  • 1. Data: 2011-12-13 20:27:37
    Temat: Modernizacja spawarki - potencjometr
    Od: Padre <P...@n...net>

    Mam prostą spawarkę TIG, zajarzanie łuku przez potarcie, z całej
    automatyki jedynie elektrozawór gazu. Za mało spawam żeby opłacało mi
    się inwestować w lepszy model, jedyne co bardzo by mi się przydało to
    przycisk w uchwycie spawalniczym przełączający dwie wartości prądu.
    Spawarka ma na obudowie jedynie potencjometr do regulacji prądu spawania
    (B10k), niestety nie udało mi się zdobyć do niej schematu więc nawet nie
    wiem jak wygląda elektronika do której jest podłączony, jest to mała
    płytka smd z układami scalonymi wlutowana w płytkę elektroniki spawarki
    w miejscu w którym nawet nie ma się jak jej dobrze przyjrzeć. Chciałbym
    jakoś zdalnie przełączać prąd spawania ale obawiam się że zastosowanie
    przekaźnika przełączającego dwa potencjometry może skutkować w
    najlepszym przypadku gaszeniem łuku przy przełączaniu a w najgorszym
    uwaleniem elektroniki mocy. Zastanawiałem się nad potencjometrem
    sterowanym silnikiem, takim od wzmacniaczy audio ale te są drogie i nie
    znalazłem 10k B, myślałem nawet o serwie modelarskim:)
    Może są jakieś przekaźniki półprzewodnikowe na tyle uniwersalne, że
    można je użyć jak zwykłe mechaniczne nie znając dalszej części układu?
    Teoretycznie powinienem znać odpowiedź na takie pytanie bo ładnych parę
    lat pracowałem m.inn. jako serwisant układów sterowania obrabiarek
    numerycznych ale paręnaście lat od przekwalifikowania poczyniło pustki w
    mojej głowie:)

  • 2. Data: 2011-12-13 20:46:55
    Temat: Re: Modernizacja spawarki - potencjometr
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    Jaki model spawarki?
    Może ktoś tu podpowie.
    S.

  • 3. Data: 2011-12-13 20:59:04
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Padre napisał:

> [...]
    > Może są jakieś przekaźniki półprzewodnikowe na tyle uniwersalne, że
    > można je użyć jak zwykłe mechaniczne nie znając dalszej części układu?

    Są nawet półprzewodnikowe potencjometry sterowane cyfrowo. Też można
    ich użyć jak zwykłych mechanicznych nie znając dalszej części układu.
    Za kilka złotych da się kupić.

    --
    Jarek

  • 4. Data: 2011-12-13 21:08:22
    Od: Padre <P...@n...net>

    > Jaki model spawarki?
    > Może ktoś tu podpowie.
    > S.
    Flora TIG-160S

  • 5. Data: 2011-12-13 21:19:17
    Od: Padre <P...@n...net>

    > Są nawet półprzewodnikowe potencjometry sterowane cyfrowo. Też można
    > ich użyć jak zwykłych mechanicznych nie znając dalszej części układu.
    > Za kilka złotych da się kupić.

    Niby tak ale wtedy musiał bym zrobić układ sterujący żeby zadawać nim
    nastawy i je przełączać, myślę że daleko prościej i bezpieczniej oraz
    potem wygodniej do użytkowania jest przełączać dwa potencjometry na
    których łatwo jest na oko ustawić żądany prąd.

    Obejrzałem sobie w sieci różne przekaźniki elektroniczne po kilka
    złotych ale mam nadzieje że jakiś uczynny fachowiec pokaże mi palcem
    który kupić :)

  • 6. Data: 2011-12-13 22:39:13
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Padre napisał:

    > Niby tak ale wtedy musiał bym zrobić układ sterujący żeby zadawać nim
    > nastawy i je przełączać,

    Zaraz ktoś napisze, że procesor do tego kosztuje pięć złotych.

    > myślę że daleko prościej i bezpieczniej oraz potem wygodniej do
    > użytkowania jest przełączać dwa potencjometry na których łatwo jest
    > na oko ustawić żądany prąd.

    Jeśli ktoś bardzo zatroskany o bezpieczeństwo, to powinien się
    również obawiać niewspółbieżności działania trzech przełączników,
    ktre podłączone są do nie-wiadomo-jakiego-układu.

    > Obejrzałem sobie w sieci różne przekaźniki elektroniczne po kilka
    > złotych ale mam nadzieje że jakiś uczynny fachowiec pokaże mi palcem
    > który kupić :)

    Ja bym jednak zaczął od sprawdzenia co sie dzieje na wyprowadzeniach
    tego potencjometru. najlepiej oscyloskopem. Jest bardzo duże
    prawdopodobieństwo, że z jednej strony jest zero (masa), z drugiej
    jakieś stałe napięcie, a regulacja odbywa się przez zmianę napięcia
    zdjętego ze ślizgacza.

    --
    Jarek

  • 7. Data: 2011-12-13 23:02:52
    Od: Padre <P...@n...net>

> [...]
    > prawdopodobieństwo, że z jednej strony jest zero (masa), z drugiej
    > jakieś stałe napięcie, a regulacja odbywa się przez zmianę napięcia

    Niestety oscyloskop umarł dawno temu:( mierzyłem trochę ten potencjometr
    na włączonej spawarce, co prawda niezbyt jestem do końca pewien względem
    czego :) ale wygląda, że żadna ze stron potencjometru nie jest wprost na
    zasilaniu ani na masie, trochę trudno jest eksperymentować na
    działającej spawarce bo prąd spawania muszę oceniać organoleptycznie a
    trudno to robić przy biurku:) stąd najbardziej miał bym ochotę
    przełączać potencjometry. Na razie mam na oku LAA110 jako przekaźnik i
    przerzutnik zrobiony na CD4093 do eliminacji zakłóceń ze styków
    przełącznika który na kilkumetrowym kablu trafi do uchwytu spawalniczego.

  • 8. Data: 2011-12-13 23:05:14
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > Zaraz ktoś napisze, że procesor do tego kosztuje pięć złotych.
    ~3x taniej:
    1,66 zł
    http://www.microchipdirect.com/ProductSearch.aspx?ke
    ywords=PIC10F200

    Programator JDM:
    http://allegro.pl/programator-jdm-i1977176038.html
    12 zł

    Program:
    A=mały_prąd
    Jeżeli wciśnięty przełącznik to A=duży_prąd
    Wyślij A do potencjometru.
    Zapętlij.

    Z instalacją MPLABa, poproszeniem kogoś o przykład, pokonaniem strachu:
    1 dzień.
    W razie czego pomożemy.
    S.

  • 9. Data: 2011-12-13 23:11:38
    Od: Padre <P...@n...net>

> [...]
    > Wyślij A do potencjometru.
    > Zapętlij.
    >
    > Z instalacją MPLABa, poproszeniem kogoś o przykład, pokonaniem strachu:

    Tylko pozostaje jedno małe pytanko jak zaaplikować elektroniczny
    potencjometr w miejsce mechanicznego bez schematu reszty układu?

  • 10. Data: 2011-12-13 23:23:01
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Padre napisał:

    > Tylko pozostaje jedno małe pytanko jak zaaplikować elektroniczny
    > potencjometr w miejsce mechanicznego bez schematu reszty układu?

    Odpowiedź na to pytanie już padła: tak samo jak mechaniczny. W tych
    scalakach część cyfrowa jest odseparowana od potencjometru właściwego.

    --
    Jarek