  • 61. Data: 2010-09-15 12:31:23
    Temat: Re: Kablówka, a podłączenie komputera. Różnica potencjałów.
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    news:slrni91e8s.cq.jaros@falcon.lasek.waw.pl...

    > Trudny wybór. Bo konstruktorzy, flejtuchy jedne, nie potrafią zrobić
    > tak, by urządzenie nie kopało. Pralki Franie im robić, a nie brać się
    > za produkcję laptopów. Kiedyś było łatwiej kupić rzeczy porządne.

    To jest mniej więcej tak:
    Jakbyśmy wszyscy zrezygnowali z komórek, PC-tów, mp3-ek, płaskich TV, w
    temacie pralek wrócili do programatorów mechanicznych (nie mówię, że do
    Frani), zrezygnowali z TV kablowej (każdy ma swoją antenę na dachu) i
    przyjęli, że nie przeszkadzają nikomu paski na ekranie TV przy suszeniu
    włosów to być może urzędnicy wycofaliby dyrektywę EMC i wtedy dało by się
    bez problemu zrobić urządzenia nie kopiące.
    P.G.

  • 62. Data: 2010-09-15 12:36:36
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    > Nieprawda. Dwadzieścia lat temu kupiłem kocioł otwarty (produkcji
    > włoskiej). W instrukcji miał opisane sposoby odprowadzania spalin:
    > do komina i rurskiem przez ścianę. I był dopisek, żeby tego drugiego
    > w Polcse nie robić, bo przepisy nie pozwalają. Teraz widuję takie
    > instalacje bezkominowe, więc i w przepisach musiał nastąpić znaczący
    > postęp.

    Są bezkominowe ale IMHO do kotłów z zamkniętą komorą.

    > Też nieprawda. Jak robiłem instalację, to w umowie było napisane,
    > że odbiór tych wszystkich rurek swoją drogą, a jak już podłączę
    > kocioł, to ma być drugi odbiór wraz z uroczystym wpisaniem typu
    > i numerów kotła do papierów w gazowni. Ale jak kocioł powiesiłem
    > i zadzwoniłem do gazowników, to mi powiedzieli, że się pozmieniało
    > i już nie trzeba. Teraz mogę sobie zmieniać kotły choćby i dwa
    > razy w roku. Jeszcze tego by brakowało, żeby w projekcie ktoś
    > napisał, że ma być konkretnie "Veissmann". To by dopiero UOKiK miał
    > używanie! Jest lepiej.

    Załóżmy, że masz w domu prostą instalację do podłączenia kuchenki.
    Chcesz podłączyć inne bardziej wymagające urządzenie np kocioł.
    Powinieneś zrobić projekt i przeróbkę instalacji a może się okazać że
    nie da się tego zrobić bo restrykcyjne przepisy gazownicze na to nie
    zezwolą. A dziwisz się że jak masz prostą dwuprzewodową instalację
    elektryczną to aby korzystać z innych niż dotychczas urządzeń należy
    przerobić instalację elektryczną.

> [...]
    > za produkcję laptopów. Kiedyś było łatwiej kupić rzeczy porządne.

    > Chyba nawet nie chcę wiedzieć. Znaczy co, mam unikać HP?

    Twój wybór. Ja jestem przyzwyczajony, że instalacja jest trójprzewodowa.
    Lepiej zabezpiecza przed porażeniem i lepiej sobie radzi z niektórymi
    zakłóceniami. Nie widzę nic dziwnego, że producenci urządzeń zakładają,
    że w nowoczesnym domu jest właśnie taka instalacja.
    I przy wyborze następnego laptopa czy innego urządzenia nie będę sie
    kierował tym zeby było zasilane płaską wtyczką.

    MD

  • 63. Data: 2010-09-15 18:04:51
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mario napisał:

    > Są bezkominowe ale IMHO do kotłów z zamkniętą komorą.

    Opinię już znam, ale jednak bardziej przemawia domnie realnie
    istniejący kocioł i realna instrukcja do niego.

    > Załóżmy, że masz w domu prostą instalację do podłączenia kuchenki.
    > Chcesz podłączyć inne bardziej wymagające urządzenie np kocioł.

    On jest tak samo wymagający.

    > Powinieneś zrobić projekt i przeróbkę instalacji a może się okazać że
    > nie da się tego zrobić bo restrykcyjne przepisy gazownicze na to nie
    > zezwolą.

    Nie ma żadnych restrykcyjnych przepisów gazowniczych. Ma być rura,
    ma być na wierzchu, podwyższano ostatnio (i to chyba ze dwa razy)
    wymagania co do szczelności i to wszystko. Ludzie podłączają też
    takie odbiorniki jak agregaty prądotwórcze albo kompresory CNG
    i też jest to wciąż tak samo wykonana instalacja.

    > A dziwisz się że jak masz prostą dwuprzewodową instalację elektryczną
    > to aby korzystać z innych niż dotychczas urządzeń należy przerobić
    > instalację elektryczną.

    Dziwię się. Bo to krok do tyłu. Gdyby chodziło o podłączenie sieczkarni
    z napędem tójfazowym, to tak. Ale nie urządzenia elektroniczne o małym
    poborze prądu.

    > Twój wybór.

    Dlatego prosiłem o wskazówki. Nie zdarzyło mi się, żeby mnie laptop
    kopnął, niezaleznie od tego, skąd czerpał zasilanie. Z HP jest inaczej?

> [...]
    > zakłóceniami. Nie widzę nic dziwnego, że producenci urządzeń zakładają,
    > że w nowoczesnym domu jest właśnie taka instalacja.

    Akurat co do laptopów, to mnie dziwi gdy ktoś zał?ada, że będą one
    używane wyłącznie w "nowoczesnym domu".

    > I przy wyborze następnego laptopa czy innego urządzenia nie będę sie
    > kierował tym zeby było zasilane płaską wtyczką.

    No jasne, jak się już trafi na odpowiendi komputer, to zawsze można
    poszukać innego kabla, jeśli fabryczny będzie sprawiał kłopoty.
    I tak często wozi się dwa kable lub korzysta z przejściówek.

    W samolotach są płaskie amerykańskie, 110V. Nikt nie żąda homologacji
    na przejściówki ze standaru brytyjskiego, europejskiego, australijskiego
    itd. Nie sprawdza uziemienia (zwłaszcza że w samolocie o *uziemienie*
    trudno). A kto bardziej niż linie lotnicze panikuje, że samolot spadnie
    jak pasażer włączy telefon? Teoretycnie może być tak, ze kilkaset osób
    na raz klepie w laptopy. Z tymi zakłóceniami i innymi potwornościami,
    to jakaś ściema.

    --
    Jarek

  • 64. Data: 2010-09-15 18:13:31
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotr Gałka napisał:

> [...]
    > włosów to być może urzędnicy wycofaliby dyrektywę EMC i wtedy dało by się
    > bez problemu zrobić urządzenia nie kopiące.

    Ilekroć próbowałem posłuchać starego zapomnianego radia (takiej
    skrzynki, nie rozgłośni), to się okazywało, że nie brzmi już jaki
    kiedyś. Pewnie ma ta związek ze znanym faktem, że przed wojną, to
    trawa była zieleńsza niż teraz. Ale również stacji było mniej, nie
    mówiąc już o pecetach i komórkach. W związku z tym wymagania co
    do selektuwności czy odporności na jakieś skrośne modulacje były
    mniejsze. Dzisiejszy (nawet wczorajszy) sprzęt odbiorczy radzi
    z tym sobie zdecydowanie lepiej. I to bez dyrektyw urzędniczych,
    Jak urzędnik nie przeszkadza, to konstruktor projektuje dobrze,
    bo inaczej klient nie kupi, a flejtucha wyleją z roboty.

    Nie do końca w to wierzę, ale skoro nie da się inaczej i zasilacz
    musi albo kopać albo siać (to coś jak ogrodnik), to może urzędnik
    powinien też się lepiej przyłożyć do roboty i nakazać montowanie
    filtrów w gniazdkach zamiast obligatoryjnego trzeciego przewodu.
    Obecna sytuacja, gdzie każda wtyczka pasuje do gniazdka bez uziemienia,
    to przyzwolenie na wszystkie opisywane wyżej nieszczęścia. Gdyby to
    była prawda, to powinien być również zmieniony system gniazdek
    i wtyczek.

    --
    Jarek

  • 65. Data: 2010-09-15 18:58:04
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > Dlatego prosiłem o wskazówki. Nie zdarzyło mi się, żeby mnie laptop
    > kopnął, niezaleznie od tego, skąd czerpał zasilanie. Z HP jest inaczej?

    Mnie też nie komputer nie kopnął. Ani laptop ani stacjonarny. Pralka czy
    lodówka też nie. Ale ja mam poprawnie zrobioną instalację. I wiem, że
    jak urządzenie ma wtyczkę z PE to powinno być włączone do instalacji z
    bolcem zerującym. Jak ktoś nie stosuje się do tej zasady to albo go
    lekko pieści napięcie z filtra symetrycznego (gdy dotyka jednocześnie
    "ziemi") albo go coś pieprznie przy przebiciu na obudowę.

    > Akurat co do laptopów, to mnie dziwi gdy ktoś zał?ada, że będą one
    > używane wyłącznie w "nowoczesnym domu".

    A mnie dziwiłoby gdyby producent dostosowywał konstrukcję urządzenia do
    typów instalacji których nie powinno już się stosować.

    > No jasne, jak się już trafi na odpowiendi komputer, to zawsze można
    > poszukać innego kabla, jeśli fabryczny będzie sprawiał kłopoty.
    > I tak często wozi się dwa kable lub korzysta z przejściówek.

    Jak się bawisz przejściówkami i próbujesz zasilać z sieci bez PE
    urządzenie wymagające PE to musisz mieć świadomość konsekwencji.

> [...]
    > jak pasażer włączy telefon? Teoretycnie może być tak, ze kilkaset osób
    > na raz klepie w laptopy. Z tymi zakłóceniami i innymi potwornościami,

    Ściema dopóki np. nie próbujesz podłączyć do kompa zestawu audio. Albo
    nie spróbujesz sobie zmierzyć emisji i widzisz jakie są efekty po
    wpięciu dobrego filtra sieciowego.

    MD

  • 66. Data: 2010-09-15 19:44:00
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mario napisał:

    > Mnie też nie komputer nie kopnął. Ani laptop ani stacjonarny. Pralka
    > czy lodówka też nie. Ale ja mam poprawnie zrobioną instalację.

    Mnie też nie. Instalację też mam zrobiona poprawnie, bo do większości
    gniazdek pasują wtyczki od wszystkich urzadzeń.

> [...]
    > do instalacji z bolcem zerującym. Jak ktoś nie stosuje się do tej
    > zasady to albo go lekko pieści napięcie z filtra symetrycznego (gdy

    A ja wiem, że jak wtyczka pasuje do gniazdka, to nic złego stać się
    nie może. Chyba że jest wielki napis z wykrzyknikiem, by nie podłączać
    do gniazdka bez styku ochronnego. Taki napis widziałem ostatnio na
    betoniarce. A na laptopie nigdy.

    > albo go coś pieprznie przy przebiciu na obudowę.

    Ja bym radził jednak dbać o dobry stan techniczny urządzeń. Jak się
    nie gmera w środku, a z zewnątrz żadnych uszkodzeń nie widać, to
    takie rzeczy się nie zdarzają.

    > A mnie dziwiłoby gdyby producent dostosowywał konstrukcję urządzenia
    > do typów instalacji których nie powinno już się stosować.

    Ale się stosuje. Poza tym dlaczego nie powinno? I dlaczego "już".

    > Jak się bawisz przejściówkami i próbujesz zasilać z sieci bez PE
    > urządzenie wymagające PE to musisz mieć świadomość konsekwencji.

    Przecież mam.

    > Ściema dopóki np. nie próbujesz podłączyć do kompa zestawu audio.
    > Albo nie spróbujesz sobie zmierzyć emisji

    I co wtedy? Wskazówka emisjometru wychyla się na czerwone pole? Coś
    jeszcze? Bo samolot nie spada. Pasażerka obok ogląda komedię romantyczną
    z systemu pokładowego. Paski jej przez ekran nie latają. Inny pasażer
    słucha "Carmen" Bizeta. Też mu nie trzeszczy. To czym mam się przejmować?

    > i widzisz jakie są efekty po wpięciu dobrego filtra sieciowego.

    To znaczy jak? Zestaw audio podłaczony jak się patrzy, zgodnie z normami
    europejskimi, amerykańskimi i azjatyckimi. Laptop z zasilaczem na kablu
    grubym jak pyta i z wtyczką, że zabić można. Wszystko w mieszkaniu
    z obolcowaną na maksa instalacją (więc niektóre urządzenia elektryczne
    stoją i się kurzą, bo wtyczki nie pasują, a pan domu krzyczy jak zobaczy
    gdzieś przejściówkę). A na dokładkę "dobry filtr sieciowy", dzieki któremu
    dźwięk jest *jeszcze* lepszy? Czy ten filtr ma być z miedzi beztlenowej?
    I czy trzeba podłączać do prundu kablem kierunkowym?

    --
    Jarek

  • 67. Data: 2010-09-15 20:39:47
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    > Mnie też nie. Instalację też mam zrobiona poprawnie, bo do większości
    > gniazdek pasują wtyczki od wszystkich urzadzeń.

    No i nie ma problemu. Jak masz urządzenie z płaską wtyczką (klasa II) to
    sobie wtykaj gdzie chcesz. Jak jest klasy I to już nie jest tak prosto.

> [...]
    > nie może. Chyba że jest wielki napis z wykrzyknikiem, by nie podłączać
    > do gniazdka bez styku ochronnego. Taki napis widziałem ostatnio na

    Po co wykrzyknik? Masz klasę I (symbol masy w kółku) lub klasę II
    (kwadrat w kwadracie). Klasę III możemy sobie darować. I masz instrukcję
    w której pewnie napisane w co wtykać.

> [...]
    > takie rzeczy się nie zdarzają.

    > Ale się stosuje. Poza tym dlaczego nie powinno? I dlaczego "już".

    Bo się zmieniły przepisy. Nie możesz zrobić w domu instalacji
    dwuprzewodowej i bez różnicówki.

    > Przecież mam.

    MOzer i ściema tak samo jak z emisją spalin w autach. Normy idą coraz
    bardziej do góry i po prostu kupując nowy produkt musisz się zgodzić na
    to że pewnie był robiony pod tym kątem.

> [...]
    > z systemu pokładowego. Paski jej przez ekran nie latają. Inny pasażer
    > słucha "Carmen" Bizeta. Też mu nie trzeszczy. To czym mam się przejmować?

    A ja znam przypadek że pecet nadawał tak że stojąca 2 metry obok stacja
    łącznosci radiowej nie mogła pracować. Pomogła poprawa zerowania.

> [...]
    > dźwięk jest *jeszcze* lepszy? Czy ten filtr ma być z miedzi beztlenowej?
    > I czy trzeba podłączać do prundu kablem kierunkowym?

    Nie bardzo wiem o co ci chodzi z tymi "śmiesznymi" tekstami. W zdani
    które przeciąłeś na pół pisałem o emisji z którą walczyłem w Instytucie
    Łączności przez ponad 2 tygodnie. I widziałem jaka jest różnica w emisji
    w zależności od tego jaki wstawić filtr sieciowy , jaki ferryt czy jak
    zakończyć ekran przewodu przy wejściu do urządzenia.
    Jak ty mi ty wjeżdżasz z jakimiś twoim zdaniem jajcarskimi pierdami o
    miedzi beztlenowej to możemy zakończyć tą bezsensowną rozmowę.

    MD

  • 68. Data: 2010-09-15 22:01:34
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mario napisał:

    > No i nie ma problemu. Jak masz urządzenie z płaską wtyczką (klasa II) to
    > sobie wtykaj gdzie chcesz. Jak jest klasy I to już nie jest tak prosto.

    No i właśnie tu *jest* problem. A nawet więcej problemów, tak ze trzy.
    Po pierwsze zdarzają się urządzenia bez określonej przynależności
    klasowej. Po drugie, te klasy mogą zależeć od widzimisia konstruktorskiego,
    od tego jaka wtyczka była na stannie albo od uchwały zarządu w sprawie
    standaryzacji elementów używanych do produkcji. Wtedy te kółeczka
    i kwadraciki należy olać, bo nic z nich nie wynika. Po trzecie nie każdy
    użykownik musi się znać na tych oznaczeniach (na szczęście producenci
    o tym wiedzą, dlatego takie wkładanie wtyczek w domowe dziurki nie jest
    groźne).

    > Po co wykrzyknik?

    Bo od tego może zależeć ludzkie życie.

    > Masz klasę I (symbol masy w kółku) lub klasę II (kwadrat w kwadracie).
    > Klasę III możemy sobie darować. I masz instrukcję w której pewnie
    > napisane w co wtykać.

    Na szczęście nie wszyscy myślą tak, że wystarczy o takich rzeczach
    napisać w instrukcji na 34 stronie.

    > Bo się zmieniły przepisy.

    No tak. Ordnung must sein.

    > Nie możesz zrobić w domu instalacji dwuprzewodowej i bez różnicówki.

    Na szczęście używać dalej mogę (nie wiem czy właśnie tak jest z tą
    różnicówką, ale jeśli tak, to dość głupio).

    > MOzer i ściema tak samo jak z emisją spalin w autach. Normy idą coraz
    > bardziej do góry i po prostu kupując nowy produkt musisz się zgodzić na
    > to że pewnie był robiony pod tym kątem.

    No ale tu idą do dołu -- skoro pewne urządzenia kiedyś *musiały* obywać
    się bez instalacji ochronnej, a teraz konstruktor wiele rzeczy może
    sobie odpuścić, to te urządzenia są gorsze.

    > A ja znam przypadek że pecet nadawał tak że stojąca 2 metry obok stacja
    > łącznosci radiowej nie mogła pracować. Pomogła poprawa zerowania.

    A jak sąsiad odpalił trabanta, to nie było widać co jest po drugiej
    stronie ulicy. Coś z tego wynika?

> [...]
    > w zależności od tego jaki wstawić filtr sieciowy , jaki ferryt czy jak
    > zakończyć ekran przewodu przy wejściu do urządzenia.

    No tak, ale to jest instytut, to są urzędnicy, to są normy. Dla
    konkretnego urządzenia. Jasne, waro poświęcić nawet cztery tygodnie
    by ograniczyć emisję zakłóceń. Tylko pewnie podłączaliście zerowanie
    (jak w każdym porządnym domu), więc wasze wysiłki mogą pójść na marne,
    jeśli diwajs trafi do kogoś z dwuprzewodową (a przecież wciąż legalną)
    instalacją.

    A mnie (w tych śmiesznych testach) chodziło o praktykę. Domową praktykę.

    > Jak ty mi ty wjeżdżasz z jakimiś twoim zdaniem jajcarskimi pierdami
    > o miedzi beztlenowej to możemy zakończyć tą bezsensowną rozmowę.

    No więc pomyślałem sobie, że to przecięte zdanie (o tym, że z filtrem
    sieciowym zestaw audio gra lepiej) miało być jajcarskie. Jak ja bym
    słyszał w głośnikach jakieś pierdy czy inne zakłócenia, to bym wywalił
    taki złom w diabły, a nie szukał półśrodków w rodzaju podłączania do
    innego gniazdka. Wy sobie tam w zaciszu instytutowym nanizujecie jakieś
    feryciki na druciki, a i tak jedyne zakłócenie co je słychać w porządnym
    sprzęcie audio, to telefony komórkowe. I na nie nie ma siły -- poziom
    mają o wiele rzędów większy od wszystkiego co lokalnie hula po sieci
    zasilającej, nawet dwuprzewodowej. Stary sprzęt (np. z lat '70) jest
    bezsilny -- zwykle łomot jest taki, że bębenki pękają. A w nowym jakoś
    sobie poradzili, by było ledwie słychać. To się nazywa rozwiązywanie
    *realnych* problemów.

    --
    Jarek

  • 69. Data: 2010-09-15 22:19:22
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Jarosław,

    Thursday, September 16, 2010, 12:01:34 AM, you wrote:

    > No i właśnie tu *jest* problem. A nawet więcej problemów, tak ze trzy.
    > Po pierwsze zdarzają się urządzenia bez określonej przynależności
    > klasowej.

    Dopuszczone do obrotu i dostępne dla Kowalskiego? Nie wierzę.

> [...]
    > standaryzacji elementów używanych do produkcji. Wtedy te kółeczka
    > i kwadraciki należy olać, bo nic z nich nie wynika.

    Wynika - odpowiedzialność w razie wypadku.

    [...]

    Bzdura - normy stale się zaostrzają!

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 70. Data: 2010-09-15 23:33:03
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    > No i właśnie tu *jest* problem. A nawet więcej problemów, tak ze trzy.
    > Po pierwsze zdarzają się urządzenia bez określonej przynależności
    > klasowej.

    Nie powinny się zdarzać w handlu.

    Po drugie, te klasy mogą zależeć od widzimisia konstruktorskiego,
    > od tego jaka wtyczka była na stannie

    No chyba niezupełnie bo typ izolacji zależy nie od tego jaki kabel w
    danym egzemplarzu wepnie monter ale od tego jakie podkładki papierowe
    dla tego produktu przygotowano czyli zgodność z dyrektywą.

> [...]
    > użykownik musi się znać na tych oznaczeniach (na szczęście producenci
    > o tym wiedzą, dlatego takie wkładanie wtyczek w domowe dziurki nie jest

    Uważasz że tylko betoniarką można zabić?
    W każdej instrukcji znajdziesz mnóstwo wykrzykników. Właśnie w
    rozdziałach dotyczących podłączania do zasilania.

    > Na szczęście nie wszyscy myślą tak, że wystarczy o takich rzeczach
    > napisać w instrukcji na 34 stronie.

    > No tak. Ordnung must sein.

    Ty się w stosowaniu urządzeń we własnym mieszkaniu nie musisz stosować
    do przepisów. Ale jeśłi już byś wynajął je komuś a zwłaszcza do użytku
    publicznego to lepiej dla wszystkich byłoby żeby wszystko było w zgodzie
    z przepisami.
    Also, das ist gute Idee:
    Ordnung must sein.

> [...]
    > słyszał w głośnikach jakieś pierdy czy inne zakłócenia, to bym wywalił
    > taki złom w diabły, a nie szukał półśrodków w rodzaju podłączania do

    O filtrze to pisałem w kwestii emisji. A o zakłóceniach audio pisałem w
    kontekscie podłączania wieży do peceta podłączonego bez bolca.
    Jest/był to (OIDP z dawnych czasów) jednen z podstawowych problemów obok
    szczypania przez masę po palcach. I dotyczył włąśnie użytkowników
    domowych a nie instytutów badawczych. Jak pecet jest nie podłączony do
    PE to na obudowie ma 110 v z dzielnika pojemnościowego jakim stał się
    filtr. NA masie jego karty dźwiękowej też. Gdy połączysz to kablem z
    zestawem audio, który być może jest poprawnie podłączony to przez masę
    kabla audio płynie prąd o częstotliwości 50Hz. Bardzo dobrze słyszalny w
    głośnikach.

    MD