    From: "re" <r...@r...invalid>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Kilka pytań o OC
    Date: Sat, 9 Apr 2016 11:25:45 +0200

    Użytkownik "Cavallino"

    > ale problemem jest to, że OC jest na samochód a nie na osobę

    Ale ubezpieczającym nie jest samochód, tylko właściciele.
    ---
    No i co z tego ? Jakby nieistotna była szkoda to by nie wpływała na
    ubezpieczenie, a jak jest to powinna ograniczać się do pojazdu na którym
    szkoda wystąpiła. Inaczej mog

    >, stąd
    > dlaczego podskakują stawki na wszystkei samochody a nie tylko na ten,
    > któy uczestniczył w stłuczce.

    Dokładnie tak.
    Na wszystkie samochody należące do któregokolwiek z właścicieli auta,
    które brało udział w szkodzie.
    Tak jest w Polsce od zawsze praktycznie.

    > Mama nie jest współwłaścicelem mojego auta (i nim nie jeździ) więc
    > dlaczego ja mam ponosić odpowiedzialność za jej wyczyny swoim autem?

    Bo jako właściciel (współ) auta które brało udział w szkodzie, ponosisz
    za nią odpowiedzialność.
    Dokładnie tak samą jak inni współwłaściciele.
    ---
    Mówiąc szczerze ... za szkodę ponosi odpowiedzialność sprawca a
    ubezpieczenie obowiązkowe jest po to by poszkodowany zawsze miał od kogo
    dochodzić odszkodowania.

    > Moim zdaniem system jest nieprecyzyjny i działa na niekorzyść nas,
    > kierowców (wydymać na maksa).

    System jest precyzyjny.
    Chciałbyś żeby z Twoich zniżek dało się skorzystać, ale później żeby ich
    nie tracić, jeśli ubezpieczone przez Ciebie auto spowoduje szkodę?
    ---
    Auta z reguły nie powodują szkody. A udział w ubezpieczeniu samochodu
    współwłaścicieli jest proporcjonalny mniejszy niż 100%.