    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Jaki operator do transmisji GPRS ?
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <1u5vncg55gsgc.121nqbe5ngnka$.dlg@40tude.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <i417xlhe6jqj$.8xz4hrz6uz5w$.dlg@40tude.net>
    Date: 17 Jun 2013 00:54:10 GMT

    Pan J.F. napisał:

    > Ale to chyba voip.

    Co to za różnica?

    > Krajowe, owszem, moze sie zdarzyc ze z Wroclawia do Opola idzie przez
    > Warszawe, a moze nawet z Opola do Opola przez stolice, ale to wybor
    > operatorow - widac tak taniej, niz pare km interfejsu zrobic ..

    Tepsiana poczta głosowa dla wszystkich abonentów jest zdaje się
    w Katowicach.

    > Ale splacac kredyty trzeba :-)

    Chyba jednak spłacają. A mimo tego wciąż są na plusie (nie tylko Polkomtel).

    > Czy nie trzeba inwestowac ... no nie wiem, w swiatlowody moze i juz
    > nie. Ale czy zapotrzebowanie nie rosnie ?

    A gdzie by miało rosnąć? Nawet eteru komórkowego już jest chyba dosyć.

    > Tak znow nic to nie. Swiatlowod najtanszy moze i kosztuje grosze za
    > metr, ale najtanszego sie klasc nie oplaca. Swiatlowod wielowloknowy,
    > rura "kanalizacyjna", ulozenie - i 350km robi sie dosc drogie. A
    > przeciez trzeba studzienki, stacje wzmacniajace, urzadzenia ..

    No to już dawno krecią robotę zrobili. A że światłowody tanie, to tam
    gdzie potrzeba było czterech włókien, zakopali od razu pińcet.

    Przypomniało mi się teraz, jak kilkanaście lat temu kładli przez Polskę
    ze wschodu na zachód ruską rurę z gazem. W "Gazecie Wyborczej" biadolil
    wtedy, że ruskie nie pytając nikogo o zdanie, położyli wraz z rurą 64
    włókna światłowodu. Był rysunek na ćwierć pierwszej strony, jak taki kabel
    wygląda w przekroju i wyliczenia ile to rozmów telefonicznych można tym
    puścić. I nikt nie był w stanie tym tępym pismakom wytłumaczyć, że przy
    przesyłaniu gazu łączność jest potrzebna, a cieńszych kabli w zasadzie
    nikt nie produkuje.

    > W sytuacji gdy minuta w kraju kosztuje np 40gr, minuta w Niemczech
    > podobnie, rozmowa MN w dobrej ofercie tez 40 gr, a za roaming chca
    > 5zl/min - to oczywiscie tez uwazam ze dziala.

    5zł/min, to już od dawna nie ma. Tyle jest w Szwajcarii (raz mnie ktoś
    przydybał w czasie przesiadki na lotnisku w Zurichu, a ja zapomniałem,
    że to nie Unia) i jeszcze przez dwa tygodnie (na szczęście już tylko
    przez dwa) w Chorwacji.

    > W sytuacji gdy mowia ze transmisja przez cala Europe ma byc za darmo,
    > to juz niekoniecznie uwazam to za sluszne.

    To w Gibraltarze (mają jeden BTS na tej swojej górce) telefony powninny
    być wielokrotnie tańsze niż w Hiszpanii, Niemczech czy Polsce?

    > Robia. Dla lepszych klientow TP ma lepsze oferty - ostatnio to mnie
    > chyba co tydzien namawiaja na Internet DSL.
    > A ja zlosliwie pytam, "lepszy internet ? To neostrada jest gorsza ?
    > A w czym ?" :-)

    Nie gadali, że w tym, że ma stały IP? Na początku ściemniali, że te
    dynamiczne to po to, by dla wszystkich starczyło, a przecież -- jak
    wtedy mówili -- nie każdy cały czas korzysta z sieci. Tak samo mi
    teraz picowali w Netii, jak toczyliśmy walke o porty, głownie 25
    (kurcze, brzmi to jakbym bronił Poczty Gdańskiej). No to mówię im,
    że przecież sami dają kilientom routery, które mało kto wyłącza,
    więc numery i tak są wciąż przydzielone. Widac na kumatego trafiłem,
    bo sie tylko roześmiał i nic więcej nie próbował ściemniać. Później
    to sprawdziłem -- mają 300 tysięcy klientów i około półtora miliona
    własnych adresów IP.

    > No, ale za darmowe sms chca 10 zl. Rozmowy za darmo, a za sms trzeba
    > placic, czyz to nie paranoja ?

    SMSy są po to, by zarabiać. Dla operatora są całkowicie za darmo
    (i zawsze były), więc ile by za ni enie chcieli, to będzie paranoja
    (za 4zł dają 222 sztuki, normalnym ludziom wystarczy, nie trzeba
    płacić całej dychy).

    > A swoja droga to co piszesz to ciekawe. Fejs, NK, youtube ... czyzby
    > te serwisy placily operatorom, albo oferowaly np lacza za darmo, czy
    > podstawianie wlasnych reklam ? Bo nawet jesli z USA jest za darmo, to
    > transmija zasoby sieci operatora pochlania.
    > Mozliwe ze YT na ekraniku telefonu znacznie mniej.

    Przecież tu w ogóle nie chodzi o łącza do Stanów, tylko o lokalny eter,
    który jako jedyny może mieć ograniczenia. Ale widać nie ma, skoro to dają
    w pakiecie. Nawet jak dostaja kasę od Gugla i od Cukierasa, to jednak kto
    inny płaci, kto inny używa. Więc nie ma powodu, by się ograniczał.

    > A, i jeszcze drobiazg
    > "11. W ramach niniejszej Oferty Promocyjnej zakazane jest
    > wykorzystanie telefonu komórkowego jako modem podłączony do komputera
    > (tzw. tethering). W przypadku wykrycia takiego działania przez
    > Operatora, Operator zastrzega sobie prawo do nieodwołalnego wyłączenia
    > Abonentowi pakietu danych ?Smartfon?."

    To chyba jest częsty zapis w regulaminach. Ciekawi mnie jednak, w jaki
    sposób może zajść "przypadek wykrycia".

    > Mniej wiecej tak, ale jak ktos ma za 29 no limit, a gada z natury
    > malo, to szuka oferty za 15 z limitem :-)

    Chyba żeby nie. Od razu się przyznam, że się na tego red bulla skusiłem
    (mimo że wcześniej za taktaka płaciłem chyba mniej, a to tego miałem na
    koncie zachomikowane *tysiące* minut za rozmowy przychodzące). Ofertę
    konkurencji od razu z miejsca loałem, nie tylko dlatego, że to Orange,
    ale przede wszystkim z tego powodu, że wydała mi się idiotyczna. Bo tam
    można zapłacić 9 zł, pod warunkiem, że się prawie wcale nie gada, a jak
    chce się używac telefonu normalnie, to bardzo szybko robi się max, czyli
    29 zł. Po cholerę to wszystko?

    > No fakt - Plus sie chwali ARPU 39zl ostatnio, to 29 bez telefonu moze
    > byc calkiem normalne. Albo utrzymaja 39 sprzedajac telefony na raty.

    Te wszystkie oferty, to teraz sprzedawanie telefonów na raty. Ale ja jak
    będę chciał sobie kupić telefon, to pójde do sklepu, nie do operatora.
    Więc nie jestem targetem.

    > Jak przyjda kiedys z kontrola, to nie bedzie ci do smiechu :-)

    Mam wtedy mówić, że mam 5 lat, ale liczę na przedterminowe zwolnienie?

    --
    Jarek