    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Jaki operator do transmisji GPRS ?
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <1u5vncg55gsgc.121nqbe5ngnka$.dlg@40tude.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    Date: Mon, 17 Jun 2013 01:33:02 +0200

    Dnia 16 Jun 2013 21:46:36 GMT, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > Przecież moje rozmowy (do tego samego miasta) też często idą przez
    > całą Europę, a może nawet czasem Amerykę lub Azję.

    Ale to chyba voip.
    Krajowe, owszem, moze sie zdarzyc ze z Wroclawia do Opola idzie przez
    Warszawe, a moze nawet z Opola do Opola przez stolice, ale to wybor
    operatorow - widac tak taniej, niz pare km interfejsu zrobic ..

    > W praktyce, to ten
    > światłowód jest już za darmo. A w dodatku cały czas stoi pusty, nie ma
    > go czym zapchać. Dopłaciła do niego nie UE, tylko my z własnej kieszeni.
    > Kiedyś telefonia kosztowała dużo, bo trzeba było inwestować. Ale teraz
    > już w zasadzie wszystko zbudowane i kasy aż tyle nie potrzeba.

    Ale splacac kredyty trzeba :-)
    Czy nie trzeba inwestowac ... no nie wiem, w swiatlowody moze i juz
    nie. Ale czy zapotrzebowanie nie rosnie ?
    Fakt, ostatnio sprawdzalem speedtestem, 95Mb/s z Wrocka do Warszawy
    mnie zaskoczylo.

    > Telekomunikacja to taka dziedzina, o której zwykli ludzie nie mają pojęcia.
    > A już zwłaszcza nie wiedzą ile co może kosztować (i dlaczego przeważnie
    > nic). Dlatego skłonni są potulnie płacić sto razy więcej niż coś jest warte.

    Tak znow nic to nie. Swiatlowod najtanszy moze i kosztuje grosze za
    metr, ale najtanszego sie klasc nie oplaca. Swiatlowod wielowloknowy,
    rura "kanalizacyjna", ulozenie - i 350km robi sie dosc drogie. A
    przeciez trzeba studzienki, stacje wzmacniajace, urzadzenia ..

    > Z drugiej strony, ze względu na tzw. dobra ograniczone (częstotliwości,
    > numeracja), potrzebny jest regulator, a czasem ograniczenie liczby podmiotów
    > działających na rynku. No i -- niestety -- ten regulator czasem musi przejąć
    > rolę rynku i ustalić ceny. Tu akurat to działa.

    W sytuacji gdy minuta w kraju kosztuje np 40gr, minuta w Niemczech
    podobnie, rozmowa MN w dobrej ofercie tez 40 gr, a za roaming chca
    5zl/min - to oczywiscie tez uwazam ze dziala.
    W sytuacji gdy mowia ze transmisja przez cala Europe ma byc za darmo,
    to juz niekoniecznie uwazam to za sluszne.

    > Pewnie o to, żeby nie ciągnąć godzinami jednej wielkiej rzeczy. Wiem,
    > że to nie jest znacząca przeszkoda, ale takie złudzenie pewnie było.
    > Tak jak złudzenie, że zrywanie sesji w neostradzie co 24 godziny
    > (robią to jeszcze?) to dobry ruch w walce z P.T. klientami T.P.

    Robia. Dla lepszych klientow TP ma lepsze oferty - ostatnio to mnie
    chyba co tydzien namawiaja na Internet DSL.
    A ja zlosliwie pytam, "lepszy internet ? To neostrada jest gorsza ? A
    w czym ?" :-)

    > Skoro w takim Red Bullu każdemu dają nielimitowany dostęp do youtube
    > i faceboka (do tych Stanów, to panie przeszło dziesięć tysięcy kilometrów,
    > a światłowód nie za darmo), to znaczy, że nie ma problemu z zapychaniem.

    No, ale za darmowe sms chca 10 zl. Rozmowy za darmo, a za sms trzeba
    placic, czyz to nie paranoja ?

    A swoja droga to co piszesz to ciekawe. Fejs, NK, youtube ... czyzby
    te serwisy placily operatorom, albo oferowaly np lacza za darmo, czy
    podstawianie wlasnych reklam ? Bo nawet jesli z USA jest za darmo, to
    transmija zasoby sieci operatora pochlania.
    Mozliwe ze YT na ekraniku telefonu znacznie mniej.

    A, i jeszcze drobiazg
    "11. W ramach niniejszej Oferty Promocyjnej zakazane jest
    wykorzystanie telefonu komórkowego jako modem podłączony do komputera
    (tzw. tethering). W przypadku wykrycia takiego działania przez
    Operatora, Operator zastrzega sobie prawo do nieodwołalnego wyłączenia
    Abonentowi pakietu danych ,,Smartfon"."

    > Te nielimitowane, to chyba w ogóle najtańsze są teraz (słabo się do
    > szukania przykładam).

    Mniej wiecej tak, ale jak ktos ma za 29 no limit, a gada z natury
    malo, to szuka oferty za 15 z limitem :-)

    > Ustaliła się stawka około trzech dych. Chyba będą musieli za to wyżyć.

    No fakt - Plus sie chwali ARPU 39zl ostatnio, to 29 bez telefonu moze
    byc calkiem normalne. Albo utrzymaja 39 sprzedajac telefony na raty.

    > "Jestem Wojtek i też mam 5 lat".

    Jak przyjda kiedys z kontrola, to nie bedzie ci do smiechu :-)

    J.