    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Jaki aparat(+wideo) dla backpackera?
    Date: Sat, 19 Apr 2014 13:30:46 +0200

    trolling tone <a...@a...org> writes:

    > Przecież dla danej matrycy k.r. jest stałą, a nie zmienną :)
    > Jak niby ma redukować ten kwadrat przy ogniskowej?

    Napisz w którym momencie zaczynasz mieć wątpliwości:

    głębia ostrości zależy od mniej-więcej (f / x) * (f / c) = f^2 / (x * c)

    f - ogniskowa
    f / x - przysłona
    x - liczba przysłony
    c - średnica krążka rozproszenia

    Długość ogniskowej (f) jest proporcjonalna do c (przy założeniu takiego
    samego kąta widzenia oraz takich samych wymagań na jakościowych
    (rozmycie) zdjęcia na np. ekranie lub innym wydruku). Po prostu, większa
    matryca, większy krążek rozproszenia, ale i większa potrzebna ogniskowa.

    Jeśli f jest proporcjonalne do c, to f / c = const.
    Wniosek: głębia ostrości zależy od (f / x) * const czyli tylko od f / x.
    To miałem na myśli pisząc o redukcji kwadratu.

    Tym sposobem głębia ostrości zależy praktycznie tylko (przy ustalonej
    odległości i kącie widzenia - ale chyba tylko tak można porównać różne
    aparaty) od ilorazu ogniskowej oraz liczby przysłony - czyli po prostu
    zależy od średnicy efektywnej przysłony (efektywnej w sensie konstrukcji
    obiektywu, nie chodzi o żaden ekwiwalent 35 mm itp).

    Tak jak napisałem, tamten aparat jest najciemniejszy (przynajmniej na
    szerokim końcu).

    Tyle teoria. Czy jeśli wejdę na jakąś stronę z porównaniami tych
    aparatów, to okaże się, że w praktyce tak nie jest? Np. że robi lepsze
    zdjęcia przy tych samych czasach, albo że można użyć krótszych czasów
    przy tej samej jakości zdjęć (np. takich samych szumów po przeskalowaniu
    do jednakowej rozdzielczości)? Trochę wątpię, ale matryce są różne
    a różnice w jasności nie były aż tak wielkie, więc jakaś szansa niby
    jest.
    --
    Krzysztof Hałasa