  • 21. Data: 2011-12-14 15:52:34
    Temat: Re: Modernizacja spawarki - potencjometr
    Od: Padre <P...@n...net>

    > Chyba myślisz o odporności stanu sterującego na zakłócenia, a mi
    > chodziło o zakłócenia wprowadzanie do nieznanego układu poprzez
    > połączenie bez izolacji kilku metrów kabla w środowisku mocno zakłóconym
    > do potencjometru poprzez klucze o których w tym miejscu pisałem.
    > P.G.

    Niezbyt rozumiem o co Ci chodzi, na uchwycie spawarki zamontowałbym
    przełącznik z 3 przewodami sterujący przerzutnikiem w celu eliminacji
    drgania styków a ten diodami w kluczach, ten układ miał by swoje własne
    zasilanie. Izolowane galwanicznie od sterowania mosfety plus dodatkowy
    potencjometr byłby obok istniejącego potencjometru.

  • 22. Data: 2011-12-15 07:44:54
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > Tego właśnie się obawiam, przełączanie z założenia ma mieć miejsce podczas
    > spawania

    Sprawdzałeś w dokumentacji spawarki, można zmieniać prąd pod obciążeniem?
    Widziałem spawarki którym tego robić nie wolno.

    --
    Desoft

  • 23. Data: 2011-12-15 09:40:38
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Padre" <P...@n...net> napisał w wiadomości

> [...]
    > zasilanie. Izolowane galwanicznie od sterowania mosfety plus dodatkowy
    > potencjometr byłby obok istniejącego potencjometru.

    Moja wypowiedź (w całości) i Twój dopisek:
    ----------
    >Zakładałem użycie przerzutnika i przełącznika
    -----------------
    Odpowiadając usunąłeś pierwszą połowę, z której wynika, że odpowiadasz w
    kontekście kluczy nie izolowanych i na to chciałem zwrócić uwagę, aby
    uniknąć potencjalnego błędu.

    Jak zakładasz "izolowane galwanicznie od sterowania mosfety" czyli
    praktycznie Opto-przekaźniki to nie ma sprawy.
    P.G.

  • 24. Data: 2011-12-15 21:25:48
    Od: Padre <P...@n...net>

    W dniu 2011-12-15 08:44, Desoft pisze:

    > Sprawdzałeś w dokumentacji spawarki, można zmieniać prąd pod obciążeniem?
    > Widziałem spawarki którym tego robić nie wolno.

    Nic nie pisze na ten temat w instrukcji i robiłem to wielokrotnie, choć
    przy TIGu wymaga to trzeciej reki albo drugiej osoby :)

  • 25. Data: 2011-12-15 21:36:50
    Od: Padre <P...@n...net>

    > Jak zakładasz "izolowane galwanicznie od sterowania mosfety" czyli
    > praktycznie Opto-przekaźniki to nie ma sprawy.

    Cały czas miałem na myśli LAA110 więc czytałem od razu z takim
    założeniem :)

    Tymczasem napaliłem się na koncepcje przekaźnika MBB, tylko odnoszę
    wrażenie po dzisiejszym rekonesansie w sklepach z elektroniką że o
    takich przekaźnikach wiemy tylko my dwaj :)

    Zaczynam myśleć o zastosowaniu miniaturowych przekaźników na
    kontaktronach i prostym układzie RC do wprowadzenia opóźnienia rozwarcia
    styków.

  • 26. Data: 2011-12-16 08:48:42
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > Nic nie pisze na ten temat w instrukcji i robiłem to wielokrotnie, choć
    > przy TIGu wymaga to trzeciej reki albo drugiej osoby :)

    Są maszyny (urządzenia) które wymagają dwóch rąk do włączenia. Mają dwa
    przyciski w odległości 0,5m które trzeba wcisnąć. Można łatwo to obejść
    prosząc kogoś o pomoc :))))
    Teraz pytanie czy zamontowany potencjometr nie jest taką wersją, bo spawarkę
    z regulacją prądu na uchwycie widziałem.
    Jeżeli przełączasz (ktoś Ci przełącza) i nic nie dymi, to wydaje mi się że
    prosta metoda przełączania wystarczy. Prosta to znaczy bez historii o jakiś
    czasach przełączania liczonych w ns.

    Sprawdź w jakim układzie podłączony jest potencjometr. (potencjometrycznie
    czy rezystancyjnie)
    Mając dostęp do jego 3-ech nóżek kręcąc nim pomierzysz sobie na nim
    napięcia.
    Zakładając że jest to układ potencjometryczny, to na suwaku będziesz miał
    napięcia w zakresie od iluś woltów = napięciu na jednej z końcówek do 0.

    Jeżeli chcesz mieć tylko regulację typu 100% 50% to zrobiłbym to tak:
    Do pierwszej nogi (górnej) potencjometru podłączam rezystor o wartości
    równej wartości potencjometru, dalej kabelek który był przy nodze.
    Następnie pomiar czy spawarka nie zmieniła parametrów. Czy tak samo spawa na
    małych i dużych prądach. Oczywiście teraz zakres regulacji prądu będzie
    0-50% oryginalnego.

    Jeżeli to zadziała to wystarczy do dołożonego rezystora podłączyć styki,
    które zwarte będą "przywracały" oryginalny prąd spawania, a rozwarte
    zmniejszały go o ileś tam.
    Przejście ze zwarcia do rozwarcia też ma stany ustalone bo nic nie "wisi" w
    powietrzu podczas przełączenia. Można dodać jakąś pojemność/filtrowanie coby
    sterować bezpośrednio przyciskiem na uchwycie. lub dołożyć przekaźnik
    konaktronowy, AVR-ka, ARM-a, GPS-sa, GSM-a co tam tylko sobie życzysz. W
    sumie ważny jest tylko ten rezystor dołączony do potencjometru :))))

    --
    Desoft

  • 27. Data: 2011-12-16 10:07:42
    Od: padre_peper <p...@g...com>

> [...]
    > małych i dużych prądach. Oczywiście teraz zakres regulacji prądu będzie

    Jak już wcześniej wspomniałem, potrzebuję regulacji typu A: prąd
    wystarczający na zapłon i podtrzymanie łuku- ok.10% mocy, B: prąd
    spawania w zakresie 20% - 100% mocy. Układ jaki proponujesz wprowadzi
    mi zależność miedzy tymi dwoma nastawami, wstawienie zwieranego
    regulowanego rezystora zamiast zwieranego stałego teoretycznie pozwoli
    mi na wypracowanie odpowiednich zależnych nastaw, mogę sobie przy nim
    nanieść doświadczalnie skalibrowaną skalę ale dla 100% mocy spawania
    dodatkowy regulowany rezystor musiał by mieć dużo większy opór niż
    potencjometr który na dodatek jest logarytmiczny więc bez rozrysowania
    charakterystyk będzie ciężko i regulacja może być bardzo nieliniowa a
    na dodatek ustawienie jego przez pomyłkę w przeciwnym położeniu tak
    zwiększy sumaryczny opór że jak amen w pacierzu wyjdę poza zakres
    regulacji i nie daj boże uwalę tranzystory mocy.
    Zaproponowane przełączanie przekaźnikiem MBB spowoduje najwyżej
    chwilowe połączenie równoległe potencjometrów co spowoduje zawężenie
    zakresu regulacji co nie niesie z sobą żadnego ryzyka. Zobaczę jakie
    są napięcia na suwaku potencjometru, może jest na tyle duże że bez
    istotnej zmiany można połączyć dwa suwaki diodami i jednym stykiem
    dołączać równolegle drugi potencjometr albo nawet dobrane dwa
    rezystory po jednej ze stron wbudowanego, wtedy prądy byłyby
    niezależne. A teraz własnie do głowy przyszła mi taka koncepcja - trzy
    sekcyjny obrotowy przełącznik z 8-12 pozycjami, jedna sekcja zwierana
    przekaźnikiem i dobrane dzielniki z rezystorów, pomysł niby idealny
    jeśli znajdzie się przełącznik którego styki nie rozwierają się
    całkowicie podczas przełączania i kółko się zamyka :)

  • 28. Data: 2011-12-16 12:41:18
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

[...]

    Prawda.

    ale dla 100% mocy spawania
    dodatkowy regulowany rezystor musiał by mieć dużo większy opór niż
    potencjometr który na dodatek jest logarytmiczny więc bez rozrysowania
    charakterystyk będzie ciężko

    Jak kręcisz oryginalnym potencjometrem to prąd odczytujesz ze skali
    potencjometru? nie ma wyświetlacza?
    A w takim razie wstawienie drugiego potencjometru logarytmicznego?
    Jeszcze nic nie pomierzyłeś, nawet nie wiesz jak działa ten potencjometr.
    Nie wiem czy słyszałeś ale rezystor można wpiąć też pomiędzy suwak a
    masę....

    na dodatek ustawienie jego przez pomyłkę w przeciwnym położeniu tak
    zwiększy sumaryczny opór że jak amen w pacierzu wyjdę poza zakres
    regulacji i nie daj boże uwalę tranzystory mocy.

    Zastanów się nad tym co napisałeś.
    Daj potencjometr 1M albo dwa, wyjdzie Ci spawarka 1MW, sprzedaj za dobre
    pieniądze i kup taką jak potrzebujesz. :))

    Zaproponowane przełączanie przekaźnikiem MBB spowoduje najwyżej
    chwilowe połączenie równoległe potencjometrów co spowoduje zawężenie
    zakresu regulacji co nie niesie z sobą żadnego ryzyka.

    Zwarcie suwaków gdy jeden jest w górnym położeniu a drugi w dolnym?

[...]

    Nie widziałem nigdy przekaźników MBB, przełączniki tak.
    Jak widzę, nie lubisz prostych konstrukcji.

    --
    Desoft

  • 29. Data: 2011-12-16 17:50:33
    Od: Padre <P...@n...net>

    > Jak kręcisz oryginalnym potencjometrem to prąd odczytujesz ze skali
    > potencjometru? nie ma wyświetlacza?
    Nie ma, właśnie dla tego pisałem wcześniej, że nie mam specjalnie
    możliwości zmierzenia prądu spawania

    > A w takim razie wstawienie drugiego potencjometru logarytmicznego?
    > Jeszcze nic nie pomierzyłeś, nawet nie wiesz jak działa ten potencjometr.

    Też o tym wcześniej pisałem, konstrukcja spawarki dość dobrze jest
    zabezpieczona przed podejrzeniem płytki z elektroniką, główna płytka
    jest umocowana płasko nad radiatorem i nawet jej niewielki uniesienie
    wymaga odkręcenia kilkunastu tranzystorów mocy i porozłączania przewodów
    10mm2 sztywnych jak kij, sama płytka regulacji mocy jest o rozmiarach
    2x4cm, wykonana w SMD, z kilkoma układami scalonymi, wlutowana na stałe
    w główna płytkę w miejscu pomiędzy wysokimi elementami praktycznie bez
    możliwości podejrzenia na niej czegokolwiek istotnego. Pomiarami
    multimetrem na załączonej spawarce nie udało mi się nawet ustalić z
    większa pewnością napięć/napiecia zasilającego ten moduł.

    > Nie wiem czy słyszałeś ale rezystor można wpiąć też pomiędzy suwak a
    > masę....

    Słyszałem, jak napisałem w pierwszym poście parę ładnych lat życia
    przepracowałem przy elektronice i cyfrowej i dużej mocy jak to w
    urządzeniach przemysłowych. Doskonale wiem, że mógłbym ta spawarkę
    rozebrać i rozrysować schemat co wielokrotnie byłem zmuszony robić i
    miałbym z górki.
    Tym razem jednak prosiłem grupę o propozycje modyfikacji z założenia
    robionej na czarnej skrzynce z potencjometrem z uwzględnieniem każdego
    domniemanego ryzyka jakie może się pojawić. Takie raczej akademickie
    zagadnienie.

  • 30. Data: 2011-12-17 09:34:00
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

> [...]
    > podejrzenia na niej czegokolwiek istotnego. Pomiarami multimetrem na
    > załączonej spawarce nie udało mi się nawet ustalić z większa pewnością

    Cały czas odpisuję Ci z opcją "potencjometr w skrzynce".
    Nie wiem po co Ci napięcie zasilania elektroniki. Zmierz napięcie zasilania
    potencjometru.
    Zmień jego oporność (odłącz zupełnie?), zmierz powtórnie. Będziesz znał
    sposób zasilania potencjometru. Pomierzysz napięcia na suwaku i będziesz
    miał zależność prądu spawania od napięcia na suwaku.

> [...]
    > urządzeniach przemysłowych. Doskonale wiem, że mógłbym ta spawarkę
    > rozebrać i rozrysować schemat co wielokrotnie byłem zmuszony robić i

    Raczej ciężko rozrysować inwerter.

    > Tym razem jednak prosiłem grupę o propozycje modyfikacji z założenia
    > robionej na czarnej skrzynce z potencjometrem z uwzględnieniem każdego
    > domniemanego ryzyka jakie może się pojawić.

    Pracując przy urządzeniach przemysłowych zdajesz sobie sprawę że powinny być
    odporne na uszkodzenia. Czy uszkodzenie potencjometru może uszkodzić
    tranzystory mocy?
    W zabawce, w jakiejś chińskiej konstrukcji - tak mogę sobie to wytłumaczyć,
    ale w urządzeniu przemysłowym?
    Natomiast cały czas jest pytanie: czy można zmieniać prąd spawania podczas
    spawania?

    Teraz najważniejsze: głównym uszkodzeniem potencjometru jest brak styku
    suwaka do ścieżki.
    Więc jeżeli ta spawarka nie była zrobiona w garażu, to takie doświadczenie
    ma wytrzymać.

    Takie raczej akademickie
    > zagadnienie.

    Chyba za bardzo akademickie.
    Roboty oceniam, że jest kilka godzin: pomierzyć, ocenić, przerobić,
    przetestować.
    Miałem podobny problem: wyniesienie potencjometru z podajnika w pobliże
    uchwytu.
    Było: wylutowanie potencjometru, kabelki, puszka, montaż, testy, wymiana
    kabelków na ekranowane, testy. Koniec tematu. Dwa dni roboty (kabelek trzeba
    było kupić).

    --
    Desoft