  • Data: 2020-12-14 19:09:24
    Temat: Re: Koło rowerowe z silnikiem BLDC jako prądnica
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    1

    > Wow ... cos jakby Savonius i Darrieus w jednym.
    > Ciekawe jak sobie radzi ... musialbys zrobic kilka roznych dla
    > porownania :-)

    Ten model turbiny powstał w latach 70-80 i jakoś nie widziałem tego
    nigdy w realu ale jak dotąd jest to obiecujący model (testy prototypu
    wypadły pomyślnie).

    Zrobiłem prototyp. Na 4 płatach i kręci się wolniej. Wynika to
    oczywiście z "zacieniania skrzydeł" jak się wczytasz w ten niemiecki
    projekt, to jest tam ładnie opisane jedno skrzydło z obciążnikiem
    (film). Stosując 3 śmigła pokrywasz powierzchnię (w zależności od
    średnicy całego wiatraka) w 95% przy czterech śmigłach jest większe
    "zacienienie" i otrzymujesz mniejsze obroty...i moc. Zwiększając
    średnicę, możesz stosować 4-5-6 łopat ale wtedy płaty muszą być mniejsze
    i obroty są niewielkie. Najbardziej wydajne jest to właśnie przy 3
    śmigłach jako zbalansowana najlepsza wydajność. Przy 4 śmigłach startuje
    to lepiej ale obroty są mniejsze.

    > Tylko ze tu ... im wieksza srednica, tym wolniejsze obroty, wiec
    > pradnica gorzej pracuje :-)

    Większa średnica daje ramię, które teoretycznie daje większą moc. To też
    należy obliczyć do punktu zapotrzebowania i mocy. Moje koło od e-bike
    (BLDC) z uwagi że jest spasowane na MAXA daje dość duży opór bez
    podłączenia czegokolwiek. Ręką ośki nie obrócisz ale z nakrętkami już
    tak. Powyliczałem, że najodpowiedniejsza będzie średnica wiatraka 1200mm
    i wysokość łopat 1500mm na rurze fi 200, żeby pokonać opór koła przy
    wietrze 1m/s bez problemu.

    Sprawdziłem też, ile obrotów potrzebuje ten BLDC , żeby uzyskać 14V 3A.

    90obr/min daje radę. Przy wietrze 5m/s 99% wypadł ten wynik. Zastosuję
    jednak przetwornicę step UP albo podwajacz napięcia (oczywiście diody
    schottkiego 5A/100V) dają radę bo to 3 fazy, żeby przy niższych obrotach
    już korzystać z ładowania.

    Główkując jak jednak osadzić całe koło bez demontażu szprych, wpadłem na
    genialny pomysł opasania tego koła rurami stalowymi cienkościennymi (alu
    jest nie wskazane bo nie jest sprężyste) w kształcie trójkąta
    równobocznego. Rury wpasowane w obręcz koła, tam gdzie przychodzi dętka
    będą miały po 4 punkty podparcia, co stabilizuje całość i nie muszę
    kombinować z mocowaniem do obręczy w inny/dziwny sposób. Ze wzoru łatwo
    obliczyć, że jeśli średnica koła 28' ma 64cm to wierzchołki trójkąta
    będą tworzyć koło o promieniu 128cm co akurat bardzo mi pasuje i co
    najważniejsze tworzy idealną konstrukcję w trójkąt. Otrzymałem w ten
    sposób po 2 rury do wsparcia każdego z 3 śmigieł i tylko zepnę to
    płaskownikiem z alu na szczycie łopat (trójkąt) tej turbiny co bardziej
    wzmocni konstrukcję i będzie stabilne.

    Właśnie kombinuję w/w i jeszcze nie wiem czy będę spawał te rurki czy
    zrobię to na śrubach. Na razie szukam dobrych materiałów a jutro jadę
    obczaić ile gość chce za blachę alu 2mm 1500x1500 z pocięciem na
    1500x500 szt 3 i przygięciem na średnicę 1200mm (łopaty muszą mieć
    zaokrąglenie). Jak mi zaśpiewa wysoko to zrobię to z blachy ocynk 1mm i
    też styknie, tym bardziej że blachę idzie spawać łatwiej niż alu do
    którego musiałbym się bawić z nitami czy śrubami.

    Akurat teraz nie wieje, więc mam czas na zabawę :D

    BTW, zobacz tutaj. 6 śmigieł w takiej konstrukcji (tyle że to wielkie) i
    200W mocy przy 5m/s
    https://www.youtube.com/watch?v=FYMZvnER0BQ&ab_chann
    el=riebedebie a inne
    wiatraki w okolicy ani drgną :D