    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Jak wykryc zatrzymanie silnika elektycznego
    Date: Wed, 24 Feb 2010 23:25:46 +0000 (UTC)

    Pan Dariusz K. Ładziak napisał:

    > Stopujemy pompę. Zgodnie z tym co Plumpi napisał cyrkulacja staje
    > natychmiast.

    Musiałem jakoś nieuważnie czytać, bo o tym natychmiastowym stawaniu
    nie doczytałem. W tym miejscu warto zadać pytanie, jak *konkretnie*
    ma chronić pompę bypas z kulowym zaworem, o którym była mowa?
    Uściślę, że pompa wyłączana jest przez sterownik, a zawór kulowy
    otwiera się ręcznie wajchą.

    [...część artystyczna -- wycięta...]

    -- Jarek

    PS:
    Najbardziej sensowne zastosowanie pompy z bypasem można spotkać w starych
    wielkich, "przedwojennych" instalacjach z grubych rur. Żeby w czymś takim
    wystąpił obieg grawitacyjny, to trzeba dużej różnicy temperatur, więc
    trzeba sporo wrzucić na ruszt. Ale jak się na rurze grubej jak ramię
    palacza zrobi bypas zaworu, taki rurką trzyćwierciową z zamontowaną na
    niej pompką, to można torchę roboty górnikom zaoszczędzić. W cieplejszych
    okresach roku można zamknąć zawór, wymusić obieg i delikatnie popalać pod
    kotłem.