  • 41. Data: 2009-02-28 18:23:45
    Temat: Re: Mechaniczne demozaikowanie Bayera
    Od: "KILu" <b...@w...pl>

    Zennon wrote:
    > Aczkolwiek w dalszym ciagu wszyscy wiemy, ze w obecnych czasach
    > najslabszym ogniwem urzadzen sa ruchome czesci.

    Nie zapominaj, ze gietkie, czesto zginane tasmy siedza w napedach
    optycznych (lacza karetke lasera z reszta napedu), drukarkach
    atramentowych (karetka glowicy drukujacej), komorkach i laptopach
    (rozkladane ekrany, rozsuwane klawiatury...), czasem nawet w odtwarzaczach
    mp3 i pendrive'ach (wysuwane wtyki USB). I jakos nie sa slabym ogniwem. :)

    k,

  • 42. Data: 2009-02-28 19:25:56
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik wrote:

    > Drogi Mareczku
    >
    > to nie jest rewelacja , to jest stara teoria Nynquista.
    > Poruszyles watek nie statyczniosci czy dynamiki a sens podnoszenia
    > rozdzielczosi matrycy ponad rozdzielczosc obiektywu. Otoz ten sens
    > istnieje niezaleznie od tego czy ta informacja jest dla ciebie meczaca
    > czy nie.

    drogi "czort wie kto" na ten temat na pewno wiem więcej niż troll Ludwin.
    przypominam że on sie zachwycał super wynalazkiem i zastanawiał czemu sie go
    nei stosuje w lustrzankach a ja i inni mu piszemy że taka lustrzanka byłaby
    bezsensowna bo można by nia robić tylko fotki widoczków i to przy założeniu
    że nie bezie tam przelatywał odrzutowiec lub nie będzie wiał wiatr, bo wtedy
    już wyjdą totalne kolorowe jaja.

    zastanawiam sie ile lat ma kolega Ludwin i zaczynam sie skłaniać ze jakieś 5
    do 7 :)

    a co do zasady Nyquista NYQUISTA to jak już kogoś strofujesz to chociaż
    sprawdź jak sie ten naukowiec nazywa :)

    acha sam kiedyś sugerowałem że zwiększanie rozdzielczości matryc ma sens ale
    nie w celu robienia wilkich plików tylko aby ograniczyć artefakty wynikajacy
    z interpolacji bayerowskiej.

  • 43. Data: 2009-02-28 19:41:53
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Marek Dyjor:

    > nei stosuje w lustrzankach a ja i inni mu piszemy że taka lustrzanka byłaby
    > bezsensowna

    Bezsensowna chyba dla takiego ignoranta jak ty. Ci wszyscy używający HDRI -
    debile!

    > zastanawiam sie ile lat ma kolega Ludwin i zaczynam sie skłaniać ze jakieś 5
    > do 7 :)

    Zastanawiam się Dyjor czy kiedykolwiek słyszałeś o czymś takim jak aparaty
    studyjne. Czy kiedykolwiek słyszałeś o ludziach którzy składają panoramy
    6x4 żeby wycisnąć jak najwyższą rozdzielczość. Pewnie nie, ale czego się
    spodziewać po ignorancie którego jedyna aktywność na tej grupie to
    podgryzanie "trolla Ludwina" za którym przylazłeś tu z pręgierza. Tak ci tam
    mnie brakuje?

  • 44. Data: 2009-02-28 20:21:12
    Od: "JR" <j...@w...pl>

    Użytkownik "KILu" :

    > CCD-shift ma czesc malych Nikonow (chocby S10), Casio z serii Exilim,
    > Ricohy, niektore Fuji...

    > Co nie zmienia faktu, ze stabilizacje dzialajaca w oparciu o silowniki
    > ultradzwiekowe (zapewne podobne do napedow stosowanych w obiektywach
    > USM/SDM/SWD) ma chociazby 4/3 Olympusa.

    wyprostuję, bo to jest trochę mylące -- krokowe_silniki_ultradźwiękowe
    nie mają nic wspólnego z elementami piezo;
    wiele osób myśląc o ultradźwiękach myśli od razu o "piszczałkach"
    wysokotonowych/ultradźwiękowych

    rzeczywiście trochę kompaktów ma CCD-shift (jeszcze np. Pentax),
    ale co ciekawe np. w trybie nagrywania wideo, np. Pentax stosuje mimo
    tego stabilizację elektroniczną -- rejestrowany obraz jest fragmentem
    pełnego kadru, a wewnętrzna ramka rejestracji porusza się kompensując
    drgania ręki ...

    --
    pzdr.
    JR

  • 45. Data: 2009-02-28 21:18:53
    Temat: Re: Mechaniczne demozaikowanie Bayera [ot]
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Mateusz Ludwin wrote:
> [...]
    > aktywność na tej grupie to podgryzanie "trolla Ludwina" za którym
    > przylazłeś tu z pręgierza. Tak ci tam mnie brakuje?

    ja tutaj jestem od tak dawna że pewnie jeszcze sikałeś w majtki jak
    zaczynałem pisać na grupach pl.rec.foto.*

    Wsadzę ci w końcu do KFa bo mnie drażnią pierdoły które wypisujesz.

    a teraz w temacie:

    aby sie opłacało coś produkować musi być na to rynek zbytu. jeśli nawet
    zbudują taką lustrzankę o będzie ona kosztowała prawdopodobnie tyle co D3x
    lub więcej, wiec z tej grupy może z jedna lub dwie osoby bezie stać na jej
    zakup. Gdybym ja sie zajmował profesjonalnym robienie wielkich landszaftów i
    miał środki to bym kupił średni format z dupką cyfrowa 40Mpx albo lepiej
    jakiś zestaw z przesuwami i pokłonami i cyfrową dupą (jest takie cuś na
    rynku). Dodam tylko że na lustrzanki B&W których wykonanie jest sporo
    prostsze też byłby niszowy rynek zbytu ale nikt takiej poza Kodakiem dawno
    temu nie wypuścił.

    mnożenie rozdzielczości w lustrzankach ma dość ograniczony sens bo zachwalę
    i tak trafimy na ścianę rozdzielczości obiektywów. jeśli ktoś potrzebuje 40
    czy 60 Mpx to nie robi pstryków dla zabawy tylko zarabia i wtedy pewnie go
    stać na wynajęcie lub kupienie wrednego formatu z cyfrowym tyłkiem. A jak
    ktoś jest bardzo bogatym amatorem to też sobie kupi takie cudo i już.

    pa spadaj do KFa.

  • 46. Data: 2009-02-28 21:31:57
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    JR wrote:
> [...]
    > elektromagnesików (podobnie jak w mechaniźmie śledzenia ścieżki przez
    > laser w odtwarzaczach CD, DVD, BR...) dają prostą możliwość
    > _bezwzględnego_ precyzyjnego przesunięcia obrazu o np. 0.5 piksela;
    > podejrzewam że pojawia się problem bezwładności całego zespołu
    > i wpływu nań zewnętrznych przyspieszeń/drgań aparatu trzymanego
    > przecież w rękach;
    > podobnie też będzie w przypadku mechanizmów stabilizacji matrycy
    > w których też musi być stosowane elastyczne zawieszenie...
    > przypomnę, że obecnie rozmiar piksela/subpiksela w kompaktach

    tja...

    najczęściej stabilizacja obrazu odbywa poprzez obróbkę cyfrową obrazu z
    trochę większej matrycy.

    aparaty czy kamery ze stabilizacją oparta o układ optyczny to zwykle troszkę
    wyższa półka.

    przez długie lata monopol an takie rozwiązanie miał canon.

  • 47. Data: 2009-02-28 21:42:33
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    f1969" <"[odspamiacz]fotograf1969 wrote:

    > Marek, czy ja mogę mieć małą prośbę?
    > Rozumiem emocje znad klawiatury, ale odrobina szacunku dla
    > interlokutora oraz czytających przyda się wszystkim.

    trole nie potrzebują szacunku.

    dla reszty wielkie przepraszam za wkurzenie.

  • 48. Data: 2009-02-28 22:01:29
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    KILu pisze:

> [...]
    > mp3 i pendrive'ach (wysuwane wtyki USB). I jakos nie sa slabym ogniwem. :)

    Ale ja w ogóle nie rozumiem wątpliwości Zenona. Przecież w tej chwili
    matryce są bardzo szybko poruszane w zakresie milimetra, czy dwóch. To
    dużo więcej niż przesunięcie o 1 piksel. I często te systemy pracują non
    stop (w kompaktach). Nie wiem, jak pracują w lustrzankach w trybie
    celowania przez wizjer, pewnie włączają się w momencie, w którym włącza
    się AF, ale to też sporo czasu pracy przy 20-30 tysiącach wyzwoleń
    migawki, a jakoś nie słychać narzekań akurat na ten element konstrukcji
    aparatu (może poza narzekaniem niektórych, że im się nie udaje wydłużyć
    czasów ekspozycji tak jak się spodziewali).

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    --
    Gates i Stirlitz patrzą, jak faszyści palą książki:
    - Cenzura - pomyślał Stirlitz.

  • 49. Data: 2009-02-28 22:28:25
    Od: f1969 <"[odspamiacz]fotograf1969"@gazeta.pl>

  • 50. Data: 2009-02-28 23:05:53
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Marek Dyjor pisze:
    > najczęściej stabilizacja obrazu odbywa poprzez obróbkę cyfrową obrazu z
    > trochę większej matrycy.

    Najczęściej tzn. gdzie?
    To ma sens chyba w przypadku kamer filmowych, gdzie ruchy obrazu można
    kompensować programowo. Ale w przypadku zdjęć?

    > aparaty czy kamery ze stabilizacją oparta o układ optyczny to zwykle
    > troszkę wyższa półka.
    > przez długie lata monopol an takie rozwiązanie miał canon.

    Canon?
    Owszem pierwsi wprowadzili to w aparatach do obiektywów, ale nie
    wydawało mi się to problemem gdzie indziej.
    http://www.dpreview.com/reviews/sonyfd91/
    - utkwiło mi że np tu zrobili stabilizację optyczną, a to przecież 1998
    i z review wynika, że wcześniej było w jakichś camcorderach.
    Oczywiście canon zaczął klepać swoje zdaje się od 1995 roku, ale czy to
    monopol?
    Jedno jest pewne, canon właśnie dzięki temu zdobył popularność, a pomysł
    był bardzo trafiony.

    --
    jgs .--.
    dominik gg:919564 (\_/)/ _ \