  • 21. Data: 2009-02-28 13:57:39
    Temat: Re: Mechaniczne demozaikowanie Bayera
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 28 Feb 2009, Dariusz W. wrote:

    > Witaj !
    >
    > Mozna by tez uzyc 3 matryce o roznej wielkosci pixeli,
    > uklad rozdzielajacy odpowiednio swiatlo

    A po co rozdzielać?
    Mniejsze piksele upchniesz gdzieś między większymi i tyle :)

    > i soft skladajacy
    > to w jeden obraz typu HDR.

    Ano. Prawda - nie każda "wołarka" umie sobie poradzić z małymi
    pikselami z Fuji ;)

    > Duza rozpietosc tonalna bardziej mi jest potrzebna

    A, chcesz patent Fuji ominąć i dlatego "rozdzielać"... :D

    pzdr, Gotfryd

  • 22. Data: 2009-02-28 14:22:30
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Zennon" <z...@n...pl> napisał:

    > A ja mam pytanie czy te 5 tysiecy drucikow podlaczonych do matrycy
    wytrzyma
    > takie "ruszanie" matryca ?
    >[...]

    Też miałem tego typu obawy, ale Minolta/Sony i Pentax/Samsung stosują od
    paru lat stabilizację matrycy w swoich aparatach i jakoś nie słychać, żeby
    te druciki zbyt szybko sie urywały. A podczas działania stabilizacji gną się
    dos.ć intensywnie. Sądzę zatem, ze z punktu wytrzymałości połączeń problem
    został opanowany. Zresztą konstruktorzy mogli przeanalizować doświadczenia
    zbierane od dość dawna - membrany głośników drgają już od ok. 100 lat i tam
    też te druciki (wprawdzie w mniejszych ilościach) muszą się giąć podczas
    pracy.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 23. Data: 2009-02-28 14:27:11
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Mateusz Ludwin wrote:
    > Rzecze "Paweł W.":

    > No właśnie do krajobrazów jak znalazł. Wysokiej jakości wydruk 3x2
    > metry z matrycy 10Mpix? Czemu nie...

    zaczynasz być już męcząco ze swoimi kolejnymi "rewelacjami"

    zanim napiszesz pomyśl.

    hint jaki procent aparatów będzi ewykożystywany tylko do zdjęć statycznych i
    poco dawać wtedy za lustrankę tyle co za sciankę do SF.

  • 24. Data: 2009-02-28 14:28:58
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Dariusz W.:

    > Mozna by tez uzyc 3 matryce o roznej wielkosci pixeli,
    > uklad rozdzielajacy odpowiednio swiatlo i soft skladajacy
    > to w jeden obraz typu HDR.

    Pewnie główny problem to ten układ rozdzielający...

    > Duza rozpietosc tonalna bardziej mi jest potrzebna niz
    > podkrecanie rozdzielczosci bo watpie aby szklo wyciagalo
    > 40 Mpix w APS-C.

    Jeżeli to matryca się przesuwa (a nie sam filtr), to jak najbardziej można w
    ten sposó wyjść poza rozdzielczość obiektywu, bo za każdym razem
    fotografujemy trochę inny kadr. W astrofoto robi się coś podobnego.

  • 25. Data: 2009-02-28 14:32:33
    Od: j...@u...at

    On 28 Feb., 15:27, "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >
    > hint jaki procent aparatów będzi ewykożystywany tylko do zdjęć statycznych i
    > poco dawać wtedy za lustrankę tyle co za sciankę do SF.

    Drogi Mareczku

    to nie jest rewelacja , to jest stara teoria Nynquista.
    Poruszyles watek nie statyczniosci czy dynamiki a sens podnoszenia
    rozdzielczosi matrycy ponad rozdzielczosc obiektywu. Otoz ten sens
    istnieje niezaleznie od tego czy ta informacja jest dla ciebie meczaca
    czy nie.

    XXX

  • 26. Data: 2009-02-28 14:39:56
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Mateusz Ludwin pisze:
    > Dostałem dzisiaj nowe wydanie "Książki o..." i jest tam opisany bardzo
    > ciekawy sposób omijania Bayera w średnim formacie. Wykonuje się nie jedną,
    > ale cztery ekspozycje, przy czym matryca (albo filtry) mechanicznie przesuwa
    > się za każdym razem o jeden mały piksel. W ten sposób każdy piksel
    > rejestruje światło przepuszczane kolejno przez cztery filtry barwne.
    > Czemu to nigdy nie zostało zastosowane w aparatach małoobrazkowych?

    Bo to nadaje się tylko do studia, statywu i bardzo niskiego iso.

    > Przecież
    > w ten sposób można osiągnąć po prostu niebotyczną jakość obrazowania przy
    > matrycy o zupełnie dowolnej wielkości.

    Po pierwsze trzeba by się pozbyć filtru AA, a to już samo w sobie niesie
    pewne kłopoty z sobą.

    > Zwykłe 10Mpix da obraz porównywalny z
    > 40Mpix (!) z konwencjonalnej matrycy, przy tym pozbawiony wad wynikających z
    > upakowania tylu pikseli na małej matrycy.

    Niby obiektyw nagle będzie miał znacznie lepszy MTF?

    --
    jgs .--.
    dominik gg:919564 (\_/)/ _ \

  • 27. Data: 2009-02-28 14:40:13
    Od: "Zennon" <z...@n...pl>

> [...]
    > te druciki zbyt szybko sie urywały. A podczas działania stabilizacji gną

    To musi byc jakos inaczej rozwiazene. Moze kontroler jest tez monolitycznie
    wewnatrz matrycy tez sie trzesie i tylko druciki od szyny danych sie
    uginaja, a ich jest znacznie mniej.

> [...]
    > tam
    > też te druciki (wprawdzie w mniejszych ilościach) muszą się giąć podczas

    Nie przekonales mnie ;) W głośnikach przewody sa plecione i dosc dlugie. A
    swiadomosc, ze tam jest 5 tysiecy drucikow i przerwanie chocby jednego
    wylacza matryce z uzytku, mnie przeraza ;)

    Zennon

  • 28. Data: 2009-02-28 14:42:37
    Od: "KILu" <b...@w...pl>

    Marek Wyszomirski wrote:
    > Niektóre hybrydy Minolty (na pewno A2, ale chyba parę innych też) miały
    > stabilizację matrycy.

    Wiele kompaktow ma stabilizacje matrycy, a nie soczewek. Za jej ruchy
    zazwyczaj odpowiadaja przetworniki ultradzwiekowe/piezoceramiczne (sa duzo
    szybsze i bardziej precyzyjne, niz np. elektromagnesy).

    k,

  • 29. Data: 2009-02-28 14:50:41
    Od: "JR" <j...@w...pl>

    Użytkownik "KILu" :

> [...]
    > duzo
    > szybsze i bardziej precyzyjne, niz np. elektromagnesy).

    chyba raczej niewiele; ja nie potrafię dodać żadnych konkretnych
    przykładów do tych, które podał Marek;
    z przetwornikami piezo/ultradżwiękowymi jest też poważny kłopot -
    - standardowo dają przesunięcia liniowe zbyt małe dla celów stabilizacji;

    prawdopodobnie skróciłeś/zlałeś sobie w myślach
    "mechanizm stabilizacji" z czyszczałką ultradźwiękową matrycy w
    lustrzankach?

    --
    pzdr.
    JR

  • 30. Data: 2009-02-28 14:58:37
    Od: "JR" <j...@w...pl>

    Użytkownik "Zennon" :>>

> [...]
    > A swiadomosc, ze tam jest 5 tysiecy drucikow i przerwanie chocby jednego
    > wylacza matryce z uzytku, mnie przeraza ;)

    przykro mi, ale takiej bzdury dawno nie czytałem :))
    skąd Ci to przyszło do głowy???

    matryca to monolityczny układ, a w CMOS to nawet może być
    jedna struktura wraz z A/C;
    wprawdzie w procesorach dla PC liczba wyprowadzeń dochodzi
    do tysiąca, to jednak w modułach matryc CCD/CMOS liczba ta zazwyczaj
    mieści się w przedziale kilka/naście..dziesiąt do maksimum kilkuset -
    - myślę, że góra 250

    --
    pzdr.
    JR