  • 1. Data: 2009-02-27 23:34:10
    Temat: Mechaniczne demozaikowanie Bayera
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Dostałem dzisiaj nowe wydanie "Książki o..." i jest tam opisany bardzo
    ciekawy sposób omijania Bayera w średnim formacie. Wykonuje się nie jedną,
    ale cztery ekspozycje, przy czym matryca (albo filtry) mechanicznie przesuwa
    się za każdym razem o jeden mały piksel. W ten sposób każdy piksel
    rejestruje światło przepuszczane kolejno przez cztery filtry barwne.
    Czemu to nigdy nie zostało zastosowane w aparatach małoobrazkowych? Przecież
    w ten sposób można osiągnąć po prostu niebotyczną jakość obrazowania przy
    matrycy o zupełnie dowolnej wielkości. Zwykłe 10Mpix da obraz porównywalny z
    40Mpix (!) z konwencjonalnej matrycy, przy tym pozbawiony wad wynikających z
    upakowania tylu pikseli na małej matrycy.

  • 2. Data: 2009-02-28 00:56:58
    Temat: Re: Mechaniczne demozaikowanie Bayera
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Mateusz Ludwin pisze:
> [...]
    > 40Mpix (!) z konwencjonalnej matrycy, przy tym pozbawiony wad wynikających z
    > upakowania tylu pikseli na małej matrycy.

    Bo to wymaga bardzo dużej precyzji prowadzenia matrycy, chociaż pewnie
    osiągalne przy pomocy obecnych mechanizmów stabilizacji matrycy. Ale mam
    prostszy sposób - matryca bez filtra rgb, a gdzieś w torze optycznym
    obracający się krążek 3 kolorowy, albo 4 kolorowy i 3 albo 4 ekspozycje.
    Przy 3 łatwiej sfotografować bardziej dynamiczne sceny, ale i tak weź
    pod uwagę, że przy fotografowaniu czego innego niż martwej natury i
    krajobrazów to będzie bardzo kłopotliwe, bo ekspozycja będzie musiała
    być 3 razy dłuższa, czyli problemy gdy światła za mało.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    --
    Gates i Stirlitz patrzą, jak faszyści palą książki:
    - Cenzura - pomyślał Stirlitz.

  • 3. Data: 2009-02-28 01:03:20
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze "Paweł W.":

> [...]
    > krajobrazów to będzie bardzo kłopotliwe, bo ekspozycja będzie musiała
    > być 3 razy dłuższa, czyli problemy gdy światła za mało.

    No właśnie do krajobrazów jak znalazł. Wysokiej jakości wydruk 3x2 metry z
    matrycy 10Mpix? Czemu nie...

  • 4. Data: 2009-02-28 01:04:37
    Od: Czornyj <m...@c...pl>

    > Czemu to nigdy nie zostało zastosowane w aparatach małoobrazkowych?

    Bo:
    - wogóle nie robi się stricte studyjnych DSLR małoobrazkowych?
    - nawet w MF multishoty są nieco niszowe, a ich cena była kosmiczna?
    - w przypadku matryc z OLPF praktycznie nie ma to sensu?

  • 5. Data: 2009-02-28 01:05:36
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Mateusz Ludwin:

    > No właśnie do krajobrazów jak znalazł. Wysokiej jakości wydruk 3x2 metry z
    > matrycy 10Mpix? Czemu nie...

    A jeszcze trzeba do tego dodać, że jeśli to matryca się porusza, to można
    pokombinować ze zwiększaniem rozdzielczości tak jak to robią programy
    składające kilka ekspozycji.

  • 6. Data: 2009-02-28 01:19:41
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Mateusz Ludwin pisze:
    > Rzecze Mateusz Ludwin:

    > A jeszcze trzeba do tego dodać, że jeśli to matryca się porusza, to można
    > pokombinować ze zwiększaniem rozdzielczości tak jak to robią programy
    > składające kilka ekspozycji.

    Ale wychodzi ci właściwie jedno i to samo, czy poruszasz matrycą(bo ma
    przyczepiony filtr), czy poruszasz niezależnym filtrem. Tu masz 30MPX,
    tam 40MPX, ale znowu masz 2x więcej zielonych pikseli ;)

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 7. Data: 2009-02-28 01:20:22
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Czornyj:

    > - w przypadku matryc z OLPF praktycznie nie ma to sensu?

    Jak już robimy taką matrycę, to można jej nie dawać filtra...

    Ale skoro cena zabija, to już wiem dlaczego.

  • 8. Data: 2009-02-28 01:43:46
    Od: "JR" <j...@w...pl>

    Użytkownik "Mateusz Ludwin" :
> [...]
    > 40Mpix (!) z konwencjonalnej matrycy, przy tym pozbawiony wad
    > wynikających z
    > upakowania tylu pikseli na małej matrycy.

    nie pomnę dokładnie, ale kojarzę tę/podobną koncepcję (tak już z 5..10lat
    wstecz),
    kiedy matryce 1..2 Mpix były standardem; jeśli znajdę źródło to przypomnę;
    koncepcja polegała na przesuwaniu matrycy chyba o pół piksela na podłożu
    piezo(?) w jednej tylko osi (np. horyzontalnej), więc nie tyle chodziło
    o samo demozaikowanie, ale o powiększenie rozdzielczości ... vide marne
    2Mpix :)
    nie rozwinęło się to już dziś wiadomo z jakich przyczyn -
    - pikseli dziś mamy aż nadto, a wydłużania czasu ekspozycji z reguły
    nam nie potrzeba ...

    --
    pzdr.
    JR

  • 9. Data: 2009-02-28 07:49:56
    Od: "Radosny" <radosny@usun_to.top67.pl>

    > Ale wychodzi ci właściwie jedno i to samo, czy poruszasz matrycą(bo ma
    > przyczepiony filtr), czy poruszasz niezależnym filtrem. Tu masz 30MPX, tam
    > 40MPX, ale znowu masz 2x więcej zielonych pikseli ;)

    Niekoniecznie. Można bowiem przesuwać o ułamek pixela, co pozwoli "wyliczyć"
    większą rozdzielczość.

    --
    Radosny

  • 10. Data: 2009-02-28 07:50:50
    Od: "Radosny" <radosny@usun_to.top67.pl>

    > No właśnie do krajobrazów jak znalazł. Wysokiej jakości wydruk 3x2 metry z
    > matrycy 10Mpix? Czemu nie...

    O ile nie wiele wiatr. Gałęzie drzew lubią się bardzo kiwać.

    --
    Radosny