    From: padre_peper <p...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Modernizacja spawarki - potencjometr
    Date: Fri, 16 Dec 2011 02:07:42 -0800 (PST)

    > Jeżeli chcesz mieć tylko regulację typu 100% 50% to zrobiłbym to tak:
    > Do pierwszej nogi (górnej) potencjometru podłączam rezystor o wartości
    > równej wartości potencjometru, dalej kabelek który był przy nodze.
    > Następnie pomiar czy spawarka nie zmieniła parametrów. Czy tak samo spawa na
    > małych i dużych prądach. Oczywiście teraz zakres regulacji prądu będzie
    > 0-50% oryginalnego.

    Jak już wcześniej wspomniałem, potrzebuję regulacji typu A: prąd
    wystarczający na zapłon i podtrzymanie łuku- ok.10% mocy, B: prąd
    spawania w zakresie 20% - 100% mocy. Układ jaki proponujesz wprowadzi
    mi zależność miedzy tymi dwoma nastawami, wstawienie zwieranego
    regulowanego rezystora zamiast zwieranego stałego teoretycznie pozwoli
    mi na wypracowanie odpowiednich zależnych nastaw, mogę sobie przy nim
    nanieść doświadczalnie skalibrowaną skalę ale dla 100% mocy spawania
    dodatkowy regulowany rezystor musiał by mieć dużo większy opór niż
    potencjometr który na dodatek jest logarytmiczny więc bez rozrysowania
    charakterystyk będzie ciężko i regulacja może być bardzo nieliniowa a
    na dodatek ustawienie jego przez pomyłkę w przeciwnym położeniu tak
    zwiększy sumaryczny opór że jak amen w pacierzu wyjdę poza zakres
    regulacji i nie daj boże uwalę tranzystory mocy.
    Zaproponowane przełączanie przekaźnikiem MBB spowoduje najwyżej
    chwilowe połączenie równoległe potencjometrów co spowoduje zawężenie
    zakresu regulacji co nie niesie z sobą żadnego ryzyka. Zobaczę jakie
    są napięcia na suwaku potencjometru, może jest na tyle duże że bez
    istotnej zmiany można połączyć dwa suwaki diodami i jednym stykiem
    dołączać równolegle drugi potencjometr albo nawet dobrane dwa
    rezystory po jednej ze stron wbudowanego, wtedy prądy byłyby
    niezależne. A teraz własnie do głowy przyszła mi taka koncepcja - trzy
    sekcyjny obrotowy przełącznik z 8-12 pozycjami, jedna sekcja zwierana
    przekaźnikiem i dobrane dzielniki z rezystorów, pomysł niby idealny
    jeśli znajdzie się przełącznik którego styki nie rozwierają się
    całkowicie podczas przełączania i kółko się zamyka :)