    From: "Desoft" <N...@i...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Modernizacja spawarki - potencjometr
    Date: Fri, 16 Dec 2011 13:41:18 +0100

    Jak już wcześniej wspomniałem, potrzebuję regulacji typu A: prąd
    wystarczający na zapłon i podtrzymanie łuku- ok.10% mocy, B: prąd
    spawania w zakresie 20% - 100% mocy. Układ jaki proponujesz wprowadzi
    mi zależność miedzy tymi dwoma nastawami,

    Prawda.

    ale dla 100% mocy spawania
    dodatkowy regulowany rezystor musiał by mieć dużo większy opór niż
    potencjometr który na dodatek jest logarytmiczny więc bez rozrysowania
    charakterystyk będzie ciężko

    Jak kręcisz oryginalnym potencjometrem to prąd odczytujesz ze skali
    potencjometru? nie ma wyświetlacza?
    A w takim razie wstawienie drugiego potencjometru logarytmicznego?
    Jeszcze nic nie pomierzyłeś, nawet nie wiesz jak działa ten potencjometr.
    Nie wiem czy słyszałeś ale rezystor można wpiąć też pomiędzy suwak a
    masę....

    na dodatek ustawienie jego przez pomyłkę w przeciwnym położeniu tak
    zwiększy sumaryczny opór że jak amen w pacierzu wyjdę poza zakres
    regulacji i nie daj boże uwalę tranzystory mocy.

    Zastanów się nad tym co napisałeś.
    Daj potencjometr 1M albo dwa, wyjdzie Ci spawarka 1MW, sprzedaj za dobre
    pieniądze i kup taką jak potrzebujesz. :))

    Zaproponowane przełączanie przekaźnikiem MBB spowoduje najwyżej
    chwilowe połączenie równoległe potencjometrów co spowoduje zawężenie
    zakresu regulacji co nie niesie z sobą żadnego ryzyka.

    Zwarcie suwaków gdy jeden jest w górnym położeniu a drugi w dolnym?

    Zobaczę jakie
    są napięcia na suwaku potencjometru, może jest na tyle duże że bez
    istotnej zmiany można połączyć dwa suwaki diodami i jednym stykiem
    dołączać równolegle drugi potencjometr albo nawet dobrane dwa
    rezystory po jednej ze stron wbudowanego, wtedy prądy byłyby
    niezależne. A teraz własnie do głowy przyszła mi taka koncepcja - trzy
    sekcyjny obrotowy przełącznik z 8-12 pozycjami, jedna sekcja zwierana
    przekaźnikiem i dobrane dzielniki z rezystorów, pomysł niby idealny
    jeśli znajdzie się przełącznik którego styki nie rozwierają się
    całkowicie podczas przełączania i kółko się zamyka :)

    Nie widziałem nigdy przekaźników MBB, przełączniki tak.
    Jak widzę, nie lubisz prostych konstrukcji.

    --
    Desoft