    From: Mario <m...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Kablówka, a podłączenie komputera. Różnica potencjałów.
    Date: Wed, 15 Sep 2010 20:58:04 +0200

> [...]
    > ma być na wierzchu, podwyższano ostatnio (i to chyba ze dwa razy)
    > wymagania co do szczelności i to wszystko. Ludzie podłączają też
    > takie odbiorniki jak agregaty prądotwórcze albo kompresory CNG
    > i też jest to wciąż tak samo wykonana instalacja.

    > Dziwię się. Bo to krok do tyłu. Gdyby chodziło o podłączenie sieczkarni
    > z napędem tójfazowym, to tak. Ale nie urządzenia elektroniczne o małym
    > poborze prądu.

    > Dlatego prosiłem o wskazówki. Nie zdarzyło mi się, żeby mnie laptop
    > kopnął, niezaleznie od tego, skąd czerpał zasilanie. Z HP jest inaczej?

    Mnie też nie komputer nie kopnął. Ani laptop ani stacjonarny. Pralka czy
    lodówka też nie. Ale ja mam poprawnie zrobioną instalację. I wiem, że
    jak urządzenie ma wtyczkę z PE to powinno być włączone do instalacji z
    bolcem zerującym. Jak ktoś nie stosuje się do tej zasady to albo go
    lekko pieści napięcie z filtra symetrycznego (gdy dotyka jednocześnie
    "ziemi") albo go coś pieprznie przy przebiciu na obudowę.

    > Akurat co do laptopów, to mnie dziwi gdy ktoś zał?ada, że będą one
    > używane wyłącznie w "nowoczesnym domu".

    A mnie dziwiłoby gdyby producent dostosowywał konstrukcję urządzenia do
    typów instalacji których nie powinno już się stosować.

    > No jasne, jak się już trafi na odpowiendi komputer, to zawsze można
    > poszukać innego kabla, jeśli fabryczny będzie sprawiał kłopoty.
    > I tak często wozi się dwa kable lub korzysta z przejściówek.

    Jak się bawisz przejściówkami i próbujesz zasilać z sieci bez PE
    urządzenie wymagające PE to musisz mieć świadomość konsekwencji.

    > W samolotach są płaskie amerykańskie, 110V. Nikt nie żąda homologacji
    > na przejściówki ze standaru brytyjskiego, europejskiego, australijskiego
    > itd. Nie sprawdza uziemienia (zwłaszcza że w samolocie o *uziemienie*
    > trudno). A kto bardziej niż linie lotnicze panikuje, że samolot spadnie
    > jak pasażer włączy telefon? Teoretycnie może być tak, ze kilkaset osób
    > na raz klepie w laptopy. Z tymi zakłóceniami i innymi potwornościami,
    > to jakaś ściema.

    Ściema dopóki np. nie próbujesz podłączyć do kompa zestawu audio. Albo
    nie spróbujesz sobie zmierzyć emisji i widzisz jakie są efekty po
    wpięciu dobrego filtra sieciowego.

    MD