_mips.c.

    --
    [ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:221B ]
    [ 08:31:32 user up 12931 days, 20:26, 1 user, load average: 0.98, 0.04, 0.09 ]

    Every suicide is a solution to a problem.

  • 223. Data: 2011-09-20 06:37:25
    Od: "Artur M. Piwko" <m...@b...pl>

    In the darkest hour on Mon, 19 Sep 2011 19:42:49 -0400,
    Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org> screamed:

    I japończykami.

    --
    [ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:234B ]
    [ 08:36:26 user up 12931 days, 20:31, 1 user, load average: 0.98, 0.04, 0.09 ]

    Until I was thirteen I thought my name was 'Shutup'. -- Joe Namath

  • 224. Data: 2011-09-20 06:41:25
    Od: "Artur M. Piwko" <m...@b...pl>

    In the darkest hour on Mon, 19 Sep 2011 18:40:15 +0200,
    Marcin Wasilewski <j...@a...pl> screamed:

    > M68K też, np:
    >
    > loop:
    >
    > [...]
    >
    > DBcc Dx,loop

    Z80 też.

    loop:
    [...]
    DJNZ loop

    > Testuje rejestr i albo wychodzi z pętli, albo skacze do "loop" zmniejszając
    > Dx o jeden.

    W przypadku wyżej zmniejsza B o 1 i skacze do loop jeśli B nie zawiera
    zera.

    --
    [ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:230B ]
    [ 08:39:41 user up 12931 days, 20:34, 1 user, load average: 0.98, 0.04, 0.09 ]

    The fortune '$ rm -r $HOME' could be extremely unsettling!!

  • 225. Data: 2011-09-20 06:44:38
    Od: "Artur M. Piwko" <m...@b...pl>

    In the darkest hour on Mon, 19 Sep 2011 21:08:50 +0200,
    RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl> screamed:

    > Na każdego małego 8-bitowca były różne ciekawe rozszerzone wersje
    > BASICa. Na C64 był SimonsBASIC, na Spectrum był genialny BetaBASIC
    > itd.

    A taki C128 całkiem niezły BASIC już miał w ROM-ie (w odróżnieniu
    od C64).

    --
    [ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:238B ]
    [ 08:43:47 user up 12931 days, 20:38, 1 user, load average: 0.98, 0.04, 0.09 ]

    I like my coffee like I like my women. Covered in beeeees! -- Eddie Izzard

  • 226. Data: 2011-09-20 09:16:02
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik J.F napisał:
    > Użytkownik "AlexY" napisał w wiadomości grup

    > Ale poza tym jednym slowem angielski znales w miare komunikatywnie ?

    To zależy, nigdy nawet nie rozważałem czegoś takiego jak wyjazd z
    rodzinnego miasta o innym kraju nie wspominając, nie przykładałem się do
    nauki języków (czego obecnie żałuję), to co umiałem zostało mi z jednego
    roku zajęć dodatkowych w podstawówce jakieś 25 lat wcześniej plus
    gigabajty przeczytanych dokumentacji technicznych datasheetów,
    linuxowych manuali, obsługa pierwszych systemów komputerowych które były
    wyłącznie angielskie. Więc czytam, piszę, od biedy się dogaduję.
    Pierwsze słowa jakie usłyszałem to był szok bo było to zupełnie inne od
    tego co uczą w szkole, żeby kupić bilet autobusowy nazwę miejscowości
    musiałem napisać bo nie umiałem poprawnie jej wymówić. Ogólnie
    komunikatywny był bo test telefoniczny zdałem ale nadal jest kiepsko bo
    tu gdzie jestem używają cholernie bełkotliwego dialektu do którego nie
    umiem się dostosować (świetnie mi idzie po paru głębszych).

    > Bo po co komu serwisant ktory nie moze sie dogadac z klientem (*). Moze
    > i pensje bedzie mial wyzsza, bo taczek na budowie nikt nie chce pchac za
    > darmo :-)

    Akurat kontaktu z klientem nie mamy, wszelkie poważne firmy mają do tego
    ludzi którzy nie są techniczni ale za to są uprzejmi, ciągle się
    uśmiechają i ładnie wyglądają, pozory i wizerunek to najważniejsze w tym
    kraju.

    > A ze znajomoscia jezyka mozna pracowac w sklepie, na poczcie, czy
    > zbierac napiwki w restauracji :-)

    Nie całkiem, ktoś kto dopiero przyjechał do UK takiej roboty nie
    dostanie (może poza pubem), za dużo specyficznych spraw z których
    istnienia nie zdawałby sobie sprawy, po ok 2-ch latach - ma szanse.

    > (*) - w kraju w ktorym mieszka cos 2 mln polakow - moze sie przydac do
    > ich obslugi.

    Jest masa sklepów polskich, znajomy z pracy opowiadał że był w jednym z
    kolegą irakijczykiem i ten chciał kupić kiełbasę co wyraził po angielsku
    do sprzedawczyni, babeczka zdębiała, nie zna ani słowa po angielsku.

    > Ale to tez rodzi zapotrzebowanie na tlumaczy w policji, urzedach,
    > szpitalach - i znow szansa dla znajacych dwa jezyki rosnie :-)

    Bardzo popularny tu jest outsourcing, nawet agencje rządowe tego używają
    do cięcia kosztów (tak, tu rząd potrafi oszczędzać, a wszelkie(?)
    machloje wyłażą na wierzch nawet jak są to niewielkie kwoty) więc
    używają prywatnych firm do tłumaczeń czy to osobiście czy przez telefon
    (wiem, używałem parokrotnie).

    > P.S. A u nas na dwoje babka wrozyla
    [...]

    Pożyjemy zobaczymy, jak będzie szansa na porównywalne zarobki w
    porównywalnych warunkach a ja nadal będę wśród żywych to rozważę powrót.

    --
    AlexY
    http://nadzieja.pl/inne/spam.html

  • 227. Data: 2011-09-20 10:44:57
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    Użytkownik "Remek" <d...@g...com> napisał w wiadomości

    > http://pl.wikibooks.org/wiki/Asembler_X86/Zmienne/NA
> [...]

    Naucz się najpierw wklejać linki tak aby się nie łamały, to sobie poczytam.
    Jak nie wiesz jak to zrobić to daj znać. Chętnie Ci wyjaśnię.

    Ze zmiennymi ma to niewiele wspólnego, z jednego powodu - procesor rozumie
    tylko jedną rzecz - dane, w zależności od procesora mogą mieć różną długość,
    ale są to tylko dane.

    Jakbyś tego nie nazwał i jak by tego nie nazwano w dokumentacji, z
    definicji zmiennej wynika, że jest to conajmniej nazwa+miejsce na dane. W
    assemblerze to co nazywasz zmienną może nie mieć wcale nazwy, a może mieć
    nadane naście etykiet. A jak się w assemblerze odwołujesz do czegoś w
    następujący sposób:

    nazwa+8,

    to niby do czego się odwołujesz? Do zmiennej o nazwie "nazwa", czy też do
    adresu oznaczonego etykietą "nazwa" powiększonego o 8?

    Przeczytaj sobie to i odpowiedz na pytania ile to ma wspólnego z jak to
    nazywasz "zmienną w assemblerze":

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Zmienna_(informatyka)

    Szczególnie o zasięgu, czasie życia i widoczności.

    A tak zdroworozsądkowo napisz w assemblerze kod, który po spełnieniu
    jakiegoś warunku utworzy Ci zmienną. Ale nie z poziomu bloków warunkowych
    dyrektyw assemblacji, tylko z poziomu kodu.

    Np. jeśli jak to nazywasz zmienna o nazwie "test" przyjmie wartość 8,
    zdefiniuj z poziomu programu w assemblerze zmienną "test2". Co, nie da się?

    A tu masz coś na temat stałej, bo z tym też masz problem:

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Sta%C5%82a_(informatyka
    )

    Stała jest często mylona z literałem, który jest zapisem danej wartości w
    danym punkcie programu.
    Także dyrektywa #define w językach C i C++ nie jest stałą, lecz poleceniem
    dla preprocesora aby ten odpowiednio zmodyfikował tekst kodu źródłowego
    przed przekazaniem go kompilatorowi - czyli zastąpił odpowiednią nazwę
    odpowiadającym jej tekstem.

    I na koniec to:

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Litera%C5%82

    Jak widzisz w assemblerze nie ma stałych i zmiennych a właśnie takie
    literały, które są zamieniane na adresy pamięci podczas assemblacji. Z
    poziomu programu w assemblerze zmiennej ani nie utworzysz, ani usuniesz, bo
    ich zwyczajnie nie ma.

  • 228. Data: 2011-09-20 13:03:33
    Od: Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>

    W dniu 2011-09-20 01:42, Jacek Radzikowski pisze:

    > Angielski niektórych hindusów potrafi zrozumieć tylko drugi hindus. Z
    > chińczykami jest podobnie.

    a tam tak daleko szukać. Wystarczy że się anglik z południa zaplącze na
    prowincję w Northumbrii i też może mieć poważne problemy ze zrozumieniem
    co do niego mówią..

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 229. Data: 2011-09-20 17:44:37
    Od: "Remek" <d...@g...com>

    Użytkownik "Marcin Wasilewski" napisał:

    > Naucz się najpierw wklejać linki tak aby się nie łamały ...

    Pouczaj twórcę klienta pocztowego, którego uzywam. Niech tak zrobi program,
    aby nie łamał linków. Mnie to g ... obchodzi. Zresztą z takiego linka tez
    można skorzystać. Nie wiedziałes?

    > Ze zmiennymi ma to niewiele wspólnego, z jednego powodu - procesor rozumie
    > tylko jedną rzecz - dane, w zależności od procesora mogą mieć różną
    długość,
    > ale są to tylko dane.

    A Ty uparcie swoje brednie. Czy ja pisałem co rozumie procesor??? Pisałem o
    terminologii języka asemblera. Jesteś tępakiem. Przykro mi. Lądujesz w KF i
    już możesz nie odpisywać.

    Remek

  • 230. Data: 2011-09-20 18:18:45
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    > Pouczaj twórcę klienta pocztowego, którego uzywam. Niech tak zrobi

    W OE też się to da zrobić, ale jak to napisałeś poniżej "tępak" taki jak ty
    tego nie zrozumie.

    > program, aby nie łamał linków. Mnie to g ... obchodzi. Zresztą z takiego
    > linka tez można skorzystać. Nie wiedziałes?

    Tak samo jak i ze zmiennej w assemblerze. Jak się poskleja to pewnie i
    można. Tylko, że to jest brak kultury w stosunku do odbiorcy.

    > długość,
    > A Ty uparcie swoje brednie. Czy ja pisałem co rozumie procesor???

    No widzisz i dalej nie zrozumiałeś, że assembler to język programowania
    który
    operuje bezpośrednio na logice sprzetu. Nie może umożliwiać pracy ze
    zmiennymi, jeśli
    procesor tego nie potrafi.

    > Pisałem o terminologii języka asemblera. Jesteś tępakiem.

    Idź na informatykę i nabierz trochę szerszego spojrzenia, to może pewne
    rzeczy
    zauważysz i to ty... przestaniesz być tępakiem.

    > Przykro mi.
    > Lądujesz w KF i już możesz nie odpisywać.

    A co argumenty się skończyły?
    Okazało się, że jednak w assemblerze nie da się utworzyć zmiennej z poziomu
    programu?
    No patrz, a w każdym języku programowania posiadającym obsługę zmiennych
    jest to bezproblemowe.
    Ciekawe, czemu w assemblerze się tego nie da zrobić.