    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Kablówka, a podłączenie komputera. Różnica potencjałów.
    Date: Thu, 16 Sep 2010 00:50:34 +0000 (UTC)
    <i6dl4f$8sc$1@news.onet.pl> <i6dppb$kn7$1@news.onet.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl> <i6draa$opp$1@news.onet.pl>
    <i6kcsu$2tjb$1@news2.ipartners.pl> <i6krd4$t0c$1@news.onet.pl>
    <i6q0er$sis$1@news.onet.pl> <s...@f...lasek.waw.pl>
    <i6q4tn$9ur$1@news.onet.pl> <s...@f...lasek.waw.pl>
    <i6qbrd$uk9$1@news.onet.pl> <s...@f...lasek.waw.pl>
    <i6qekk$74r$1@news.onet.pl> <s...@f...lasek.waw.pl>
    <i6r4vs$9pj$1@news.onet.pl> <s...@f...lasek.waw.pl>
    <i6rauk$t20$1@news.onet.pl> <s...@f...lasek.waw.pl>
    <i6rl3g$knm$1@news.onet.pl>

    Pan Mario napisał:

    > Nie powinny się zdarzać w handlu.

    Co znaczy "nie powinny"? Popatrzyłem na to, co mam pod ręką. Na większości
    urządzeń z kablem dwużyłowym są kwadraciki. Tylko chińska lutownica
    (kupiona kilka tygodni temu) nie ma. No cóż, może tym razem Chińczyka
    nie rozstrzelają. Ale to co podłączone jest typowym kablem komputerowym,
    czyli -- cutuję -- ma "klasę I (symbol masy w kółku)" już tego oznaczenia
    nie ma. Nie ma kółka z symbolem masy (ani uziemienia -- bo chyba taki być
    powinien). Wśród sprawdzanych jest na przykład zasilacz routera Cisco.
    To chyba szacowna firma. Z rzeczy większego kalibru, kuchenka mikrofalowa
    również nie ma. W ogóle nie ma żadnego symbolu. Kupiona w Madrycie jakiś
    czas temu, ale Hiszpania to też UE. Lodówka jeśli ma, to pewnie gdzieś
    z tyłu, więc się nie wypowiem. Jeszcze toster sprawdziłem. Też nie ma.

    > No chyba niezupełnie bo typ izolacji zależy nie od tego jaki kabel w
    > danym egzemplarzu wepnie monter ale od tego jakie podkładki papierowe
    > dla tego produktu przygotowano czyli zgodność z dyrektywą.

    A co będzie, jeśli projektant zaprojektuje super-duper potrójną izolację,
    spełni wszystkie normy ochrony drugiej klasy, a do tego dołoży jeszcze
    przewód ochronny? Wolno mu? Bo naprzykład uważa, że jak się toto uziemi,
    to będzie lepiej grało, albo w ogóle będzie fajniej? Może z tymi
    zasilaczami, co je przed chwilą oglądałem, tak właśnie jest?

    > Uważasz że tylko betoniarką można zabić?

    Nie, jeszcze można sieknąć serią z kałacha.

    > W każdej instrukcji znajdziesz mnóstwo wykrzykników.
    > Właśnie w rozdziałach dotyczących podłączania do zasilania.

    Ale ten napis jest NA BETONIARCE. W widocznym miejscu. I bardzo słusznie.
    W sposób użytkowania betoniarki wpiasna jest możliwość zalania elektryki
    wodą ze szlauchu. Dobrze, jeśli wtedy całe żelastwo jest połaczone
    z ziemią (teraz mnie olśniło -- już wiem dlaczego niektóre betoniarki
    były sprzedawane pod nazwą "mieszalnik do pasz").

    > Ty się w stosowaniu urządzeń we własnym mieszkaniu nie musisz stosować
    > do przepisów. Ale jeśłi już byś wynajął je komuś a zwłaszcza do użytku
    > publicznego to lepiej dla wszystkich byłoby żeby wszystko było w zgodzie
    > z przepisami.

    W ogóle lepiej by było, gdyby przepisy były lepsze. Z tymi co są,
    to dla wszystkich jest trochę lepiej, ale też i trochę gorzej.

    > Also, das ist gute Idee:
    > Ordnung must sein.

    Jaja, folcwagen.

> [...]
    > w kontekscie podłączania wieży do peceta podłączonego bez bolca.
    > Jest/był to (OIDP z dawnych czasów) jednen z podstawowych problemów obok
    > szczypania przez masę po palcach. I dotyczył włąśnie użytkowników
    > domowych a nie instytutów badawczych. Jak pecet jest nie podłączony do
    > PE to na obudowie ma 110 v z dzielnika pojemnościowego jakim stał się
    > filtr. NA masie jego karty dźwiękowej też. Gdy połączysz to kablem z
    > zestawem audio, który być może jest poprawnie podłączony to przez masę
    > kabla audio płynie prąd o częstotliwości 50Hz. Bardzo dobrze słyszalny w

    Siedzę teraz przy komputerze z podłaczonymi głośnikami (takie sobie
    średnie Creative, jeden duży i dwa małe). Coś tam z tego 50Hz da się
    usłyszeć, ale nie słabnie po wyjęciu jacka z karty. Z wygładzaniem
    w zasilaczu to się nie popisali, ot co. Wszystko podłączone do jednego
    UPS-a, a ten do zwykłego odskulowego gniazdka bez bolca. No i 110V
    też mnie nie szczypie na obudowie (zmierzyłem właśnie względem
    kaloryfera, jest coś koło zera). Może ten mój pecet zepsuty jakiś,
    albo co? W każdym razie współczesnych norm na badziewiastość nie
    trzyma.

    Jarek

    PS
    A ta "kwestia emisji", to poza kwestią arbitralnie ustalonych norm
    w kwestii emisji, jakie ma znaczenie w praktyce?

    --
    "Strzelanie do rzutków przez osiem godzin miesięcznie było dla nich
    doskonałym ćwiczeniem. Nabierali dzięki temu wprawy w strzelaniu