    From: "Desoft" <N...@i...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Modernizacja spawarki - potencjometr
    Date: Fri, 16 Dec 2011 09:48:42 +0100

    Użytkownik "Padre" <P...@n...net> napisał w wiadomości
    news:jcdol6$3rh$1@mx1.internetia.pl...

    > Nic nie pisze na ten temat w instrukcji i robiłem to wielokrotnie, choć
    > przy TIGu wymaga to trzeciej reki albo drugiej osoby :)

    Są maszyny (urządzenia) które wymagają dwóch rąk do włączenia. Mają dwa
    przyciski w odległości 0,5m które trzeba wcisnąć. Można łatwo to obejść
    prosząc kogoś o pomoc :))))
    Teraz pytanie czy zamontowany potencjometr nie jest taką wersją, bo spawarkę
    z regulacją prądu na uchwycie widziałem.
    Jeżeli przełączasz (ktoś Ci przełącza) i nic nie dymi, to wydaje mi się że
    prosta metoda przełączania wystarczy. Prosta to znaczy bez historii o jakiś
    czasach przełączania liczonych w ns.

    Sprawdź w jakim układzie podłączony jest potencjometr. (potencjometrycznie
    czy rezystancyjnie)
    Mając dostęp do jego 3-ech nóżek kręcąc nim pomierzysz sobie na nim
    napięcia.
    Zakładając że jest to układ potencjometryczny, to na suwaku będziesz miał
    napięcia w zakresie od iluś woltów = napięciu na jednej z końcówek do 0.

    Jeżeli chcesz mieć tylko regulację typu 100% 50% to zrobiłbym to tak:
    Do pierwszej nogi (górnej) potencjometru podłączam rezystor o wartości
    równej wartości potencjometru, dalej kabelek który był przy nodze.
    Następnie pomiar czy spawarka nie zmieniła parametrów. Czy tak samo spawa na
    małych i dużych prądach. Oczywiście teraz zakres regulacji prądu będzie
    0-50% oryginalnego.

    Jeżeli to zadziała to wystarczy do dołożonego rezystora podłączyć styki,
    które zwarte będą "przywracały" oryginalny prąd spawania, a rozwarte
    zmniejszały go o ileś tam.
    Przejście ze zwarcia do rozwarcia też ma stany ustalone bo nic nie "wisi" w
    powietrzu podczas przełączenia. Można dodać jakąś pojemność/filtrowanie coby
    sterować bezpośrednio przyciskiem na uchwycie. lub dołożyć przekaźnik
    konaktronowy, AVR-ka, ARM-a, GPS-sa, GSM-a co tam tylko sobie życzysz. W
    sumie ważny jest tylko ten rezystor dołączony do potencjometru :))))

    --
    Desoft