  • 11. Data: 2009-02-28 10:05:56
    Temat: Re: Mechaniczne demozaikowanie Bayera
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    JR pisze:

> [...]
    >
    > nie pomnę dokładnie, ale kojarzę tę/podobną koncepcję (tak już z
    > 5..10lat wstecz),
    > kiedy matryce 1..2 Mpix były standardem; jeśli znajdę źródło to przypomnę;
    > koncepcja polegała na przesuwaniu matrycy chyba o pół piksela na podłożu
    > piezo(?) w jednej tylko osi (np. horyzontalnej), więc nie tyle chodziło
    > o samo demozaikowanie, ale o powiększenie rozdzielczości ... vide marne
    > 2Mpix :)
    > nie rozwinęło się to już dziś wiadomo z jakich przyczyn -
    > - pikseli dziś mamy aż nadto, a wydłużania czasu ekspozycji z reguły

    A tam. APS-C powinno mieć minimum 40Mpx, a FF 100Mpx ;)
    Podkreślam - minimum! :DDD

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    --
    Gates i Stirlitz patrzą, jak faszyści palą książki:
    - Cenzura - pomyślał Stirlitz.

  • 12. Data: 2009-02-28 10:55:22
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Radosny:

    > Niekoniecznie. Można bowiem przesuwać o ułamek pixela, co pozwoli "wyliczyć"
    > większą rozdzielczość.

    O takich matrycach też tam wspomniano.

  • 13. Data: 2009-02-28 11:19:44
    Od: Sylwester Zarębski <kenjiro_usun@spam_irc.pl>

    Dnia Sat, 28 Feb 2009 02:43:46 +0100, JR napisał(a):

    > Użytkownik "Mateusz Ludwin" :
    [...]
> [...]
    > nie rozwinęło się to już dziś wiadomo z jakich przyczyn -
    > - pikseli dziś mamy aż nadto, a wydłużania czasu ekspozycji z reguły

    Skoro sterowanie stabilizacją matrycy i tak jest w stosownym firmware,
    to zapewne wyłącznie od marketoidów zależy klepnięcie takiej
    funkcjonalności do oprogramowania. Są sytuacje, gdzie światła mnóstwo i
    wręcz prosi się o takie wykorzystanie. Dodatkowo można by osiągnąć
    większy zakres tonalny i zmniejszyć szumy (uśrednić).

    Ehh, pomarzyć można :).

    --
    pozdrawiam
    Sylwester Zarębski

  • 14. Data: 2009-02-28 12:07:02
    Od: "JR" <j...@w...pl>

    Użytkownik "Sylwester Zarębski" :
> [...]
    > wręcz prosi się o takie wykorzystanie. Dodatkowo można by osiągnąć
    > większy zakres tonalny i zmniejszyć szumy (uśrednić).

    nie jestem pewien, czy obecnie stosowane mechanizmy stabilizacji,
    w kompaktach najczęściej zdaje się w obiektywie ... właściwie to nie znam
    kompaktu ze stabilizacją matrycy (?), oparte o elastyczne zawieszenie
    zespołu soczewek i przemieszczanie ich przy pomocy elektromagnesików
    (podobnie jak w mechaniźmie śledzenia ścieżki przez laser w odtwarzaczach
    CD, DVD, BR...) dają prostą możliwość _bezwzględnego_ precyzyjnego
    przesunięcia obrazu o np. 0.5 piksela;
    podejrzewam że pojawia się problem bezwładności całego zespołu
    i wpływu nań zewnętrznych przyspieszeń/drgań aparatu trzymanego
    przecież w rękach;
    podobnie też będzie w przypadku mechanizmów stabilizacji matrycy
    w których też musi być stosowane elastyczne zawieszenie...
    przypomnę, że obecnie rozmiar piksela/subpiksela w kompaktach
    to zaledwie ułamek mikrometra...

    --
    pzdr.
    JR

  • 15. Data: 2009-02-28 12:23:24
    Od: d...@2...pl (Dariusz W.)

    Witaj !

    Mozna by tez uzyc 3 matryce o roznej wielkosci pixeli,
    uklad rozdzielajacy odpowiednio swiatlo i soft skladajacy
    to w jeden obraz typu HDR.

    Duza rozpietosc tonalna bardziej mi jest potrzebna niz
    podkrecanie rozdzielczosci bo watpie aby szklo wyciagalo
    40 Mpix w APS-C.

    Dariusz W.

    Usun z e-mail znaki x.

  • 16. Data: 2009-02-28 13:25:35
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Mateusz Ludwin" <n...@s...org> napisał:

    > A jeszcze trzeba do tego dodać, że jeśli to matryca się porusza, to można
    > pokombinować ze zwiększaniem rozdzielczości tak jak to robią programy
    > składające kilka ekspozycji.
    > [...]

    Oj, kombinujecie, kombinujecie. A czy ktoś z Was konfrontował to z
    rozdzielczoścoą obiektywu? Windowanie rozdzielczości matrycy powyżej pewnego
    poziomu przestaje mieć sens - rozdzielczość otrzymywanego obrazu przestaje
    wzrastać, gdyż limit zaczynają wyznaczać ograniczenia optyki.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 17. Data: 2009-02-28 13:28:57
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    Użytkownik "JR" <j...@w...pl> napisał:

> [...]
    > nie jestem pewien, czy obecnie stosowane mechanizmy stabilizacji,
    > w kompaktach najczęściej zdaje się w obiektywie ... właściwie to nie znam

    Niektóre hybrydy Minolty (na pewno A2, ale chyba parę innych też) miały
    stabilizację matrycy.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 18. Data: 2009-02-28 13:51:04
    Od: "Zennon" <z...@n...pl>

    Użytkownik "Mateusz Ludwin" <n...@s...org> napisał w wiadomości
    > Rzecze Mateusz Ludwin:

    > A jeszcze trzeba do tego dodać, że jeśli to matryca się porusza, to można
    > pokombinować ze zwiększaniem rozdzielczości tak jak to robią programy
    > składające kilka ekspozycji.

    A ja mam pytanie czy te 5 tysiecy drucikow podlaczonych do matrycy wytrzyma
    takie "ruszanie" matryca ?

    Zennon

  • 19. Data: 2009-02-28 13:54:19
    Od: j...@u...at

> [...]
    > poziomu przestaje mieć sens - rozdzielczość otrzymywanego obrazu przestaje
    > wzrastać, gdyż limit zaczynają wyznaczać ograniczenia optyki.

    Podnoszenie rozdzielczosci matrycy do poziomu powyzej dwukrotnej
    rozdzielczosci obiektywu ma sens i to jaki !!

    pozwoli to na usuniecie filtru AA czyli wykorzystanie rozdzielczosci
    obiektywu w pelni.

    Wlasnie dlatego ze rozdzielczosc obiektywow jest za wysoka w stosunku
    do rozdzielczosci matryc sztucznie sie ja zaburza fitrem AA. To
    mniejsze zlo niz powstanie moira , aliasingu od zbyt ostrych
    obiektywow w stosunku do rozdzielczosci matryc.

    XXX

  • 20. Data: 2009-02-28 13:55:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 28 Feb 2009, Marek Wyszomirski wrote:

    > Niektóre hybrydy Minolty (na pewno A2, ale chyba parę innych też)

    Cała seria A (A1, A2, A200) ma jednakowo.
    I obiektyw też ten sam.
    Tylko matryce różne (mimo że A2 i A200 mają obie po 8 Mpix)

    > miały stabilizację matrycy.

    pzdr, Gotfryd